כבד שומני בחתולים

כבד שומני בחתולים -Hepatic lipidosis

כבד שומני בחתולים הינו  תופעה שכיחה בקרב חתולים העשויה להיות משנית למחלות אחרות הגורמות לירידה בתאבון כמו :

• סוכרת ,
  • דלקת לבלב ,
  • מחלות ממושכות,
  • תהליך ראשוני , בו לא נמצא גורם רקע לאיבוד התאבון.

התופעה ייחודית לחתולים ובאה לידי ביטוי בעיקר באלה שהראו עודף משקל טרם המחלה.

מהם הסימנים העיקריים שניתן להבחין הם בכבד שומני בחתולים ?

• חוסר אכילה ,
  • ירידה במשקל ,
  • עייפות ,
  • הקאות
  • סימנים יותר ממקדים לפגיעה בכבד כמו צהבת הניכרת בלובן העין ובעור, סימנים עצביים המזוהים עם כשל כבד ועוד.

מה גורם לתסמונת כבד שומני בחתולים?

כבד שומני הוא תסמונת שבו שומן עודף מצטבר בכבד. בתהליך פירוק השומן, המתרחש כדי לספק אנרגיה לחתול שאינו אוכל, מצטבר שומן בכבד במהירות כה רבה, עד שהכבד מגיע לנקודת רוויה ומתקשה לעבד אותם. השומן נאגר בתוך תאי הכבד וסביבם, ומביא לקריסת תפקוד הכבד.

עד כמה מסוכן כבד שומני בחתולים ?

המחלה הינה פרוגרסיבית ומסכנת חיים.ככל שנמהר לאבחן את הגורם הראשוני לבעיה ונדע לתמוך בפעולות הכבד הבסיסיות הסיכויים להחלמה עולים. .

כיצד נעשה האבחון לתסמונת כבד שומני בחתול?

התהליך האבחוני מתבסס על ידי הפעולותץ הבאות:

• בדיקה גופנית ויסודית הנשענת על לקיחת היסטוריה מפורטת מבעלי החתול, שלילת גורמי רקע אפשריים אחרים.
  • וביצוע בדיקות מעבדה.בהן:-
  • ספירת דם – האם יש עדות לתהליך דלקתי/זיהומי/גידולי ? האם התהליך אקוטי או כרוני.
  • ביוכימיה של הדם – רמת בילירובין (המעיד על צהבת), בדיקת תפקודי כבד, בדיקה ייעודית לרמת מלחי המרה, רמת הסוכר, רמת האלבומין (העשויה לתמוך בתהליכים על רקע אקוטי/כרוני).
  • אולטרא סאונד – לאפשר הצצה לרקמת הכבד , האם קיים תהליך מקומי או דיפוזי (מפושט) האם יש עדות לגידול? האם התהליך דלקתי והאם רק בכבד? או שבא לידי ביטוי גם באיברים סמוכים כבלוטת הלבלב? האם יש עדות לנוזלים חופשיים בבטן המעידים על חומרת המצב?
  • דגימת כבד – שאיבת דגימת כבד (אספירציה-F.N.A )או ביופסייה. ייתנו את מירב המידע הדרוש לאבחן את הרקע לתהליך הדלקתי ,יאשפרו להעריך עד כמה הנזק חמור וישפכו אור על מחלות אפשריות העשויות להיות גורם.

מהו הטיפול בכבד שומני בחתול?

הטיפול העיקרי בכבד שומני בחתולים הוא – הזנה.

הזנת חתול שאינו אוכל דרך צינור קיבה

וטרינרים תולים את הטיפול במידת החומרה ובקיומן של מחלות רקע. המרכיב החשוב ביותר בטיפול הוא חזרה מוקדמת לאכילה , אשר תעצור את ניוד השומן לכבד ותאפשר מאזן אנרגטי חיובי.
לעתים החתול יתחיל לאכול לאחר הטיפול התומך או על ידי שימוש במעודדי תאבון אך במרבית המקרים נידרש לבצע החדרת צינור הזנה דרך הושט (פעולה קצרה המתבצעת בהרדמה מלאה שבמסגרתה מוחדר צינור המאפשר החדרת מזון/תרופות/נוזלים) כל זמן שהחתול לא עושה זאת בעצמו.
צינור ההזנה משמש להאכלה לפרק זמן ממושך (שבועות) וכך ההאכלה לצינור תבוצע על ידי הבעלים על בסיס הנחיות שיפורטו ויודגמו בפני הבעלים.

טיפול תרופתי:
מאחר והכבד אחראי למגוון של תהליכים במצב הפיסיולוגי התקין, כל זמן שתפקוד הכבד לקוי, עלינו לתמוך בפעולות אלו, כך:

• טיפול אנטיביוטי משולב – הכבד אחראי לנטרול רעלנים המגיעים מהמעיים.
  • נוגדי כאב (אם הרקע לתהליך הויא דלקת באיבר הסמוך לבלב, יש להקל מהכאב הנגרם)
  • מגיני מערכת עיכול ומדכאי בחילה
  • מעוררי תיאבון
  • מגיני רדיקלים חופשיים הנוצרים מחמצון תאים
  • ויטמינים (הנוצרים במצב תקין ע"י הכבד) כויטמין E, K וקבוצת B .

כיצד ניתן למנוע את הופעת הכבד השומני בחתולים?

כל חתול שמסרב לאכול, ובעיקר אם מדובר בחתול שמן, צריך להיבדק בהקדם. כך ניתן יהיה לאבחן את המחלה הראשונית, אם קיימת, ולטפל בה כבר בשלביה הראשונים.

קישור :  כבד שומני בחתולים – Feline hepatic lipidosis  מויקיפדיה

קישור : כיצד למנוע כבד שומני בחתולים מאתר healthy pets