סינדרום הורנר בכלב

סינדרום הורנר בכלב

שם כותב המאמר: דר אורן פאר

סינדרום – חיבור של מספר סימפטומים בעלי משמעות קלינית כאשר מופיעים יחדיו.

סינדרום  הורנר –מופע של לא פחות מ-4 סימנים הנגרמים עקב פגיעה במערכת העצבים הסימפטטית במסגרת זו נבחין

  • אישון קטן יותר (משמעותית) בהשוואה לאישון השני (אנאיזוכוריה).
  • התרוממות של עפעף שלישי,
  • עין שקועה
  • שמיטת עפעף עליון .

השינויים הללו יראו באופן א-סימטרי.

מהי המערכת הסימפטטית

הגוף שלנו נשלט ע"י 2 קבוצות עצבים עיקריות האחת סומטית:- קרי, מערכת עצבית שניתנת לשליטה כך לדוגמא הנעת גפיים, מתן שתן, וכיו"ב. ומערכת שניה אוטונומית – כלומר אין לנו שליטה עליה כגון פעילות הלב, הפרשת זיעה קצב הנשימה, פיזור זרימת הדם לאיברים בגוף ,התכווצות והרחבת אישונים וכיו"ב. המערכת האוטונומית נחלקת אף היא ל-2 קבוצות עצבים עיקריות האחת פרהסימפטטית – מערכת הפועלת לשימור מצב של "סטטוס קוו" ופועלת בזמן מנוחה והמערכת הסימפטטית – המכינה את הגוף למצב של " fight or flight ” כלומר למצבי סטרס- שינויים המאפשרים לגוף להיערך לתגובות קיצוניות. כך, ניתן לראות הרחבת אישונים (חתולים בלחץ..) הזעת יתר , קצב לב מוגבר, הגברת זרימת דם לשרירים, ללב ולמח על חשבון זרימת דם למערכות פחות חיוניות במצבי סטרס כמערכת העיכול, עור וכליות. באופן נורמאלי קיים איזון עדין בין שתי המערכות, וכך במרבית האיברים בגוף יש רצפטורים (קולטנים) הן למערכת הסימפטטית המגדירה להם פעילות מוגברת (או מועטת) ושל המערכת הפרהסימפטטית. כאשר המערכת הסימפטטית השולטת (מעצבבת) באחת העיניים נפגעת, רק המערכת הפרהסימפטטית פועלת . ואז האישון יקטן, העין תשקע בתוך ארובת העין, העפעף שלישי יתרומם כתוצאה מכך והעפעף העליון יראה נפול.

כיצד עשוי להיווצר נזק במערכת הסימפטטית?
לאותו עצב האחראי לעצבוב העין יש מסלול ארוך מאוד. העצב יוצא מחוט השידרה באיזור הצוואר פוגש בעצב חדש הממשיך לכיוון בית החזה ובמעלה הצוואר לכיוון הראש גם שם פוגש בעצב חדש הממשיך דרך האוזן האמצעית לכיוון העין. כך שלמעשה במסלול העצב ניתן לאמר כי זה חולף בדרכו אל העין על פני שלוש תחנות ובכל מקום בו הוא עובר הוא עשוי להיות חשוף לפגיעות:

  • טראומה בעמוד שידרה, דלקות וזיהומים בעמוד שידרה, גידולי עמוד שידרה.
  • פגיעה בעמוד שידרה צווארי, גידולים בבית חזה פציעות.
  • דלקת באוזן התיכונה, זו יכולה להיות זיהומית, דלקתית, טפילית ואף ע"ר גידולי.
  • בנוסף לכל אורך מסלול העצב יכולות להיות דלקות של העצב עצמו בחלקם ממקור אידיופטי כלומר ממקור לא ידוע. (השכיח ביותר). טראומות, דלקות, זיהומים ואף גידולים.

אבחון
האבחון הראשוני מתבסס על בדיקה גופנית מלאה הכוללת בין היתר בדיקת אזניים יסודית ובדיקה נוירואופטלמולוגית במסגרתה הערכה כללית של העין כדי לשלול תהליכים דלקתיים שמקורם בעין עצמה ולא במערכת העצבית וכן הערכה נוירולוגית (עצבית) כללית כדי לשלול תהליכים עצביים כלליים העלולים להראות תמונה דומה ובעיקר בתהליכי דלקת כאובאיטיס ו/או כיב קרנית  האבחון מתבסס על מציאת אותם 4 סימנים האופיינים לסינדרום.

בנוסף צריך לציין כי קיימת שכיחות ניכרת בכלבים בגיל מעבר ובעיקר לגזעים מסוג גולדן רטריבר וקוקר ספניאל כך ששילוב ממצאים גופניים יחד עם כלב מגזע זה עשוי לקבע את האבחון. בהקשר זה יש להדגיש כי בניגוד לכלבים הסיבה הנפוצה ביותר לסינדרום בחתולים היא דלקת באוזן התיכונה.

אבחון פרמקולוגי של איזור הפגיעה

עם זאת אבחון כללי של סינדרום הורנר איננו מספק מאחר ויש לאבחן בדיוק את המקור לסינדרום האם זה מדרגה ראשונה (מסלול העצב מהאוזן לעין) האם מדרגה 2 (מבית החזה דרך הצוואר ועד לאוזן) או מדרגה 3 (מעמוד השידרה ועד לבית החזה). כדי לאבחן זאת קיים מבחן תרופתי ( פנילאפרין) המבוסס על חומר המדמה בפעילותו את פעולת המערכת הסימפטטית ויכולתו להעלים את הסימנים וכך ע"י טיפה אחת ניתן להגדיר את חומרת הסינדרום ומיקומו .על הקלינאי לקחת בחשבון כי האבחון הפרמקולוגי מתבצע על סמך התפתחות denervation hypersensitivity לנוראדרנלין.  היפרסנסטיביות זו מתפתחת במלוא עוצמתה כשבועיים -שלושה לאחר הפגיעה ולכן יש להזהר מאבחון שגוי אם עוד לא חלפו שבועיים.

אם מדרגה ראשונה – הדרגה הקלה ביותר אשר לרוב נעלמת באופן ספונטני לאחר 4 חודשים בקירוב – קצב היעלמות הסימנים יהיה בתוך כ-20 דקות.

אם מדרגה 2- עד 60 דקות ומעבר לכך מדרגה 3.

פגיעות מוחיות או לאורך עמוד שדרה ובית חזה הן בעלות פרוגנוזה (סיכויי החלמה) פחות טובה להחלמה. כחלק מתהליך האבחון בדרגות 2 ו-3 יש לבצע בדיקות כלליות כבדיקת דם מלחים וצילומי עמ"ש ובית חזה ולעיתים CT

טיפול

לא נדרש טיפול ספציפי בסינדרום אלא בגורם לו –אם אובחן.

הסינדרום לא כואב ואיננו פוגע במסלול הראיה.

מעקב

יש לבצע מעקב אחת לשבועיים כדי להעריך ולהתרשם אחר שינויים.

דילוג לתוכן