דלקת רחם אצל כלבות

מאת : דר אורן פאר

דלקת רחם אצל  כלבות – פיומטרה Pyometra

מהי דלקת רחם אצל כלבות ?

דלקת רחם כשמה כן היא, דלקת של חלל הרחם עם הצטברות של מוגלה בתוך חלל הרחם, המחלה היא מחלה קשה ומסכנת חיים ויש לטפל בה במהירות ובאגרסיביות.
דלקת רחם אצל כלבות שכיחה בעיקר בכלבות מבוגרות לא מעוקרות, שלרוב הראו ייחום כחודש קודם לכן.

מהם סימנים העיקריים של דלקת רחם אצל כלבות ?

הסימנים העיקריים של דלקת רחם אצל כלבות הם :

• ירידה משמעותית בתיאבון עד הפסקת אכילה  מוחלטת .(אנורקסיה)

דלקת רחם אצל כלבות

צד ימין – רחם עם דלקת . צד שמאל – רחם בריאה

• הקאות
  • שתייה מרובה
  • השתנה מרובה
  • הפרשות מוגלתיות מהנרתיק
  • לפעמים שלשולים
  • אפתיה והרגשה כללית רעה
  • לעיתים רחוקות צליעות
  • לעיתים שינויים בעור

קיימים שני סוגים של דלקת רחם אצל כלבות

1. דלקת רחם פתוחה – צוואר הרחם פתוח, והפרשות רחם מוגלתיות ומסריחות יוצאות דרך הבושת. במצב זה הבעלים לרוב שם לב שמשהו לא כשורה וניתן די בקלות לאבחן את הגורם לכך.
  2. דלקת רחם סגורה – צוואר הרחם סגור, הפרשות הרחם מצטברות ולא מסולקות מהגוף והרחם גדל לממדים מפלצתיים. הכלבה תרגיש משמעותית רע יותר בהשוואה לדלקת מהסוג הפתוח הן בשל לחץ על הרקמות האחרות בחלל הבטן והן עקב ספיגת רעלנים למחזור הדם. במצב זה קיימת סכנת חיים ממשית ויש לטפל מיידית בכלבה.

כיצד מאבחנים דלקת רחם אצל כלבות ?

בדלקת רחם פתוחה יש לבצע בדיקה גופנית מלאה ובדיקת ההפרשות .בנוסף יש לבצע ספירת דם ואולטרא סאונד לשלפוחית השתן ולרחם.
בדלקת רחם סגורה האבחון מורכב יותר, מאחר ויש לשלול גורמים נוספים למצב הקליני הירוד של הכלבה בהיעדר ממצאים ממוקדים (כדוגמת הפרשה); במסגרת זאת יש לבצע בדיקה גופנית מלאה, צילומי רנטגן להדגים את הרחם בדיקת שתן ובדיקת דם ולעיתים אף בדיקת תפקודי קרישה.

מה הטיפול במקרים של דלקת רחם אצל כלבות ?

הטיפול המומלץ הוא כירורגי ובמסגרתו הכלבה עוברת ניתוח להסרת הרחם והשחלות לצד תמיכה תרופתית.

דלקת רחם אצל כלבת

רחם ענקית ומלאת מוגלה שהוסרה בניתוח

מהו הניתוח במקרים של דלקת רחם אצל כלבות ?

בניגוד לניתוח עיקור רגיל ואלקטיבי (כלומר, נעשה מתוך בחירה, הכלבה מרגישה טוב, אין סימני חולי) הניתוח הזה מורכב משמעותית יותר, בעיקר בשל מצבה הכללי של הכלבה ובודאי אם החלו סימני קריסה מערכתית (על בסיס תמונת הדם), וכן בשל הרחם המוגלתי שהוא עדין יותר ושברירי.
טיפול תרופתי :
נוזלים, אנטיביוטיקה (לעיתים 2 סוגים), שיכוך כאבים ולעיתים אף מנת דם.
האם קיימת אופציית טיפול חלופית מלבד ניתוח?
בדלקת רחם פתוחה- ניתן לטפל לטווח זמן יחסית ארוך (כ-20 יום) באמצעות טיפול אנטיביוטי (שמבוסס על תרבית ורגישות). עם זאת הכלבה חשופה לזיהומים כרוניים. בדלקת רחם סגורה הטיפול הוא כירורגי .

האם קיימות אפשרויות טיפול שאינן כוללות עיקור ?

חשוב להדגיש שבכל מקרה הטיפול המיטבי הוא עיקור, אולם במקרים בהם קיים רצון לשמר את יכולת הרבייה של הכלבה ניתן לנסות טיפולים תרופתיים.

במצב של דלקת רחם אצל כלבות מסוג דלקת פתוחה קיים  טיפול הורמונאלי בשילוב אנטיביוטיקה. הטיפול ההורמונאלי עוזר לפתיחה של צוואר הרחם ומעודד כיווציות של הרחם, כתוצאה מכך התוכן המוגלתי יוצא החוצה.

במקרה של דלקת רחם סגורה יש לדאוג לפתיחת צואר הרחם על ידי הזרקת תשלובת תרופות ואז לטפל כפיומטרה פתוחה.
יש לזכור  שחזרתיות הדלקת היא כמעט ודאית.

האם ניתן למנוע דלקת רחם אצל כלבות ?

בשתי מילים – עיקור הכלבה

קישורים רלונטיים :