תסמונת עין יבשה בכלבים – Keratoconjunctivitis Sicca -KCS

תסמונת עין יבשה בכלבים

שם כותב המאמר: דר אורן פאר

רקע :

תסמונת עין יבשה (KCS) היא מחלת עיניים שכיחה המאופיינת בדלקת כרונית של בלוטת הדמעות, גירוי חריף של לחמית העין ותהליך דלקתי בקרנית. התהליך הדלקתי גורם לירידה באיכות ובכמות שכבת הדמעות החיצוני (Precorneal Tear Film) המזינה את העין וכך חושפת את מרכיבי העין החיצוניים לדלקות ולזיהומים מזדמנים.

Precorneal Tear Film (PTF

שכבת הדמעות החיצונית המורכבת מ-3 שכבות:

שכבת חיצונית- שכבה שומנית הנוצרת מהפרשת בלוטות המצויות על גבי העפעפיים ותפקידה למנוע אידוי של הדמעות ויציבות של פני שטח מסך הדמע, החומר העיקר הוא כולסטרול.
שכבה אמצעית- שכבה מימיית הנוצרת בעיקר מבלוטת הדמעות העיקרית המצויה מעל העין ובלוטת דמע נוספת המצויה מתחת לעפעף השלישי , תפקיד השכבה ליצור תנאי לחות ותזונה של קרנית העין. מרכיביה מכילים – חלבונים רבים, סוכרים, חומרי תזונה וחמצן.
שכבה פנימית- שכבת מוצין (כמו המרכיב ברוק) הנוצרת מהפרשת בלוטות בלחמית העין ותפקידה לעגן את מסך הדמע לקרנית העין.
מהם הגורמים ל- KCS ?

מספר סיבות עשויות לתרום לירידה בייצור הדמעות כגון מחלת כלבלבת, שימוש לא מבוקר באנטיביוטיקה מסוג סולפה, שימוש רב באטרופין, וכן פגיעה טראומטית בעצבים האחראים לתפקוד הבלוטה. עם זאת למרבית הכלבים החולים בסינדרום יש רקע אוטו אימוני שבא לידי ביטוי בתקיפת נוגדנים של הגוף את בלוטת הדמעות העיקרית ובכך גורמים להרס מתמשך שלה. אצל חלק מחולים אלה ניתן לראות בנוסף ליובש בעיניים- דלקות עור, כאבי פרקים ולרוב ביטוי נוסף של מחלה אוטו- אימונית.

מהם הסימנים הקלינים ?

למרבית הכלבים הלוקים במחלה דלקת כרונית של קרנית ולחמית העין ולרוב ניתן לראות הפרשה צמיגית שנראית שקופה- לבנבנה. בנוסף ניתן לראות מעין מסך שחור שמכסה את העין- זהו למעשה פיגמנט המגיע למקום כתופעת לוואי לתהליך הדלקתי. במקרים קשים יותר (לרוב כאשר המחלה לא אובחנה ו/או ניתן טיפול שגוי) פצעים (כיב) בקרנית העין, זיהומי עיניים, דלקת של גלגל העין ועד כדי עיוורון. חשוב לזכור שלרוב ניתן לראות ביטוי גופני נוסף מלבד העיניים, כך ל-90% מאוכלוסיית כלבי הקוקר ספניאל שאובחנו למחלה, יש גם סבוראה (הפרעה בייצור בלוטות החלב העוריות) והעור נראה יבש או שמנוני עם קשקשת וגלדים לעיתים. כמו כן למעלה מ-70% מאוכלוסיית כלבי השי צ’ו יש אטופי ("אסתמה של העור").

האבחון מתבצע ע"י וטרינרים בשלושה שלבים:

שלב 1:

בדיקת גופנית, פרטי הכלב (גזע, גיל, מין וכיו"ב) והיסטוריה תילקח ע"י הבעלים.
בדיקת עיניים מקיפה.
שלב 2:

שימוש ב" Schirmer Tear Test ")STT) , בדיקה פשוטה, קלה לשימוש, לא כואבת ולא יקרה המאפשרת מדידת יצור דמעות במילימטרים במשך דקה.

ערך הנמוך 5 משמעו- עין יבשה
ערך שבין 5-10 – מחשיד, אך לא חד משמעית , נמליץ על בדיקה חוזרת בעוד כחודש, ומעקב ע"י הבעלים.
ערך מעל 10 מ"מ- העין תקינה.

שלב 3:
ממולץ ע"י וטרינר לבצע צביעת פלורסין או rose bengalשל קרנית העין כדי לאמוד את חוזק ה PTF ולוודא שאין פגיעה בקרנית העין.

טיפול:

ציקלוספורין A – תרופה בעל תכונות אנטי דלקתיות הניתן ישירות לעין החולה בתדירות של פעמיים ביום, אם הרקע למחלה הוא דלקתי (אוטואימוני למשל) הטיפול עשוי לעזור משמעותית. החומר ניתן בטיפות או במשחה.

Tacrolimus – טיפות בעלות אופי פעולה הדומה לציקלוספורין A אך חזקות הרבה יותר. נשתמש בהן כאשר הטיפול הראשון לא יהיה יעיל.
תחליף דמעות- מסייעים בשמירה על לחלוחית העין, ומסייעים במניעת יובש. צריך להדגיש כי תרופות אלה ניתנות כתוספת לטיפול הייעודי (ראה סעיף 1).

דילוג לתוכן