האם לכלב שלי יש כאבים ? האם החתול שלי סובל ?

האם לכלב שלי יש כאבים ? האם החתול שלי סובל ?


מידי יום במהלך עבודתנו כווטרינרים כאשר אנחנו מטפלים בבעלי חיים מבוגרים או זקנים אנחנו נשאלים : דוקטור תגיד האם לכלב שלי יש כאבים, או דוקטור החתול שלי סובל או שזה לא כל כך נורא ?  ובכן לא תמיד קל לדעת את התשובות לשאלות הללו. כאשר הכלב או החתול בוכים ומייללים מכאב , או כאשר אנחנו רואים פציעה או סימני מחלה ברורים אז מאוד פשוט לדעת את התשובה אבל למרבה הצער חיות המחמד שלנו לא תמיד מתלוננות והן יודעות להתגבר על כאב במידה רבה ולהסתיר אותו מעינינו או מעיני חתולים וכלבים אחרים. להלן 8 שאלות שעליכם לשאול את עצמכם שיכולות  להעיד על כאב ומצוקה בחיות מחמד בגיל הזיקנה .

1. האם לפתע לחיית המחמד שלי פרווה לא מסודרת, מדובללת או עם ראסטות?

מעיד בדרך כלל על חוסר בטיפוח או ליקוק הפרוה ויכול להעיד על מספר מצבים:

  • כאבי גב או צואר שאינם מאפשרים גמישות והחיות לא מסוגלות להגיע למקומות שקודם לכן ליקקו בקלות. לדוגמא גב תחתון בחתולים, מפשעות בכלבים ועוד.
  • כאבים בחלל הפה או שיניים.
  • דלקת עור שגורמת לכאב בזמן הליקוק.
  • תופעות של רגישות יתר בחתולים שנגרמת מפרעושים ויוצרת כאב רב בעיקר באזור העור בגב.

2. האם הכלב או החתול שלי נהיה "עצבני" לעת זיקנה?

תופעה זו מעידה על כאבי פרקים וכאבי גב. הכלב או החתול מאיים כאשר מתקרבים אליו נושך כשנוגעים בו , יתכן שכואבים לו הפרקים ולא ממש מתחשק לו שיזיזו אותו או יגרמו לו לתנועות מכאיבות. כלבים לפעמים מאיימים שמתקרבים אליהם רק מהמחשבה שהם יצטרכו לזוז ולהכאיב לעצמם.

3. האם יש לחיית המחמד שלי שינוי בצורת הנשימה שלו ?

האם הכלב נושם מהר יותר, למרות שלא חם עכשיו ? נשימה מהירה ושטחית לעיתים עם שירבוב לשון מעידים על כאב רב ומתמשך.

4. האם הכלב או החתול לא רובצים היכן שתמיד היו רגילים לרבוץ  ?

כלב שכל חייו נהג לרבוץ על הספה ועכשיו מסרב לקפוץ עליה, יכול להעיד שסובל מדלקת פרקים מכאיבה, גם בעליה וגם בירידה מהספה ולכן יעדיף בכלל לותר עליה. חתול שנהג לישון במקום גבוהה על ארון ועכשיו עבר לישון על השטיח במטבח, אין ספק שכאבי פרקים מדירים אותו מהמקומות האהובים עליו. כלב שכל חייו ישן בקומה השניה עם הבעלים ולפתע מעדיף לישון למטה בסלון, אין ספק שכואב לו לטפס מדרגות.

האם לכלב שלי יש כאבים

בר ישן בכיור, מקום בו לא ישן מעולם עד הגיעו לגיל 14

5. האם הכלב שלי לועס או מלקק מקומות שונים בגוף ללא סיבה נראית לעין ?

ליקוק מתמשך של איזור בגוף כמו ברך או קרסול מעידים על כאב גרוני במפרקים, לפעמים הדבר מלווה בשינוי צבע של הפרווה לכיוון חום ורוד. ליקוק ממושך ואיטי של כפות רגליים יכול להעיד על דלקת פרקים.

6. האם הכלב או החתול שלי חסר שקט בזמן האחרון?

זקנה חסרת מנוח – סרטון על חוסר מנוחה בכלבים בוגרים. חיות מחמד שמראות  לפתע חוסר שקט, קמות, שוכבות, הולכות מסתובבות ווב קמות ושוכבות מראות על כאבי שלד וכאבי שרירים. כאבי בטן ממושכים יכולים לגרום לכלב לקום ולשכב חליפות וכן להתכופף בתנוחת התמתחות .

7. האם הכלב או החתול לפתע מסרבים או כועסים כשמרימים אותם ?

חתול או כלב קטן שכל חייו אהב להיות על הידיים לפתע מסרב להיות מורם ?  כנראה שכואב לו מאוד הגב , הוא מעדיף להימנע מהעונג של להיות בידיים ולא לסבול את כאבי הגב בזמן ההרמה. בעלי חיים עם גידול גדול בבטן מסרבים להיות מורמים בגלל הלחץ המופעל על בטנם.

8. האם חיית המחמד שלי פתאום אחרי כל כך הרבה שנים "מפקששת" צרכים בבית ?

לעיתים קרובות לחיות מחמד זקנות כל כך כואב לקום שהן מעדיפות להישאר במקומן ולעשות את צרכיהן במקום.

לסיכום :

עם הופעת הסימנים הללו כולם או אחד מהם פנו ליעוץ אצל הווטרינר לבירור מעמיק של האם הכלב שלי יש כאבים או האם החתול שלי סובל. קישורים רלוונטיים : כאבים בכלבים מבוגרים – אתר Dogster

דילוג לתוכן