דלקת בדרכי השתן בחתולים – FLUTD

דלקת בדרכי השתן בחתולים

האם לחתול שלך דלקת בדרכי השתן התחתונות (F.L.U.T.D)?

דלקת  בדרכי השתן בחתולים.

שם כותב המאמר: דר אורן פאר

השתן הראשוני מיוצר ע"י שתי כליות המצויות בתקרת הבטן ומוזרם בכיוון אחד ע"י 2 צינורות שריריים דקים ( urether ) ישירות אל שלפוחית השתן. תפקיד שלפוחית השתן הוא לאגור את השתן הנוצר. משלפוחית השתן יוצא צינור שרירי גדול יותר מהצינורות הקודמים ( urethra ) ותפקידו להעביר את השתן משלפוחית השתן החוצה.
במהלך מתן שתן החתול מעוניין במתן שתן (פעולה "רצונית" של החתול) ,שלפוחית השתן מתכווצת (פעולה לא "רצונית") השריר הסוגר בין השלפוחית ל urethra נרפה והשתן מועבר.
השתן אמור להיות חומצי ובסולם Ph -( מדד המצביע על מידת חומציות חומרים ביחס למים שהם ניטראליים) חומציות השתן נעה בין 5.5-6.8 .

דלקת בדרכי השתן בחתולים

מבנה מערכת השתן בחתול

מה הסיבות השכיחות ל דלקת בדרכי השתן בחתולים?

• זיהום חיידקי- בעיקר בחתולים שמערכת החיסון שלהם לקויה.
  • הימצאות גבישי חול (קריסטלים) הפוצעים את שלפוחית השתן ו/או את הכליות וגורמים לדלקת. יכולים להיות מגוון סוגי קריסטלים, אך ברובם ניתן לשייך זאת לבעיה בחומציות השתן (נמוכה- כלומר מעל Ph-7 ).
  • היעדר מרכיבים חיוניים בשריר השלפוחית.
  • עפ"י מחקרים מעודכנים, למצב נפשי בו מצוי החתול כלומר מצב של "סטרס" עשויה להיות השפעה מכרעת.
  • קרישי דם –כתוצאה מטראומה, דלקת ואלה עלולים לחסום את מעבר השתן.
  • פוליפים וגידולים המונעים מעבר תקין של שתן.
  • בעיות במבנה שלפוחית השתן, בעיות עצביות וכיו"ב.

מה הסימנים שעל פיהם ניתן לחשוד ב דלקת בדרכי השתן בחתולים?

המצבים הקלאסיים שניתן לראות בתחילה בדלקת דרכי השתן  בחתולים :

• החתול נכנס ויוצא הרבה פעמים לארגז החול.
  • מלקק את איבר מינו בתדירות גבוהה, ייתכן ומלקק באגרסיביות את אזור הבטן.
  • החתול  יושב בארגז ומילל אך לא נראה שתן או שניתן לראות כמויות שתן מאוד קטנות.
  • ייתכן שלשתן יהיה ריח חריף, ייתכן ויהיה דמי/מוגלתי.
  • עם התקדמות דלקת בדרכי השתן בחתולים או לחלופין כאשר יש בעיה חריפה של חסימת שתן החתול מתנהג באפאטיות, לא מעוניין באוכל וייתכן אף בשתייה, נמנע ממתן שתן, שוכב על צידו, ייתכן ויקיא וכיוצא בזה- זהו מצב חירומי שאם לא יטופל בתוך 24 שעות ע"י וטרינר לכל המאוחר החתול עלול למות!

אילו בדיקות נבצע במרפאה לגילוי של דלקת בדרכי השתן בחתולים?

מאחר וכאמור יש הרבה סיבות אפשריות ל דלקת בדרכי השתן בחתולים יש לבצע מספר בדיקות :

• בדיקה גופנית מלאה, במהלכה נבדוק את גודל שלפוחית השתן, גודל הכליות, האם המישוש מלווה בכאב, האם ניתן ידנית לעזור לחתול לרוקן את השתן . האם החתול אפאטי? מגיב?
  • לאחר מכן נבצע בדיקת שתן מלאה באמצעותה נוכל לדעת מספר רב של פרמטרים כמו מה מצב חומציות השתן? אילו תאים יש בשלפוחית? האם יש נוכחות חיידקים? האם יש עדות לגבישי אבנים? האם יש תאים העלולים לרמוז על הימצאות גידול?
  • אם המצב יחייב נמליץ לבצע בדיקות נוספות ובהם צילומי בטן – בעיקר לדעת האם יש נוכחות אבנים ולהדגים את גודל הכליות בצורה טובה,
  • בדיקת US (אולטרא סאונד) אם יש דלקת חריפה ביותר או חשד לגידול.
  • בדיקת דם- אם החתול מבוגר או שמצבו הקליני ירוד.

מה הטיפול ב דלקת בדרכי השתן בחתולים?

לא משנה מה הגורם הראשוני לדלקת, בכל מקרה של חסימת שתן מוחלטת הכליות מצויות במצב של אי ספיקה תוך פרק זמן קצר מאוד, הן לא מבצעות מספר תפקידים חיוניים ובראשם הפרשת פסולת, ויסות לחץ דם, איזון מלחים ועוד, והחתול מצוי בסכנת חיים ממשית. ומכאן יש להפריד בין חתול שאובחן לדלקת בשתן אך מצליח לתת שתן בעצמו לבין טיפול חירומי הניתן לחתול שנחסם.

טיפול בחתול המסוגל לתת שתן:

לאחר מציאת הגורם הראשוני מתן טיפול ייעודי למניעת הישנותו :

בעיה בחומציות שלפוחית שתן- מספר פתרונות:

• החלפת מזון – למזון רפואי בעל תכונות להחמצת שתן (דל במינרלים המשתתפים ביצירת קריסטלים).
  • "חמוציות" המיועדות לחתולים.
  • כדורים שתפקידם לייצר סביבה חומצית בשלפוחית השתן.

תהליך זיהומי:

• מתן אנטיביוטיקה המותאמת לסוג הזיהום , בהקשר זה צריך להדגיש כי בכל מקרה בו זיהום חוזר יותר מפעם אחת נמליץ על בדיקת תרבית ורגישות.
  • במצב של קרישי דם או  דלקת לא זיהומית
  • קפסולות המונעות כיווץ של השריר הסוגר בין השלפוחית ל urethra ובכך מקלות על מעבר שתן.
  • היעדר מרכיבים חיוניים בריר השלפוחית, מתן כדורים התומכים ביצירת מרכיבים אלה.

החתול מצוי ב"סטרס":

מתן כדורי הרגעה (או זריקות) שניתנות באמצעות וטרינרים ומרגיעות את החתול בכלל ואת שלפוחית השתן והשריר הסוגר בפרט.

טיפול חירומי הניתן לחתול שנחסם.

שלב א- שחרור חסימת השתן.
מרבית החסימות מצויות בשופכה, (Urethra),  בשל 2 נקודות לאורך הצינור השרירי שבהן הקוטר היחסי קטן יותר. החסימות עשויות להיות כתוצאה מגבישי חול, קרישי דם, שאריות תאים, ריר וכיו"ב.
אם לחץ קל על שלפוחית השתן לא יפתח את החסימה, ננסה ל"שטוף" את גורמי החסימה בכיוון הנגדי, קרי לתוך השלפוחית באמצעות לחץ חיובי מתוך מחט רפואית שתוחדר לתוך הצינור(קצה קהה) ואם זה לא יצלח, נחדיר קטטר שתן ונקבע אותו במקום.
שלב ב- החתול יקבל עירוי ורידי, מלחים, טיפול אנטיביוטי מונע וטיפול נגד כאבים. החתול יאושפז למינימום של 48 שעות במרפאה ובדיקות שתן עוקבות יתבצעו לצד בדיקות נוספות להעריך מגמת שיפור.
ומה הלאה?
לאחר שחרור החתול לביתו נקבע המשך המשך ניטור ומעקב של בדיקת שתן ואם צריך בדיקות נוספות על מנת למנוע הישנות חוזרת של המחלה.

קישורים :

דלקת בדרכי השתן התחתונות בחתולים – ויקיפדיה.

בעיות בדרכי השתן בחתולים מאת PETMED.