אנטרופיון ואקטרופיון בכלבים

אנטרופיון בכלבים

כותב המאמר: דר אורן פאר

אנטרופיון ואקטרופיון בכלבים -רקע:

אנטרופיון ואקטרופיון בכלבים הם מצבים פתולוגים בעפעפיים בהם תהליך הסגירה התקין נפגע (עקב חולשה של שרירי העפעף, או של הגידים ורקמות החיבור, או תהליכים אחרים) ואז קצה העפעף עלול להתקפל פנימה לתוך העין עצמה או כלפי חוץ.עקב הפגיעה ביכולת הסגירה התקינה של העפעפיים, הגנת העיניים נפגעת ולכן עלול להופיע גירוי בעיניים, דמעת (ייצור והפרשה מוגברת של דמעות), הפרשות מהעין, תחושה של גוף זר בעין, אודם באזור הריסים וכאבי עיניים.

אנטרופיון עלול להגרם עקב מצבי מחלה כגון דלקת של לחמית העפעף, ומחלות עיניים אחרות, או עקב תהליכי ההזדקנות הטבעיים של הגוף.

אקטרופיון נגרם אף הוא עקב תהליכי ההזדקנות של הגוף, או משנית למצבים אחרים כגון הצטלקויות בעור הפנים וכן בעקבות שיתוק בעצב הפנים באותו צד. לרוב מדובר בעפעף התחתון של אחת או של שתי העיניים.

יש גזעי כלבים שהבעייה אצלם נפוצה יותר כגון: שארפיי, צ'או צ'או, בולדוג, רוטווילר ועוד, אך כמובן שהבעייה יכולה להופיע גם בכלבים מעורבים.

כיצד ניתן לאבחן אנטרופיון ואקטרופין בכלבים?

על פי גיל הופעת סימני דלקת בעין, גזע הכלב, ובדיקת מנח העפעף התקין.

מה הטיפול המומלץ ב אנטרופיון ואקטרופיון בכלבים ?

ניתן להקל על התופעות שנגרמות מאנטרופיון ואקטרופיון באמצעות טיפול של דמעות מלאכותיות, אולם המוצא היחיד לבעיה הוא באמצעות ניתוח, שמומלץ לבצע מוקדם ככל שניתן, על מנת לצמצם הן את הנזק לעין, והן את הסבל לכלב. במהלך הניתוח מוסרת פיסת עור במיקום ובגודל הנדרש כדי להחזיר את שפת העפעף למנח האידיאלי.

מתי לנתח אנטרופיון ואקטרופיון בכלבים?

הזמן הרצוי לניתוח הוא לאחר שהכלב השלים את הגדילה , לרוב סביבות גיל שנה, או בגזעים מסויימים בגיל מאוחר יותר אך לעיתים נדרשת התערבות מוקדמת יותר (גם בגילאים מוקדמים כשבועות בודדים/חודשים לחיי הכלב) עקב כיבי קרנית ואז ניתן לבצע אחת משתי אפשרויות: ניתוח זמני – לא מסירים רקמה אלא מביאים את העפעף למנח האופטימלי ע"י החזקתו באמצעות תפרים , פעולה זו נועדה "להרוויח זמן" שהכלב ישלים את הגדילה מחד ולא יסבול מדלקת עיניים משנית לבעיה זו. ייתכן כי גדילת הכלב המצב ישתפר משמעותית וניתן יהיה להימנע מניתוח. ניתוח "קבוע"- ביצוע הפעולה הכירורגית הרגילה, מתוך הבנה כי ייתכן ויידרש לבצע ניתוח תיקון לאחר בגרות הכלב.

אנטרופיון בכלב

בל , כלבה יפיפיה מסוג צ'או צ'או עם אנטרופיון דו צדדי בדרגת חומרה שמקשה עליה לפתוח את עיניה, כאב עיניים, אודם בלחמיות, הפרשה לכל אורך שעות היום

אנטרופיון בכלב

מבט מקרוב על עין שמאל , קו העפעף התחתון פונה לכיוון קרנית העין , ריסי העפעף באים במגע מתמיד עם הקרנית וגורמים לגירוי , כאב ועקב כך לדימוע , בנוסף העפעף העליון פונה גם הוא פנימה.

IMG_0650

כ-14 יום לאחר ניתוח , מנח העפעף העליון והתחתון בקו הפיסיולוגי, לדברי הבעלים שיפור ניכר כיממה לאחר ביצוע הניתוח. בגזעים מסויימים לעיתים נדרש לחזור על הניתוח יותר מפעם אחת בשל עור עודף

חידושים בתחום

בחלק מהמצבים את הניתוח אנו מבצעים באמצעות לייזר, ללא תפרים!!! החלמה מהירה עם הרבה פחות כאבים ושטפי דם.

קישורים רלונטים:

Abnormal Eyelid in Dogs מאת PETMD