ניתוחי לייזר בחיות מחמד. למה זה טוב ?

ניתוחי לייזר בחיות מחמד

ניתוחי לייזר בחיות מחמד. למה זה טוב ?


למה לייזר ? ויהי אור.

הרבה מיסתורין נקשר במושג "לייזר" ו"ניתוחי לייזר"  בתחום הכירורגיה בבני אדם ובחיות מחמד וזה הזמן לפתור חלק מהשאלות סביב טכנולוגיית ניתוחי לייזר בחיות מחמד.

מה זה בכלל לייזר ?

המילה LASER הינה ראשי תיבות של Light Amplification by Stimulated Emission Radiation.
בפשטות הלייזר היא קרן אור שמוגברת עשרות מונים .
קיימים סוגי לייזר שונים ורבים. כל אחד מהסוגים יוצר תגובה ספציפית לרקמת גוף, בהתאם לאורך הגל. לייזר מסוג CO2 (פחמן דו חמצני) הינו הלייזר שמצוי בשימוש הרב ביותר ברפואה בעולם. לייזרים מסוג  CO2 יוצרים קרן אינטנסיבית של אור אינפרא אדום בעל אורך גל   שיש לו השפעה רבה על רקמות גוף רכות.

ניתוחי לייזר בחיות מחמד

כיצד פועל הלייזר במהלך הניתוח ?

השימוש ב ניתוחי לייזר בחיות מחמד מבוסס על עקרון ההסרה הפוטותרמית, כלומר: כאשר קרן לייזר מופעלת על רקמה רכה, אנרגיית האור נספגת ע"י המים המצויים בתוך הרקמה הרכה, ובאמצעות חימום ואידוי המים, הרקמה למעשה מתאדה.  על מנת להפחית את השפעת החום על הרקמות השכנות, ובכך- למנוע נזקי כוויה, ניתן לשלוט בזמן פעילות קרן הלייזר. בזמן השימוש בלייזר ב ניתוחי לייזר בחיות מחמד, הרקמה שאותה חותכים מתאדה, קצות כלי הדם, הלימפה וסיומי העצבים "מולחמים".

למה לייזר ? או מה היתרונות של שימוש ב ניתוחי לייזר בחיות מחמד ?

  1. הפחתת כאבים: קרן הלייזר חותכת וסוגרת את קצוות עצבי הכאב , כך שהם לא נשארים חשופים וכואבים כמו לאחר חיתוך בסכין, ולכן חיית המחמד שלך תסבול כמעט תמיד פחות כאבים לאחר הניתוח.
  2.  הפחתת נפיחות: בכל פעם שרקמה נחתכת בסכין או במספריים, נוצרת נפיחות ובצקת  שמקורה באינטרקציה שבין מערכות הדם והלימפה. קרן הלייזר אוטמת את מערכת הלימפה, כך שתווצר נפיחות קטנה בהרבה לאחר הניתוח. מכאן, שחיית המחמד שלך תחוש יותר בנוח בתקופת ההחלמה מהניתוח.
  3. פחות דימום בזמן הניתוח: כאשר רקמה נחתכת ע"י סכין, כלי דם קטנים מתחתיה נחתכים ומדדמים גם הם תוך כדי הניתוח, ולעתים, גם לאחריו. עצירת דימומים אלה דורשת טכניקות שונות, המאריכות את זמן הניתוח, וגורמות לנפיחות יתר לאחר הניתוח. קרן הלייזר מאוד יעילה בעצירת דימומים של כלי דם קטנים אלה, ולכן הפחתת הדימום מאפשרת פחות זמן הרדמה.
  4. פחות  זיהומים: קרן הלייזר פועלת בחום של למעלה מ- 100 מעלות צלסיוס. החום  יעיל ביותר בקטילת חיידקים בעלי פוטנציאל לגרימת זיהום. דבר זה חשוב במיוחד באזורים, בהם קשה למנוע זיהום של אזור הניתוח (לדוגמא: אבצסים, או  ניתוחים בפה, סביבי העיניים וליד אברי המין ופי הטבעת).

  5. הפחתת משך הניתוח : תודות לצמצום משמעותי בדימומים מכלי דם קטנים ובינוניים ניתן לצמצם משמעותית את משך הניתוח.
  6. דיוק: כיוון ועוצמת הקרן ניתנות לשליטה מדוייקת, להסרת רקמות דקות מאוד, ובכך להפחית תופעות לואי ברקמות שמסביב לאזור המנותח.

באילו ניתוחים ניתן להשתמש בניתוחי לייזר בחיות מחמד ?

  • ניתוחי עיקור וסירוס : ב ניתוחי לייזר בחיות מחמד במיוחד עיקורים וסירוסים  יש יתרון בולט לשימוש בלייזר, הניתוח מהיר יותר, כואב פחות, מדמם פחות וההחלמה קצרה הרבה יותר.
  • הסרת גידולי עור : השימוש בלייזר מפחית את הדימום ומקצר את זמן הניתוח, הלייזר צורב את שולי הפצע ויכול לחסל תאים גידוליים שהושארו בשטח.
  • ניתוחים בחלל הפה בעיקר הסרת גידולים. השימוש בלייזר מאפשר חזרה לאכילה כבר ביום הניתוח.
  • ניתוחים להסרה של גידולים בעטין : בגידולי עטין יש כמות רבה של כלי דם קטנים וחדשים והלייזר מקצר משמעותית את משך הניתוח. הלחמת קצו דרכי הלימפה מקטין משמעותית את הופעת הבצקות אחרי הניתוח.
  • הסרות בלוטות אנאליות : באזור עשיר בכלי דם וסיומי עצבים יש יתרון משמעותי לדיוק הרב של טכנולוגיית הלייזר.
  • ניתוחים בחיות זעירות : כמו בגרבילים שרקנים או צ'ינצ'ילות אש בהם אבדן דם הינו משמעותי ביותר.

קישורים :

מאמר על ניתוחי לייזר ברפואה וטרינרית – Aesculite

מאמר על ניתוחי לייזר בחיות מחמד מאתר PETNET

 

 

 

 

דילוג לתוכן