אסתמה בחתולים, או אסטמה בחתולים

אסטמה בחתולים


אסטמה אצל חתולים היא מחלת ריאות כרונית, שהמאפיין העיקרי בה הוא הצרה של דרכי הנשימה. בתחילה מופיע עודף של ריר בריאות, לאחר מכן הרירית של דרכי הנשימה מתנפחת, מתפתחת דלקת מקומית ובסופו של התהליך השרירים שנמצאים בדפנות דרכי הנשימה מתכווצים ומצרים את מעבר האוויר.

ההצרה הזו מונעת שאיפת אוויר עמוקה, מגבילה את האפשרות לעשות פעילות גופנית, וכן מקדמת הופעה של שיעולים וצפצופים בזמן מאמץ נשימתי. לא כל הסימנים חייבים להופיע ביחד, לפעמים שיעול טורדני ומתמשך לאורך זמן יכול להיות הביטוי היחיד לאסתמה בחתולים. ומנגד, לפעמים אירועים חריפים של אסטמה יכולים להביא אפילו לחנק ולמוות.
חשוב להבין כי התקפי אסתמה בחתולים יכולים להופיע באופן ספונטני ויכולים להופיע כמופע אלרגי.

סימנים לאסטמה לחתולים – האם דומה לאסתמה בבני אדם ?

המופע בחתולים נקרא אסתמה בגלל שהוא דומה לאסתמה בבני אדם מבחינת התסמינים. בבני אדם, הגורמים והמכניזם של האסתמה ברורים ומוכרים, בעוד שבחתולים רק בימים אלו מתחילים להבין את התסמונת. זאת מכיוון שמבחינה קלינית דומה לאסתמה בני אדם, אבל לא בהכרח חולקת את אותם גורמים.

בבני אדם למשל, יודעים שלמרות שהתקפי האסתמה באים והולכים, רקמת הראה חולה כל הזמן. דומה שבחתולים המצב שונה אבל עדיין יש הרבה ללמוד ולהכיר את תסמונת האסתמה בחתולים.

איך מאבחנים אסתמה בחתולים ?

  • סימני האסתמה בחתולים: נשימה מאוד מאומצת בגלל הצרות בדרכי הנשימה – כמות האוויר שהחתול יכול להכניס ולהוציא היא קטנה בהרבה מאשר בחתול בריא. שרירי הבטן משתתפים באופן פעיל בנשימה ונראים עולים ויורדים בקצב הנשימה. בזמן הנשימה נחירי החתול נפתחים ונסגרים בקצב הנשימה, נשימה בפה פתוח. לפעמים הסימן היחיד הוא שיעול טורדני.
  • תהליך האבחון: צילומי חזה, בצילומים האלו אפשר לראות כמות גדולה של אויר לכוד בריאות. הריאות נראות גדולות מהרגיל מאחר והן מכילות כמות גדולה של אויר. דלקת וריר מצטברים בתוך דרכי הנשימה, וגורמים לכלי הנשימה להיראות מעובים בצילומים בחתכי רוחב ונקראים "דונאטס" Doughnuts .. בחלק מהחתולים האסתמטיים צילומי הריאות עשויים להיראות נורמליים. במקרים בהם לא ניתן לאבחן אסתמה בחתולים בעזרת צילומי רנטגן ניתן לדגום את הנוזל בדרכי הנשימה בטכניקה מיוחדת שנקראת BAL ( Broncho alveolar lavage) ..
  • תגובה לטיפול: במקרים קשים אפשר לתת זריקה של אפינפרין / אדרנלין שמשחרר את ההתכווצות בדרכי הנשימה תוך 15 דקות. שימוש בסטרואידים עם תוצאות טובות להפחתת הריאקציה האלרגית תוך 24-48 שעות יכולה להיות מפתח לאבחנה של אסתמה בחתולים.
סימנים לאסטמה לחתולים

אסטמה בחתולים טיפול – מהן האפשרויות?

  • סטרואידים: חשוב מאוד להבין כי הבעיה בדרכי הנשימה היא דלקת, והדלקת היא זאת שגורמת להצרות בדרכי הנשימה. לכן, שימוש בסטרואידים בפונקציה אנטי דלקתית הוא מרכיב מרכזי וחשוב בטיפול באסטמה בחתולים. ניתן לתת סטרואידים דרך הפה, בזריקות או בעזרת משאף סטרואידאלי.

בדרך כלל הטיפול מתחיל במתן דרך הפה של סטרואידים (פרדניזון) או זריקה של סטרואידים ארוכי טווח. בדרך כלל הדבר מביא לשיפור שנותן מרווח מחשבה ותכנון להמשך הטיפול. טיפול לאורך זמן בסטרואידים גורם לתופעות לוואי רבות ולכן כדאי להמעיט במידת האפשר.

  • מרחיבי דרכי נשימה: טרבוטלין, טיאופילין, אמינופילין הן תרופות שבהן בדרך כלל משתמשים באסתמה בחתולים.
  • אנטי היסטאמינים: אנטי היסטאמינים הם תרופות בשימוש נרחב באסתמה בבני אדם, אך רובם התגלו כלא יעילים באסתמה בחתולים. ציפרוהפטאדין לעומתם, משמש כתרופה נוגדת סרוטונין שלו חלק חשב בטיפול באסתמה בחתולים.

כללים חשובים להקלה על אסתמה בחתולים

מומלץ להגביל את החומרים המגרים באוויר ובכך לסייע במניעת התקפי אסתמה בחתולים חולים. חשוב לא לעשן בסביבת החתול וכן להשתמש בחול חתולים שלא מיצר אבק. זאת ועוד שרצוי לא להשתמש בתכשירים דוחי חרקים בסביבת החתול, ולא בתרסיסים. הקפדה על שאיבת אבק בקביעות גם כן ביכולתה לסייע.

אסטמה אצל חתולים

משאף אסתמה לחתולים

באסתמה בבני אדם משתמשים מזה שנים רבות במשאפים כטיפול לאסתמה, המשאף מאפשר מנה מדודה וברורה של סטרואידים שמשפיעים ישירות על דרכי הנשימה, ומקטינים משמעותית את תופעות הלוואי בהשוואה למתן סטרואידים דרך הפה.

על מנת להתאים את השימוש במשאפים של בני אדם בחתולים יש להשתמש במתאם מיוחד עם תא ממנו החתולים נושמים את החומר.

הנחיות לשימוש במשאף עבור חתולים

שימוש במשאף עבור חתולים עשוי להיות מאתגר,  אך עם הדרכה נכונה ותרגול, ניתן להשתמש בו באופן יעיל ובטוח. הנחיות אלו נועדו לסייע לבעלי חתולים להבין את תהליך השימוש במשאף ולשפר את חווית הטיפול עבור חיית המחמד שלהם.

הכנות:

  1. התייעצות עם וטרינר-  טרם תחילת השימוש במשאף, יש להתייעץ עם וטרינר מוסמך. הווטרינר ידגים את אופן השימוש הנכון במשאף ויספק הנחיות ספציפיות המתאימות לחתול.
  2. בחירת סביבה מתאימה- חשוב לבחור מקום שקט ונינוח עבור ביצוע הטיפול.סביבה נטולת הסחות דעת תסייע בהרגעת החתול ותאפשר התמקדות בתהליך.
  3. הכרת המשאף- תנו לחתול להריח ולחקור את המשאף לפני השימוש. הרגלת החתול למראה ולריח של המכשיר תקל על ביצוע הטיפול בהמשך.

ביצוע הטיפול:

  1. החזקת החתול– יש לאחוז בחתול בעדינות אך בתקיפות,תוך הבטחת יציבות ותמיכה. חשוב לאפשר לחתול לנשום בחופשיות במהלך הטיפול.
  2. הכנסת פומית המשאף– בשלב הבא יש לפתוח את פי החתול בעדינות ולהכניס את פומית המשאף אל תוך חלל הפה,מאחורי השיניים. מומלץ להימנע מחסימת דרכי הנשימה של החתול.
  3. הפעלת המשאף– על מנת להפעיל את המשאף יש ללחוץ עליו פעם אחת תוך כדי שהחתול נושם פנימה. חשוב להקפיד על לחיצה עדינה ומבוקרת.
  4. סיום הטיפול- לאחר השימוש במשאף, ניתן לאפשר לחתול להתרחק ולנשום באופן טבעי.

הקפדה על הנחיות אלו תבטיח שימוש יעיל ובטוח במשאף עבור חתולים. שיתוף פעולה וסבלנות מצד הבעלים יתרמו לתהליך הטיפול ולשיפור איכות חייו של החתול. זאת ועוד, שהיכרות עם המחלה ומאפייניה השונים עשויה לעודד פניה בזמן לקבלת סיוע רפואי מתאים.  

ד"ר שרון רגב – בית חולים וטרינרי

מחפשים מרפאה וטרינרית שתסייע בטיפול ממוקד ומתמשך באסתמה של חתולים? המרפאה של ד"ר רגב היא המקום עבורכם.

אנחנו במרפאה מציעים ידע מקצועי מתקדם, מכשור חדיש וזמינות גבוהה, על מנת לטפל באופן שוטף בשגרה ובמקרי חירום וטרינרים. לפרטים נוספים וליצירת קשר ניתן לפנות אלינו עוד היום בטלפון – 03-6742467.

 

קישורים  :

אתר שמוקדש כולו לאסטמה בחתולים שנקרא Ftitzthebrave

אתר AEROKAT המייצר מוכר ומסביר כיצד להשתמש במשאף ב אסטמה בחתולים

סרטון מיוטיוב עם טיפול במשאף ב אסתמה בחתולים.

דילוג לתוכן