אוושה בלב או רשרוש בלב – מה זה בדיוק אומר?

אקג

תרשיפם א.ק.ג לצד מבנה הלב

מהי

אוושה בלב או רשרוש בלב ?

נכתב ע"י – דר אורן פאר

פעמים רבות נאמר לנו על ידי הרופא לאחר שהקשיב בעזרת הסטטוסקופ ללבנו כי הוא שמע אוושה בלב או רשרוש בלב.  מה זה בדיוק אומר, ממה נובעים הקולות הללו שהוא שומע?

ובכן ?

כאשר אנו מאזינים ללב על ידי הסטטוסקופ ,ניתן לשמוע באופן נורמאלי שני קולות. אלה הם קולות הסגירה של ארבעת מסתמי הלב. הקול הראשון נובע מסגירת שני המסתמים שבין הפרוזדורים לחדרי הלב – מסתם מיטרלי משמאל וטריקוספידלי מימין – מיד לפני התכווצות החדרים. ואילו הקול השני נובע מסגירת שני המסתמים של העורקים הגדולים בתום ההתכווצות של החדרים – מסתם אאורטלי (של אבי העורקים) ומסתם פולמונלי (של עורק הריאה).
בין הקולות האלה יש זרימה בתוך הלב. החדר הימני מזרים את הדם לריאות לצורך קבלת חמצן, והחדר השמאלי מזרים את הדם העשיר בחמצן, שחזר מהריאות, לאבי העורקים ולכל הגוף. ברוב המקרים בלב התקין אין שומעים את הזרימה הזאת, אולם כאשר ניתן להבחין בה, היא נשמעת כמו אוושה או רשרוש. אצל הרבה כלבים וחתולים עם לב נורמאלי לחלוטין ניתן לשמוע אוושה (כמו ששומעים רעש של זרימה מברז, למרות שהוא תקין לגמרי).
יש לציין כי השכיחות לשמיעת אוושה עולה במצבים שהלב עובד מהר יותר, כמו בזמן חום, חוסר דם משמעותי (אנמיה), או התרגשות –"סטרס", זאת משום שבמצבים אלה זרימת הדם חזקה יותר.

קיימות שש דרגות של אוושה בלב:
אוושה הנשמעת בלב תקין נקראת אוושה תפקודית, אוושה פונקציונאלית או אוושה תמימה, ולרוב מופיעה בגיל יותר מאוחר. אוושה זו יכולה להשתנות עם הגיל ואף להיעלם כליל.
האוושה יכולה להופיע בזמן הסיסטולה (זמן התכווצות החדרים והזרמת הדם לעורקים הגדולים), או בזמן הדיאסטולה (בזמן הרפיית החדרים, כאשר הם מתמלאים בדם לצורך ההתכווצות הבאה). במרפאה נגדיר את עוצמת האוושה בסולם דרגות של 1 עד 6, ונציין את המקום בבית החזה שבו היא נשמעת בשיא עוצמתה.
האוושות התמימות הן ברובן סיסטוליות וחלשות יותר (ברמות 1-2) ואוזן מיומנת יכולה ברוב המקרים להבדיל בין אוושה תמימה (ללא מום לב) לבין אוושה שנובעת ממום בלב. יחד עם זאת, צריך לדעת שיש גם מומים בלב (מספר כלבים גזעיים חשופים לכך יותר כמו בולדוג אנגלי ובוקסר) שגורמים לאוושה, כמו היצרות או דליפה של אחד המסתמים.

אצל כלבים מבוגרים יש בנוסף למומי לב מולדים גם מחלות לב נרכשות שיכולות לגרום לאוושה. במקרים אלה האוושה תהיה חזקה יותר ושונה באופייה, ולרוב, ניתן להבדיל בינה לבין האוושה התמימה.

האם קיימים סימנים קליניים נוספים שמקורם במחלת לב?
במקרה שלחיית המחמד תימצא אוושה, ולאחר שנגדיר את עוצמתה במדרג המתואר, נבדוק אם יש בעיות נוספות כמו כיחלון (ציאנוזיס, ירידה בחמצון בדם), עילפון, שינויים בדפוס הנשימה, התעייפות במאמץ, שיעול , דפיקות לב מהירות וכיו"ב.

כיצד נאבחן את מקור האוושה?
אוושה מדרגה קלה בהיעדר סימנים קליניים:
במקרה והאוושה מוגדרת כקלה , (ברמות 1-2) ובהיעדר סימנים קליניים, נסתפק במעקב שוטף וכך בכל ביקור במרפאה נבקש גם להקשיב ללב ולוודא שהאוושה לא התקדמה במדרג.

והיה ונמצא כי יש החרפה בסולם הדרגות ו/או יופיעו סימנים קליניים:

נבצע מספר בדיקות נוספות במרפאה כדי להבין את מקור האוושה:

בדיקת א-ק-ג – המצביעה על פעילותו החשמלית התקינה של הלב.
בדיקת לחץ דם– נגזר באופן ישיר מתפקודו של הלב (משתנה גם כביטוי לתפקוד כליות).
צילומי בית חזה– להעריך את גודל הלב, גודש כלי הדם, אוורור שטח הריאות, מבנה קנה הנשימה וכיו"ב.
בדיקת אקו-לב– במצבים מסוימים ובדגש על מחלות לב מתקדמות ו/או בכל אוושה מתקדמת בחתולים נמליץ לבצע בדיקת אקו-לב.
בדיקה זאת – שהיא אחת מהבדיקות החשובות היום להערכה של הלב אינה כואבת, אינה פולשנית וקלה לביצוע. הבדיקה מבוססת על שליחת גלי קול אל אזור הלב וקליטת הגלים החוזרים במתמר, שמונח על בית החזה, שולח את גלי הקול ומקבל אותם בחזרה. בדיקה זו מאפשרת לראות את מבנה הלב ותפקודו בזמן אמת, בשילוב עם בדיקת דופלר (טכניקה שמאפשרת לבדוק את זרימת הדם, כיוונה ומהירותה), ובדיקת דופלר צבע (אשר מדגים את הזרימה של הדם בצבע בתוך חללי הלב). ניתן לבדוק את תפקוד המסתמים של הלב, לזהות היצרויות או דליפות שלהם, לראות מעברים דרך המחיצות (פגמים שונים), לבדוק את גודל הלב ותפקודו ולאבחן מומים מבניים בלב, כולל מומים מורכבים ביותר.
בדיקת מעקב נשימה בבית
בדיקה חשובה מאין כמוה שתתבצע ע"י הבעלים בבית ותאפשר מעקב כמותי אחר שינויים בתדירות הנשימה של בעל החיים ותאפשר לעקוב בזמן אמת אחר כל שינוי בתפקודה של החיה.

 

קישור:

מדידת לחץ דם בחיות מחמד

 

דילוג לתוכן