קטרקט-לא רק באנשים.

שם כותב המאמר: דר אורן פאר

איך ניתן לאבחן את הקטרקט ?
הקטרקט נראה ככתם עכור לבנבן. בהרבה מקרים, לעומת זאת, נבחין דווקא בצבע כחלחל על גבי העדשה, המזכיר מאוד במראהו את הקטרקט אך למעשה אין זהו קטרקט אמיתי אלא מדובר בשינויי הזדקנות שמקורם בגרעין העדשה אשר לא מחייבים המרבית המקרים התערבות רפואית.

מהם הגורמים לקטרקט ?

תורשה
הגורם הנפוץ ביותר לקטרקט בכלב הוא תורשתי, בניגוד לבני אדם, בהם הגורם הנפוץ הוא זקנה. הקטרקטים הוכרו כתורשתיים בלמעלה מ-15 גזעי כלבים, אך בין הגזעים השונים קיימת שונות רבה בגיל הופעת הקטרקט חלקם עשויים להיות מולדים בשנאוצר, בוסטון טרייר, רועה צאן אנגלי ועוד. חלקם עשויים להופיע למעשה מגיל 6חודשים ועד לגיל זקנה. במספר גזעים ובכלל זה לברדור רטריבר ורועה גרמני מדובר במחלה תורשתית דומיננטית ולכן אין להרביע גזעים אלה אם התגלה קטרקט.,

טראומה – תאונת דרכים, חבטה חזקה, ציפורן חודרנית, קוץ בעין ועוד
דלקת תוך עינית
גלאוקומה
מחלות על רקע חילוף חומרים ובראשן סוכרת

כיצד מסווגים קטרקט?
ישנן מספר שיטות לסיווג הקטרקט, אם לפי גיל ההופעה וכאמור זה יכול להיות מולד, או נרכש בשלב מאוחר יותר אם לפי מיקומו על גבי העדשה בחלק הקדמי או האחורי של העדשה וכן לפי דרגת הבשלות לו. (מקטרקט התחלתי (שלב 1) ועד קטרקט סופר בשל (שלב 4))

כיצד ניתן לטפל ?

כלבים צעירים
בכלבים צעירים עד גיל שנתיים תיתכן ספיגה מלאה של הקטרקט ולכן אין צורך להתערב אלא אם כן מופיעה בדלקת משנית.

כלבים בוגרים
ניתוח קטרקט ! הגישה הרווחת היא מאחר וניתוח קטרקט נושא בחובו סיכונים עד כדי עיוורון, הנטייה לנתח כלבים שאיכות ראייתן כה ירודה, עד כי למעשה "אין מה להפסיד בניתוח".
אילו בדיקות יש לבצע לפני ניתוח?
ראשית יש לקבוע באיזה סוג של קטרקט מדובר? האם תורשתי? מהו סיווגו? האם נגרם כתוצאה מחבלה? האם מקורו בבעיה בחילוף חומרים וכיו"ב. ייתכן שלשם אבחון מעמיק תידרשו לבצע בדיקות דם, שתן ובדיקות הורמונאליות. לאחר הגדרת הקטרקט יש לבצע בדיקה חשמלית של תפקוד הרשתית. מטרת הבדיקה לאבחן האם רשתית העין עדיין מתפקדת ולא מנוונת. (אם הרשתית מנוונת אין כל טעם בביצוע הניתוח שהרי העין בלאו הכי לא תחזור לראות).

 

דילוג לתוכן