כאבי גדילה בכלבים – canine panosteitis

שם כותב המאמר: דר אורן פאר

הגורם למחלה לא ידוע.

יש מספר השערות ברקע:

גנטיקה מאחר ויש גזעים הלוקים במחלה יותר מאחרים יש ברקע גורם גנטי. הגזעים החשופים רועה גרמני, גולדן רטריבר, דני ענק וכלבים מגזע ענק.

תזונה במספר מחקרים שנערכו לאחרונה הועלה החשד כי מזונות מסחריים העשירים בחלבון ובקלוריות גורמים לשינויים אוסמוטיים (חדירות נוזלים דרך קרומי התאים בגוף) ברקמות באופן כללי אך גם בעצמות ובגלל שלעצם כמבנה קשיח אין יכולת להתרחב/להתכווץ נוצר לחץ פנימי במוח העצם המוביל לתהליכים דלקתיים.

פעילות הועלתה האפשרות כי סטרס (תנאי לחץ ופעילות מאומצת) עלול להוות גורם.

זיהום חשד למעורבות גורם ויראלי – לא הוכח

רקע אוטואימוני – מאחר ובחלק מהכלבים נמצאו מחלות על רקע אוטו אימוני (הגוף עלול לתקוף את עצמו) הועלה גם הקשר זה.

אבחון

הסטוריה ובדיקה גופנית

במסגרת הבדיקה ניתן להבחין בצליעה לעיתים ביותר מרגל אחת, חום וכאב. התלונה הראשונה של הבעלים בדרך כלל מופיעה לאחר טראומה (קפיצה, נפילה, מכה וכיו"ב) או פעילות מאומצת בפארק. בכלבות הביטוי הראשון עשוי להופיע בסמוך לייחום. לרוב הצליעה נמשכת (ללא טיפול) למשך כשבועיים, חולפת ואז מופיעה שוב לאחר חודש וחוזר חלילה. הכאב המודגש ביותר במסגרת הבדיקה הגופנית ממוקד למרכז העצם (אשר עשוי להקרין על מקומות נוספים).

צילומי רנטגן

בצליעה הראשונה לרוב לא ניתן לראות כל שינוי בעצמות מאחר ולוקח כ-4 שבועות עד שנראים שינויים רדיולוגיים. צריך לזכור כי במחלה זו אין התאמה בין חומרת הצליעה לממצאים הרדיולוגיים מהסיבה הפשוטה שבזמן הצליעה , בעיקר בשבועיים הראשונים עדיין לא ניתן לראות שינויים ברנטגן ולאחר 4 שבועות ניתן לראות שינויים ברנטגן אך לרוב הצליעה חולפת (עד שחוזרת שוב).

טיפול ספציפי אין!

טיפול תומך

כדורים נוגדי כאבים ודלקת. בהקשר זה יש להדגיש כי יש בשוק מספר רב של כדורים ממשפחה זו של כדורים אשר רמת הבטיחות שלהם שונה. תופעות הלוואי העיקריות משימוש לא מבוקר עלולות לבוא לידי ביטוי בפגיעה במערכת העיכול העליונה ובדלקות כליה וכבד.
בנוסף יש לציין כי כלב אשר יגיב טוב לכדור מסוג אחד יכול להגיב בצורה פחות טובה לכדור מסוג אחר ולכן חשוב למצוא את התרופה נוגדת הכאבים הטובה לכלב שלכם.

הגבלת פעילות וסטרס
מתן אומגה 3
דיקור – מניסיוננו יש הצלחה משמעותית במישור הזה – ראה הרחבה במאמר אודות דיקור בחיות מחמד.