חתלתלת – Feline Panleukopenia – כל מה שרציתם לדעת

שם כותב המאמר: דר שרון רגב

חתלתלת – Feline Panleukopenia – כל מה שרציתם לדעת
חתלתלת או Feline Panleukopenia

שאלות ותשובות

ש : מה זה חתלתלת ?

ת: החתלתלת היא מחלה וירלית מאוד מדבקת של חתולים הנגרמת על ידי וירוס ממשפחת ה PARVO. הווירוס הזה תוקף ומשמיד תאים שמתחלקים במהירות, לדוגמא : תאי המעי, תאי מח העצם ותאי עובר. חתולים חולים לרוב מפתחים שלשול דמי. מאחר ומח העצם נפגע החתולים בדרך כלל מפתחים אנמיה – חוסר בכדוריות דם אדומות ןגם חוסר בכדוריות דם לבנות..

ש: האם המחלה מסוכנת לבני אדם ?

ת: המחלה אינה מסוכנת לבני אדם כלל מאחר והוירוס אינו תוקף בכלל בני אדם.

ש: איך אפשר לדעת מתי לחתול יש חתלתלת?

ת: סימני החתלתלת דומים מאוד לסימנים של מחלות אחרות כמו דלקות מעיים, דלקות לבלב ועוד. הסימנים הראשונים שאפשר לראות בחתולים הם:
דיכאון ודפרסיה, חוסר תיאבון, חום גבוה, אפאטיה, הקאות, שלשול, הפרשות מהאף ןהתייבשות.
חתולים טובים מאוד בלהסתיר סימני מחלה וחולשה, ולעיתים יכולים לחלף יומיים שלשה מרגע המחלה עד שתשימו לב לסימים ולכן מיד עם הופעת אחת מהסימנים הללו קחו את החתול לבדיקה. הוטרינר יאבחן את המחלה על ידי חשיפה סיפור חשיפה לחתולים חולים, חוסר במתן חיסונים בצורה מסודרת, ובהסתמך על הסימנים הקליניים. הוטרינר יעזר בבדיקות דם כלליות ו/או ספציפיות לגילוי וירוס החתלתלת.

ש : איך חתול יכול להדבק בחתלתלת. ?

ת: החתול נדבק כאשר הוא בא במגע עם צואה או שתן או הפרשות מהאף של חתול חולה. החתול לא חייב לבוא במגע ישיר עם חתול חולה אלא יכול לבוא במגע עם נעליים שדרכו בצואה או שתן של חתול חולה. גם ליטוף של חתול חולה יכול להעביר את המחלה על גבי הידיים של הבעלים. וירוס החתלתלת הוא עמיד ביותר ויכול להישאר בסביבה במשך כשנה, לכן אין להכניס חתולים תעירים או לא מחוסנים למקום בו שהה חתול עם חתלתלת.
חתולות בהריון יכולות ללדת גורים עם פגיעות מוחיות קשות.

ש: איזה חתולים יכולים להידבק בחתלתלת?

ת : חתולים צעירים רגישים במיוחד וכן חתולים שלא חוסנו.

ש: איך מטפלים בחתלתלת?

ת: סיכויי ההשרדות בגורים בני פחות מחדשים קלושים ביותר. חתולים מבוגרים יותר ישרדו בתנאי שיקבלו טיפול נמרץ ומדוייק. בגלל שאין לנו תרופה להשמיד את הוירוס אנו מעניקים לחתול טיפול תומך בתרופות ונוזלים עד שמערכת החיסון תוכל להילחם ולחסל את הוירוס בעצמה. ללא טיפול ומך 90% מהחתולים החולים ימותו תוך מספר ימים.
מהרגע בו החתול אובחן כחולה בחתלתלת הטיפול יהיה נוזלים, הזנה, מניעת זיהומים משניים. אם החתול ישרוד 2-3 ימים סיכויי ההחלמה שלו משתפרים והולכים.

ש: איך אפשר למנוע חתלתלת?

ת: על ידי מתן חיסונים.
חתולים שעברו את המחלה נשארים מחוסנים לכל חייהם.
גורים לחתולות מחוסנות נולדים מוגנים למשך-3 החדשים הראשונים לחייהם. לאחר מכן עליהם להתחסן.

החיסונים המודרנים היום נמצאו יעילים מאוד במניעת המחלה והם כמעט ללא תופעות לוואי. גורי חתולים מתסנים החל מגיל 6-8 שבועות 3 פעמים ואחר מכן כל שנה.
בהתאם לרמת החשיפה בגיל מבוגר יותר ניתן לחסן פחות בתאום עם הוטרינר המטפל.

 

דילוג לתוכן