אדיסון בכלבים, או תת-פעילות של בלוטת יותרת הכליה.

מחלת אדיסון בכלבים,  או תת-פעילות של בלוטת יותרת הכליה.

(מאמר זה מוקדש באהבה רבה ללולה, שהייתה חולה באדיסון תקופה ארוכה ולבסוף מתה מסיבוך של שוק אדיסוניאני)

שמות נרדפים למחלה: המחלה על שם אדיסון בכלבים. תת פעילות בלוטות יותרת הכליה תסמונת אדיסון, היפואדרנוקורטיסיזם Hypoadrenocorticism

בלוטות יותרת הכליה או ה"אדרנל" בלעז נקראות כך מפני שהן נמצאות ממש לפני הכליות, מבלי להיות שייכות לכליה. הבלוטות הללו מורכבות משתי שכבות, השכבה הפנימית היא הליבה או המדולה והשכבה החיצונית היא הקליפה או הקורטקס. שתי השכבות מפרישות הורמונים אבל מחלת אדיסון נוגעת אך ורק להורמונים המופרשים מהקליפה או הקורטקס ונקראים קורטיקוסטרואידים.(סטרואידים של הקורטקס). קורטיקוסטרואידים או סטרואידים הם הורמונים מאפשרים לגוף להתמודד עם מצבי סטרס או עקה. מינרלוקורטיקואידים הם סטרואידים שונים שאחראים על ויסות המלחים בגוף ולכן גם על משק המים.

בלוטת האדרנל

סטרואידים הם הורמונים שעוזרים לגוף להתמודד עם מצבי סטרס ולחץ ובלעדיהם אפילו הסטרס הקטן ביותר יכול להיות הרסני לגוף.

תת פעילות של בלוטת יותרת הכליה.

בבעלי חיים הסובלים ממחלת אדיסון קיים מחסור בהורמונים הקורטיקו סטרואידים. הסיבה לתת הפעילות מתגלה אך לעיתים רחוקות אך מרגע שנתגלתה המחלה, מתן סטרואידים יכול לתת מענה למחלה הזאת.

סימני מחלת אדיסון בכלבים:

מכיוון שההורמונים המיוצרים בבלוטות האדרנל משפיעים כמעט על כל התהליכים בגוף, הסימנים הקליניים רבים ומגוונים ולעיתים אינם ספציפיים למחלת האדיסון: סימנים קליניים נפוצים בשלבים הראשונים של המחלה כוללים:

  • עליות וירידות במצב הרוח
  • ירידה בתאבון, לעיתים מלווה עם הקאות או שלשולים, לעיתים אף שלשולים דמיים
  • ירידה בפעילות
  • ירידה במשקל הגוף
  • רעידות
  • שתיה והשתנה מרובה

 

הסימנים בשלבי המחלה  הראשונים יכולים להיות מאוד קלים וכמעט בלתי מורגשים . אם המחלה לא מאובחנת בשלב זה היא עלולה להתדרדר למצב של שוק והתמוטטות המהווים סכנה ממשית לחיי הכלב, מצב זה מכונה "משבר אדיסוניאני"  . הכלב מגיע במצב של שוק, המאופיין בירידה בהכרה , לחץ דם נמוך והתייבשות בשל אובדן נוזלים שלשולים והקאות, אובדן נתרן והשתנה מרובה.

שלב זה מאופיין בחוסר איזון של מלחים בדם המתאפיין ברמות נתרן נמוכות ורמות אשלגן גבוהות, רמות אשלגן גבוהות גורמות להאטה בקצב הלב ולעיתים אף לדום לב. בנוסף, הירידה ברמות הקורטיקוסטרואידים גורמת לרמת סוכר נמוכה בדם המאופיינת בירידה במצב ההכרתי עד לכדי אפטיה, ובמקרים חמורים אף לעוויתות.

30% מכלבים עם מחלת אדיסון מאובחנים רק בזמן משבר אדיסוניאני.

כיצד מאבחנים מחלת אדיסון בכלבים?

סימני המחלה הם מגוונים ביותר ואף שונים מכלב לכלב ולכן אבחון המחלה מהווה אתגר לא פשוט. ברגע שעולה הרעיון של אדיסון הוכחה היא פשוטה ביותר ונעשית  על יד בדיקת דם לרמות הורמונים של בלוטת יותרת הכליה בתגובה לגרוי עם הורמון שנקרא ACTH.

הטיפול במחלת אדיסון :

החלק החשוב ביותר בטיפול במחלת אדיסון בכלבים היא מתן של הורמונים מינרלוקורטיקואידים. ההורמון ניתן בכדורים דרך הפה על בסיס של פעמיים ביום  או בזריקה שניתנת פעם ב 25 ימים של חומר שנקרא DOCP

מהי מחלת אדיסון בכלבים שאינה אפיינית ? או מחלת אדיסון אטיפית ?

לא רק שמחלת האדיסון  מאתגרת ביותר לאבחנה קיים  עוד סיבוך נוסף : אחד מכל 40 כלבים עם מחלת אדיסון יפתח צורת מחלה יחודית אשר בה יש רק חוסר בקורטיקוסטוראידים שאחראים על חילוף חומרים של הסוכר ים והשומנים אבל לא יחסרו להם הורמונים מינרלוקורטיקואידים (שאחראים על ויסות המלחים והנוזלים).  האבחון של המצב הזה מאתגר יותר מאחר והסימנים הקליניים שונים, אך מרגע שהאבחון נעשה הטיפול הוא פשוט יחסית וכולל מתן סטרואידים דרך הפה לכל החיים.

 

מחלת אדיסון בכלבים אינה ניתנת לריפוי,  אך עם טיפול נכון ומעקבים מסודרים ניתן לחיות חיים טובים וארוכים.

 

קישורים :

אתר המוקדש לכלבים עם אדיסון.

אתר פטמד – מחלת אדיסון בכלבים

מאמר על אדיסון באתר חיי כלב.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דילוג לתוכן