גידולי עטין בכלבות

שם כותב המאמר: דר אורן פאר

אבחון
מרבית גידולי העטין נראים בתחילה כגושים קטנים בסמוך לעטינים אך מאחר וגודש בבלוטת החלב , בלוטת שומן ו/או דלקת עור מקומית עשויים להיראות אותו הדבר יש לבצע ביופסיה בהקדם האפשרי כדי לקבוע את סוג הרקמה ולשלוח למעבדה הפתולוגית. בנוסף צריך להדגיש כי מבין מספר סוגים של גידולי עטין יש גם גידולים שפירים. אם תשובת המעבדה מצביעה על גידול ממאיר יש לבצע מספר בדיקות אבחוניות ל"מדרג" staging) ) של הגידול, כלומר לבדוק האם הגידול שלח גרורות.

מה כוללות הבדיקות?
הבדיקות כוללות בדיקת דם צילומי בית חזה ובטן, אולטרא סאונד של איברי חלל הבטן וקשרי לימפה. במצבים מסוימים נמליץ לבצע בדיקת C.T

אם הבדיקות תקינות ניתן לומר שאין גרורות?
גרורות שגודלן קטן מ-5 מ"מ בקירוב , לא ניתן לאבחן בבדיקות הללו.

מה הטיפול המומלץ ?
הטיפול המומלץ לגידולים שפירים -הסרה כירורגית
הטיפול המומלץ לגידולים ממאירים (שאובחנו בבדיקה הפתולוגית) שעדיין לא שלחו גרורות וגם לאלה ששלחו גרורות רק לבלוטות הלימפה הסמוכות – הסרה כירורגית נרחבת. עפ"י מחקרים כמחצית מגידולי העטין שאובחנו כממאירים והוסרו בשיטה זו לא חזרו ונראתה החלמה מלאה. (הסיבה לכך טמונה בסוג הגידול)
באשר לגידולים ממאירים ששלחו גרורות לאיברי חלל הבטן ו/או לריאות ההמלצה היא להימנע מפעולה כירורגית אלא אם כן, זו נועדה לשפר את איכות חייה של הכלבה לדוגמא במצב שמימדיו של הגידול גדולים ונוצרת במקום דלקת, כאב, התכייבות וכדומה נמליץ להסיר את הגידול להקל על סבל הכלבה.

ומה הלאה?
בכל מקרה בו הוסר גידול ממאיר יש לבצע מעקב בתדירות של כ-3 חודשים במרפאה על מנת לוודא שאין חזרתיות של הגידול באזור ממנו הוסר וכמו כן לבדוק שאין גרורות.

מה לגבי טיפול כימותרפי?
יעילות טיפול כימותרפי בגידולי עטין נמוכה ובדרך כלל משמשת בגידולי עטין שלא ניתן להסיר אותם באופן כירורגי.

האם ניתן להוריד את הסיכון לגידולי עטין?
בהחלט כן. ממחקרים רבים שנערכו בעבר ומתעדכנים באופן שוטף עולה כי הסיכון של כלבה שעוקרה בטרם ייחום ראשון (ממוצע גילאים של 7-10 חודשים) לפתח גידול בעטין הוא פחות מ-0.05% הסיכון עולה משמעותית אך עדיין נמוך אצל כלבה שעוקרה בין ייחום ראשון לשני בעוד שלאחר מכן, קרי לאחר הייחום השני הסיכון של כלבה לפתח גידול בעטין הוא בין 15-20% בממוצע.

בשורה התחתונה אם אינכם מעוניינים בגורים עקרו את כלבתכם בטרם הגיעה לייחום שני.

המלצתנו לעקר את הכלבה בגיל 6 חודשים

 

דילוג לתוכן