דלקת עיניים בחתולים ובגורי חתולים

דלקת עיניים בחתולים

דלקת עיניים בחתולים ובגורי חתולים

כותב המאמר -דר אורן פאר

דלקת עיניים בחתולים עם דגש בגורי חתולים.

מי מאתנו המטפל בחתלתולים לא נחשף בשלב כזה או אחר בדלקות עיניים בחתלתולים , עיניים אדומות, מפרישות , לעיתים עצומות ובחלק מהמקרים כואבות. הדלקות עשויות להצביע על בעיה הקשורה בעין ומאידך עשויה לרמוז על בעיה כללית הבאה לידי ביטוי בהפרשות מהעיניים. כך, אופי הטיפולים שונה מאוד בכל מקרה וחשובה האבחנה המדויקת על מנת לעשות ככל שניתן כדי לשמור על הראייה ולהוריד כל מקור של כאב.

דלקת עיניים בחתולים עקב זיהום ב"הרפס"

מידע כללי :

השכיח מבין הגורמים הזיהומיים הגורם ל דלקת עיניים בחתולים.  בהיעדר טיפול חושף את העין לכל חיידק מזדמן שיוביל לפגיעה קשה בעין עד אובדן ראייה.
וירוס ההרפס נפוץ בקרב אוכלוסיית החתולים בעולם, ידוע כי למעלה מ-90% מאוכלוסיית חתולי ישראל נשאים של הווירוס.

כיצד נדבקים בוירוס ההרפס ?

דרך ההדבקה העיקרית היא במגע ישיר ובעיקר דרך הפרשות של מערכת הנשימה העליונה והעיניים.
תיתכן הדבקה מהאם לגורים בזמן ההמלטה ו/או ההנקה.
התקופה הקלאסית שבה מבחינים בעיקר תופעות ההדבקות היא לרוב לקראת גיל 3 חודשים בזמן שבו רמת נוגדני הוולד (בהנחה וינק כהלכה מהאם וקיבל את הנוגדנים ממנה) נמוכה יותר והחיסון הניתן לא מספיק יעיל כדי למנוע הדבקה.

מהם סימני דלקת עיניים בחתולים כתוצאה מוירוס הרפס?

סימני המחלה האופיינים:

1. חום,
  2. עייפות,
  3. אפאטיות,
  4. ירידה בתאבון,
  5. דלקת של מערכת הנשימה העליונה הכוללת שיעולים והתעטשויות ולעיתים הפרשות מהאף.

מופע העיניים עשוי להיות מאוד חריף וכולל:

דלקת עיניים בחתולים

דלת חריפה של הלחמית בהרפס חתולים

• אודם לחמית חריף,
  • עיבוי לחמית,
  • הפרשות עיניים,
  • כיבי קרנית (בעיקר כיבים שטחיים אפיתלילים) וכאמור בהיעדר טיפול הכיבים עשויים להעמיק ולאפשר לכל גורם חיידקי/ויראלי אחר לחדור ולגרום לדלקת חריפה בכל העין עד לאובדן הראייה.
  • אחת מהתופעות השכיחות בתהליך החלמה טבעי הקרוי סימבלפרון-קרי- הדבקות בין מרכיבי לחמיות העפעפיים הפגועים כתוצאה מהנזק שיצר הווירוס וכך רואים חתלתול בשלבים מתקדמים של המחלה עם עכירות מעובה על קרנית העין באופן שעלול לגרום גם לעיוורון.

כיתד מאבחנים הדבקה בוירוס הרפס ?

אבחון הווירוס מתבסס בעיקר על סימנים קליניים אופייניים לצד היסטוריה מתאימה. אמנם יש אפשרות לאבחן את נוכחות הווירוס בגוף, אך מאחר ואחוז כה גבוה מהאוכלוסייה נשא של הווירוס בדיקה זו מיותרת.

מה הטיפול בדלקת עיניים בחתולים כתוצאה מוירוס הרפס ?

הטיפול חייב להיות מהיר ומדויק אחרת החתלתול עלול לאבד את הראייה ואף את גלגל העין.

בהתאם לחומרת הסימנים יש לתת טיפול מקומי הכולל לרוב טיפות נגד הרפס (אידוקסואורידין) ולעיתים גם כיסוי אנטיביוטי. וטיפול מקומי המכיל את החומר היעיל ביותר המצוי כיום בארץ וקרוי פמציקלוויר במינון הרצוי. לעיתים יידרש גם כיסוי אנטיביוטי כללי.

צריך להבין כי הטיפול בהרפס הוא נקודתי ומטרתו להתגבר על האירוע האקוטי אך עם זאת הוירוס לעולם לא נעלם מהגוף. מטרת הטיפול אינה לרפא, אלא לעזור למערכת החיסון להתמודד עם הנגיף כך שיחזור למצב לא פעיל. בדומה לטיפול הניתן לאנשים הסובלים מזיהומים על רקע הרפס (דומה לשלבקת חוגרת…)

דלקת עיניים בחתולים הנגרמת על ידי כלמידיה

מחלה הנגרמת ע"י חיידק בשם כלמידיה, (גם מצוי בתרכיב החיסוני) משמעותית פחות שכיח בהשוואה להרפס, המחלה מתבטאת בדלקת בדרכי הנשימה, הפרשות מהאף ושיעול אך במרבית המקרים נראה בדלקת לרוב בעין אחת עם עיבוי משמעותי של לחמית העין והפרשות מוגלתיות.

האבחון לרוב מתבסס על סימנים קליניים, היעדר חיסון, נגיעות של חתלתולים נוספים ומראה אופייני.

הטיפול לרוב כולל משחה מקומית אנטיביוטית מסוג טרהמיצין אך במרבית המקרים הטיפול יכלול גם אנטיביוטיקה דרך הפה מסוג דוקסילין.

קיימת חוסר הסכמה בקרב רופאי עיניים בעולם מרבית הרופאים טוענים שזו מחלה מדבקת בקרב חתולים יש הטוענים כי זו אף יכולה לעבור לבני אם ובפרט כאלה שמערכת החיסון שלהם לקויה. בכל מקרה אם במגע עם חתלתול שלו דלקת עיניים חד צדדית התפתחה דלקת אצלכם יש לפנות לרופא המשפחה.

דלקת עיניים בגורי חתולים הנגרמת על ידי מיקופלסמה.

בדומה לכלמידיה , חיידק העשוי לגרום לסימנים של מערכת הנשימה העליונה וגם הפרשות עיניים דו צדדיות . הטיפול זהה לטיפול בכלמידיה.

קישורים רלוונטיים:

כיבי קרנית בכלבים וחתולים.

הרפס החתולים