סוכרת בכלבים – שאלות נפוצות

סוכרת בכלבים – שאלות נפוצות

סוכרת היא מחלה כרונית המשפיעה על מערכת ייצור ופירוק האינסולין בגוף. אינסולין הוא הורמון חיוני המאפשר לגוף להשתמש בגלוקוז (סוכר) כמקור אנרגיה. כחלק ממחלת סוכרת אצל כלבים, ייצור האינסולין בלבלב פגום או שאינו יעיל, וכתוצאה מכך רמות הסוכר בדם עולות באופן משמעותי.

ההיכרות עם המחלה על כל מאפייניה חשובה למניעה, לטיפול ולהקלה על התסמינים שחווים כלבים הלוקים בה. לכן, במאמר זה נענה על שאלות נפוצות בנושא של סכרת כלבים:

  1. מה זה סוכרת ? – סכרת היא מחלה הנגרמת מחוסר פעילות של אינסולין בגוף, דבר שמונע מהגוף להשתמש באנרגיה שבאה מסוכר גלוקוז.
  2. מדוע כלבים מסוימים סובלים ממחלת הסוכרת? – בדומה לבני אדם, כך גם כלבים עשויים לחלות בסוכרת מסוג 1 , המשויכת למחלות גנטיות ודלקות אוטואימוניות של הלבלב. מרבית הכלבים לא יראו שום סימני מחלה עד שכל הלבלב שלהם ייהרס ולא יהיה להם בכלל אינסולין בגוף.
  3. איך מטפלים בסוכרת בקרב כלבים? – למחלת סוכרת בכלבים טיפול קבוע המקובל כבר עשרות שנים. מרבית הכלבים מטופלים בשתי זריקות ליום של אינסולין שניתנות בהזרקה תת עורית, בעזרת מזרק מיוחד עם מחט דקיקה .לחלק מהכלבים תידרש דיאטה מיוחדת עם כמות מופחתת של פחמימות ושומן והרבה סיבים תזונתיים על מנת לשלוט טוב יותר ברמות הגלוקוז בדם.
  4. במשך כמה זמן כלב הסובל מהמחלה נדרש להיות מטופל באינסולין ? – למרבה הצער מרבית הכלבים צריכים להיות מטופלים באינסולין לכל אורך חייהם.
  5. איך מנטרים את בריאות הכלב הסוכרתי ?– כלבים סוכרתיים צריכים ניטור וטרינרי תקופתי. האבחנות שניתן לעשות בבית לגבי התנהגות הכלב כמו כמויות שתיה והשתנה בשילוב עם בדיקות דם ושתן תקופתיות יכולות להבטיח את יעילות הטיפול באינסולין. בתחילת הטיפול נדרשות בדיקות תכופות יותר, אך בהמשך החיים בדרך כלל מספיקות 2 או 3 בדיקות בשנה.
  6. האם סכרת יכולה לגרום לכלב בעיות בריאות נוספות ? – לכלבים סוכרתיים מערכת חיסון מוחלשת, דבר שיכול לחשוף אותם לזיהומים שונים, בדרך כלל זיהומים בדרכי השתן, דלקות בלבלב, הפרעת במערכת העיכול. זיהומים אלו מקלקלים את שיווי המשקל העדין בו נמצא הכלב ובעקבותיהם נדרשת התאמת מנת האינסולין מחדש. בדיקות תקופתיות תכופות יכולות לגלות בעיות אלה מבעוד מועד ולמנוע בעיות עתידיות. בנוסף, חלק גדול מהכלבים הסוכרתיים יפתחו בסופו של דבר קטרקט בשתי העיניים.
  7. האם יידרש שינוי גדול באורח החיים של הבעלים ושל הכלב בבית ? – כלבים סוכרתיים נוטים להתייבש ולכן יש לדאוג למים טריים ונקיים בכל זמן. בנוסף, תזמון של הארוחות ושל זריקות האינסולין חיוני להצלחת הטיפול.
  8. מהם סימני סוכרת כלבים? – חשוב להכיר את הסימנים שמתלווים בדרך כלל לירידה ברמת הסוכר בדם מתחת לרמה בטוחה (היפו): חולשה, רעידות שרירים, עילפון ופרכוסים. מומלץ לדעת מה לתת לכלב במקרים כאלו בעזרת התייעצות עם הווטרינר הקבוע לגבי מה כדאי שיהיה בבית, כמה ומתי לתת.
סכרת כלבים

סוכרת אצל כלבים היא מחלה כרונית,  אך ניתנת לניהול יעיל. בעזרת הטיפול הנכון, הכולל הזרקת אינסולין,  תזונה מותאמת,  פעילות גופנית וניטור רמות סוכר, כלבים עם סוכרת יכולים לחיות חיים ארוכים ומאושרים.

חשוב לזכור שסוכרת היא מחלה לכל החיים, ולכן יש צורך במחויבות ותשומת לב מצד הבעלים.  עם זאת, הידע והטכנולוגיות הקיימות כיום מאפשרים ניהול יעיל של המחלה ושמירה על איכות חייו של הכלב.

ד"ר שרון רגב – בית חולים וטרינרי

מחפשים וטרינר מקצועי לטיפולים קבועים ומעקב? בית החולים הווטרינרי בניהולו של ד"ר שרון רגב הוא הכתובת.

הצוות המקצועי של המרפאה כולל וטרינרים מומחים בתחומים שונים, ביניהם: רפואה פנימית, כירורגיה, טיפולי שיניים, רפואת עיניים, הדמיה ועוד. המרפאה מצוידת בציוד רפואי מתקדם, המאפשר לצוות לספק לבעלי החיים את הטיפול הטוב ביותר האפשרי.

אנחנו במרפאה מאמינים בטיפול בבעלי חיים תוך מתן יחס אישי ומקצועי בזמינות 24/7. לפרטים נוספים וקביעת תור, ניתן ליצור קשר עם המרפאה בטלפון. 03-674246 

קישור למאמר כללי בקשר לסוכרת בחיות מחמד.

קישור למאמר על סוכרת באתר PETMD (אנגלית)

דילוג לתוכן