פרוו וירוס בגורי כלבים – סימנים מניעה וטיפול

פרוו וירוס בגורי כלבים

פרוו וירוס בגורי כלבים

מה זו מחלת פרוו וירוס בגורי כלבים ?

מחלת הפרוו וירוס בגורי כלבים היא מחלה זיהומית מדבקת בקלות רבה וגורמת לדלקת מעיים וקיבה חמורה עם הקאות ושלשולים דמיים שגורמים להתייבשות ומוות במקרים בהם הטיפול אינו אינטנסיבי מספיק או חסר. 

כיצד נדבקים בפרוו וירוס בגורי כלבים ?

  • דרך ההדבקה השכיחה ביותר, היא באמצעות מגע עם צואה של כלב נגוע. בגלל שהוירוס מאוד עמיד בתנאי סביבה, גם אם הצואה נוקתה ממשטח כלשהו, עדיין קיימת אפשרות סבירה להדבקה ע"י וירוסים שנותרו במקום.
  • כלבה בהריון, שלא חוסנה ונחשפה לוירוס, קיימת אפשרות גבוהה שגוריה יחשפו למחלה.
  • דרך הדבקה נוספת –אם את/אתה נחשפתם לכלב חולה ולאחר מכן באתם במגע עם כלבכם הבריא ייתכן כי באמצעות הנעליים, בגדים, ידיים, העברתם את המחלה.

אילו סוגי כלבים הכי חשופים לפרוו וירוס ?

כלבים בכל גיל וגזע יכול להידבק במחלה. לרוטוויילר ודוברמן פינצ’ר יש סיכוי גבוה יותר מגזעים אחרים. מאחר והוירוס מתפשט במהירות, כלבים לא מחוסנים, החשופים בצורה גבוהה יותר, לצואה של כלבים אחרים, מצויים בסיכון גבוה. חשיפה כזו עשויה להתרחש בפארקים, חנויות למכירת בעלי חיים, מכלאות וכיו"ב.  גורי כלבים מצויים בסיכון גבוה מאוד, בעיקר משום שמערכת החיסון שלהם לא מסוגלת להתמודד עם הפגיעה החריפה הנגרמת ע"י הוירוס. המחלה איננה פוגעת בבני אדם ובחתולים.

מהם הסימנים הקליניים של פרוו וירוס בגורי כלבים ?

סימנים קליניים נראים כחמישה עד עשרה יום מרגע ההדבקות בוירוס והם באים לידי ביטוי באופן הבא:

  1. הקאות
  2. שלשול חריף, לרוב דמי.
  3. דפרסיה, אפטיות.
  4. איבוד תיאבון
  5. חום גבוה  מעל 40 מעלות.

שמת לב לאחד הסימנים הללו, וכלבך איננו מחוסן, התקשר למרפאה במהירות.

מהו הטיפול בפרוו וירוס בגורי כלבים ?

כמו מחלת "שפעת" בבני אדם, אין דרך לפגוע ישירות בוירוס הגורם למחלה. עם זאת, טיפול תומך הניתן ע"י וטרינר עשוי למנוע את החרפת הסימנים הקליניים. הטיפול עשוי לכלול, נוזלים לתוך הוריד לתיקון התייבשות (הנגרמת בגלל ההקאות ושלשולים), ויסות מלחים בדם, אנטיביוטיקה, כדי למנוע מחיידקים ליצור זיהום נוסף. בנוסף, בהתאם לחומרת הסימנים, יקבל הכלב תרופות כנגד הקאות, ובחילות. כלבלבים וכלבים המראים סימנים קליניים חריפים של מחלה, נשארים לאשפוז במרפאה בתנאי בידוד עד להחלמתם. חשוב מאוד להדגיש, כי לעיתוי תפקיד חשוב בהחלמה, כלומר, איחור בטיפול במספר שעות, עלול להסתיים בסיכויי הישרדות נמוכים לכלבך.

כיצד ניתן למנוע פרוו וירוס בגורי כלבים ?

מניעת פרוו וירוס בגורי כלבים מתבצעת על ידי חיסון ובידוד. לגורים ניתנים חיסונים (מספר זריקות דחף) העוזרים בבניית מערכת החיסון ומפחיתים משמעותית את הסיכון לחלות במחלה. לכלבים בוגרים ניתנת זריקת דחף אחת לשנה, כדי לשמור על רמת חסינות גבוהה. מספר טיפים לשמור על כלבכם בריא · היו בטוחים, כי כל הכלבים והכלבלבים שברשותכם מחוסנים כנגד המחלה. · · אל תדלגו/ תאחרו במתן חיסון לגורים במסגרת זריקות הדחף הראשונות. · · בקשו מהמרפאה להיות עמכם בקשר וליידע אתכם מתי מועד החיסון הבא. · · הימנעו ככל האפשר ממגע עם כלבים אחרים, (והפרשותיהם) כל עוד כלבכם איננו מחוסן לגמרי. · · אם אתם חושדים, כי אחד מכלבכם, נדבק, ראשית- הפרידו אותו מהכלבים האחרים. · ·אם ברשותכם גורים, שאינם מחוסנים, והלכתם במקומות בעלי סיכון גבוה (פארקים, מכלאות כלבים) נקו היטב את סוליות הנעליים באמצעות מים וכלור.

קישורים רלוונטיים :

מחלת הפרוו וירוס לפי הסתדרות הוטרינריים האמריקאים

דילוג לתוכן