לימפומה בחיות מחמד

לימפומה או לימפוסרקומה בחיות מחמד. 


 

לימפומה או לימפוסרקומה הוא גידול סרטני ממאיר של המערכת הלימפתית .
לימפומה הוא אחד הגידולים הסרטניים הנפוצים ביותר הן בחיות מחמד והן בבני אדם, ולכן יש הרבה מאוד מידע בנוגע לסוג הסרטן הזה וגם הרבה מאוד פרוטוקולי טיפול.

מהי המערכת הלימפתית?

lymph nodes canine

לימפומה בחיות מחמד – קשרי הלימפה בכלב

מערכת הלימפה מורכבת ממערכת שלמה של כלי לימפה וקישרי לימפה דרכם זורמים חלבונים זרים ומחוללי מחלה. קשרי הלימפה הן תחנות מעבר שבהן נחסמים מחוללי מחלה ונמנע מהם להתפשט בכל הגוף. מערכת הלימפה היא חלק חשוב ומשמעותי ממערכת החיסון.
לימפוציטים הם התאים העיקריים של המערכת הלימפתית והם פועלים בדרכים רבות ושונות. כלי הלימפה במקומות רבים חופפים עם כלי הדם ומאפשרים ללימפוציטים לעבור בין המערכות השונות לצורך מילוי תפקידם במערכת החיסון.

מהו גידול סרטני?

סרטן מופיע כאשר תאים רגילים "יורדים מהפסים". מערכת הוויסות שלהם נפגמת והם מתחילים להתרבות בצורה פראית מבלי לשמור על המבנה המקורי שמהם הם צמחו. האבר שממנו התאים הסרטניים התחילו נהרס ופעילותו נפגמת.
תאים סרטניים ניתקים מהאיבר מקורי, נודדים בדם  ובנוזל הלימפה ויכולים ליצור גרורות סרטניות במקומות מרוחקים.

מהי לימפומה?

כאשר תאי הלימפה, הנקראים לימפוציטים, עוברים שינוי סרטני בתוך קשרי הלימפה, קשרי הלימפה מתנפחים ומתקשים. תאים ממאירים נודדים בתוך נוזל הלימפה בכלי הלימפה לקשרי לימפה מרוחקים ובמהרה כל קשרי הלימפה נגועים, נפוחים וקשים. בהמשך נפגע גם מח העצמות, מערכת החיסון מושמדת,  ואנמיה קשה עם חולשה מקפדת את חיי חיית המחמד שלנו.

ללא טיפול חיות מחמד עם לימפומה יחיו 4-8 שבועות מרגע האבחנה.

במרבית המקרים בזמן האבחון, חיות המחמד (במיוחד כלבים) עדיין מרגישות טוב וקיים פיתוי להמתין עם הטיפול עד שיופיעו סימני מחלה קשים יותר. איחור בהתחלת הטיפול יכול לפגוע משמעותית בהצלחת הטיפול לטווח הארוך, רמיסיה טובה ומלאה ניתנת להשגה כאשר מתחילים בטיפול כאשר חיית המחמד עדיין מרגישה בריאה. 

מהי רמיסיה ?

רמיסיה היא מצב שבו כל סימני המחלה חבויים, וחיית המחמד מרגישה ומתנהגת כבריאה.
רמיסיה מלאה וארוכה היא מטרת הטיפול בלימפומה.
אפשר להגיע לרמיסיה מלאה ב 75% מחולי הלימפומה ללא קשר לאיזה פרוטוקול טיפולי הם מקבלים. תקופת הרמיסיה משתנה בהתאם לפרוטקול הטיפול.

מהי החלמה מלאה ?

החלמה מלאה היא להגיע למצב של רמיסיה מלאה לתמיד.
בלימפומה של חיות מחמד אנחנו מצפים לרמיסיה ארוכה אבל לא להחלמה, אנחנו יודעים שנוכל במרבית המקרים להביא את חיית המחמד לרמיסיה ולקנות לה תקופה נוספת של איכות חיים.

מאחר וקיימים הבדלים רבים בין לימפומה של כלבים לבין לימפומה של חתולים הרחבנו בשני מאמרים נפרדים :

לימפומה בכלבים:

לימפומה בחתולים:

לימפומה בכלבים מ וויקיפדיה:

 

 


 

דילוג לתוכן