שעלת מכלאות

שעלת מכלאות

 Kennel Cough – Infectious Tracheobronchitis

שם כותב המאמר: דר אורן פאר

הידבקות במחלה
בין הגורמים הישירים למחלה ניתן למנות קבוצה "מכובדת" של וירוסים בהם:
פרהאינפלואנזה ( Canine Parainfluenza virus ) הרפס ( Canine Herpesvirus ) ראו ( Canine Reoviruses types 1,2,3 ) ואדנו ( Canine Adenovirus ).
ו-2 חיידקים, בהם:
בורדתלה ברונכוספטיקה ( Bordetella Bronchoseptica ) ומיקופלסמה.
תקופת ההדגרה, כלומר מרגע ההדבקה ועד להופעת הסימנים הקליניים לרוב אורכת כשבוע. הדבקות באחד מאותם גורמים תגרום למחלה קלה ביותר לעיתים אפילו ללא סימנים קליניים , אך כאשר יש שילוב של יותר מוירוס/חיידק אחד קיים אפקט סינרגיסטי המעצים את יכולתם ליצור נזק והסימנים הקליניים חריפים יותר. כאמור, המחלה מאוד מדבקת ומועברת מכלב לכלב דרך האוויר ע"י שיעול ו/או התעטשות, כלי אוכל לא נקיים, דרך בגדים שהיו במגע עם הפרשות של כלב חולה וכיוצא בזה.

סימנים קליניים

מופע קל
זהו המופע השכיח ביותר של המחלה בעיקר בתקופת בקיץ והסתיו, לרוב נראה שיעול צורמני , חזק, יבש, אשר מרבית האנשים מתארים כ"משהו תקוע בגרון של הכלב".
ניתן להבחין בהפרשות מהעיניים ומהאף הנראות מימיות בתחילה ובהיעדר טיפול או בהרעת הסימנים הופכות צמיגיות ואף מוגלתיות. לעיתים בגלל הפרשת ליחה מרובה הכלב מראה סימני הקאה.
עם זאת במרבית המקרים לכלב מצב רוח טוב, הוא אוכל ושותה ערני וחיוני ואין לו חום. הסימנים הללו נמשכים כשבוע בקירוב וחולפים לאחר שמערכת החיסון "מסתדרת" עם גורם המחלה.

מופע חריף

מופע השכיח בכלבים שמערכת החיסון שלהם לקויה או בכלבלבים לא מחוסנים החיים ברמת היגיינה נמוכה. הסיבוך העיקרי במצב זה היא דלקת סמפונות וריאות קשה. הכלבים אפטים, חסרי תיאבון עם חום גבוה, שיעול רטוב, קשה לעיתים להבדיל בין מופע זה לביטוי של מחלת כלבלבת.

אבחון

אבחון ע"י המחלה וטרינר מתבסס על מופע קליני לצד הסטוריה של חשיפה לכלבים אחרים, שהות בפנסיון, תערוכה, מגע עם כלבים חולים וכיו"ב.
בבדיקה גופנית הממצא הבולט רגישות למגע בקנה הנשימה העליון לעיתים מלווה בהפרשות עיניים וקשרי לימפה תת ליסטיים מוגדלים.
מרבית בדיקות המעבדה ובכלל זה בדיקת דם, שתן, צילום ותרבית מהפרשות נועדו לשלול תהליכים דלקתיים אחרים ולרוב יהיו תקינות.

טיפול

הטיפול נחלק ל-3 קטגוריות:

מופע קל: מאחר וכאמור הכלב לא מראה כל שינוי במאפייני ההתנהגות שלו מלבד ביטוי קל של דלקת של מערכת הנשימה העליונה והמחלה אמורה לעבור עד 14 יום לבדה
לא דרושה התערבות רפואית בשלב זה. במקרים בהם השיעול חריף, או שיש חזרתיות של שעלת או שהכלב מראה ביטוי של מחלה הכלב יטופל באמצעות אנטיביוטיקה וכדורים מדכאי שיעול.

מופע חריף: אבחון מעמיק יותר הכולל ספירת דם וצילומי בית חזה . הטיפול כולל אנטיביוטיקה המתבססת על ממצאי תרבית ורגישות (במרבית המקרים) ולעיתים אשפוז במרפאה לקבלת נוזלים ותרופות נוספות.

מופע קל שאיננו עובר לאחר 14 יום:

יש להעמיק אבחונית על מנת לשלול מחלות נוספות העשויות להיראות קלינית כמו שעלת אך הרקע שלהן אחר כדוגמת קריסת קנה, תולעת הפארק, גופים זרים בקנה הנשימה וכיו"ב.

מניעה

חיסונים:

חיסון משושה על בסיס שנתי מקנה חסינות כנגד 2 מהוירוסים.
חיסון מקומי (ישירות לאף) מקנה הגנה יעילה כנגד 2 וירוסים וכן כנגד המרכיב החיידקי בורדתלה ברונכוספטיקה ( Bordetella Bronchoseptica ). המלצתנו-כ-10 ימים לפני תערוכה, הכנסת כלב למכלאה/פנסיון, אילוף וכדומה יש לחסן את הכלב.

היגיינה:
סניטציה טובה בדגש על מקומות בהם כמות הכלבים גדולה

מניעת מגע :
להימנע מלבוא במגע עם כלבים אחרים לא מחוסנים או ידועים כחולים.

 

דילוג לתוכן