הקאות כרוניות בחתולים – כדורי שיער, לא מה שחשבתם.

הקאות כרוניות בחתולים

הקאות כרוניות בחתולים – כדורי שיער לא מה שחשבתם.

או – מחלות כרוניות של מערכת העיכול בחתולים.

או – מדוע אסור להתעלם מהקאות תכופות בחתולים.

חתולים מקיאים לעיתים קרובות , עד שלפעמים זה נראה לנו כמעט נורמלי, אבל הקאות כרוניות בחתולים יכולות להיות תסמינים של מחלה כרונית של מערכת העיכול. גם הקאות כרוניות בחתולים של כדורי שיער צריכות להדליק נורה אדומה מאחר והן יכולות להעיד על מחלות קשות.

הקאות כרוניות בחתולים יותר מפעמיים בחודש, במיוחד אם החתול מאבד משקל או אם הוא מראה סימן אחר של מערכת העיכול כגון שלשול או אם תכיפות ההקאות עולה בהדרגה, מצריכות בירור רפואי מעמיק.

מהן הסיבות ל הקאות כרוניות בחתולים ?

קיימות סיבות רבות להקאות:

• רגישות יתר לאחד ממרכיב המזון, דבר שניתן לאבחן על דרך השלילה במעבר של החתול לתזונה רפואית היפואלרגנית.
  • אכילת כמות גדולה של עשב או צמחים אחרים יכולה לגרום להקאות. מניעת אכילת עשב וצמחים יכולה לפתור את הבעיה.
  • במקרים אחרים הגורם הוא מחלות קשות ויש צורך להעמיק באבחון ולדייק באבחנה ובטיפול.

כיצד מאבחנים הקאות כרוניות בחתולים ואילו בדיקות יש לעשות ?

• בדיקות דם
  • צילומי רנטגן
  • אולטרה סאונד – הבדיקה המדוייקת ביותר לאבחון מחלות מעיים כרוניות בחתולים. עיבוי משמעותי של דופן הקיבה או המעיים יכול להעיד על אחד משני מצבים קשים של מערכת העיכול: או IBD או לימפומה של מערכת העיכול.
  • ב 5% בלבד מהמקרים תימצא מחלה אחרת מ 2 המחלות הללו.

הדרך היחידה להבדיל בין 2 המחלות או להוכיח את קיומן היא לקחת ביופסיות מרובות ממערכת העיכול בדרך כלל תוך ביצוע פתיחת בטן חוקרת.

מהי מחלת ה IBD או  Inflammatory bowel disease  או מחלת מעיים דלקתית ?

כאשר דופן המעי הדק מעובה באופן משמעותי יש סיכוי של 50% שהגורם הוא מחלת ה IBD.
המחלה נגרמת מגירוי יתר של הקיבה והמעיים לאחד ממרכיבי המזון או תגובת מערכת החיסון לאחד מהמרכיבים או לאוכלוסיית החיידקים שחיים במעיים באופן נורמלי.
הדלקת שנוצרת מפריעה בתהליכי עיכול המזון וספיגת אבות המזון ולכן חתולים עם מחלה מתקדמת יורדים במשקל. כדי לפצות על אובדן משקל החתולים אוכלים יותר ותנועתיות נמוכה של קיבה מעובה וחולה גורמת להקאות מרובות.

כיצד מטפלים במחלת ה IBD בחתולים ?

הטיפול כולל תרופות מדכאות מערכת חיסון כגון פרדניזולון, דיאטה מיוחדת, פרוביוטיקה, ויטמינים במיוחד B12, טיפול יסודי נגד טפילי מעיים ואנטיביוטיקה.

חשוב לציין שבדרך כלל לא ניתן להחלים ממחלת ה IBD אבל בהחלט ניתן לחיות איתה תחת שליטה.

מהי מחלת ה לימפומה של מערכת העיכול בחתולים :

לימפומה היא מחלה סרטנית של הריקמה הלימפואידית , ובמקרה זה הרקמה הלימפואידית של  המעי והקיבה.

קישור למאמר מפורט על לימפומה בחתולים.

האם הקאת כדורי שיער היא באמת תופעה נורמלית בחתולים ?

נהוג לחשוב (בטעות) כי הקאת כדורי שיער היא נורמלית בחתולים ולכן יש נטיה להתעלם מהקאות כרוניות בחתולים שמערבות כדורי שיער או לחילופין לקנות כל מיני מזונות מיוחדים או תכשירים שונים המיועדים למקרים של הקאות כדורי שיער. גם המזונות וגם התכשירים למיניהם מרככים את הצואה ומשמנים אותה וכך מקלים על מעבר כדורי השיער.

היום אנו מבינים את התופעה אחרת, מחלות מעי שונות ובראשן IBD ולימפומה גורמות לתנועתיות מועטה של המעי והקיבה ובכך תורמים ליצירת כדורי השיער. מתן מזונות מיוחדים ותכשירים יכולים למסך לנו את הסימנים ולגרום לנו לפספס את סימני ה IBD והלימפומה.

למרות האמור,  חתולים בעלי פרווה ארוכה יכולים לפעמים לבלוע כל כך הרבה שיער עד כדי שיצירת כדורי שיער אצלם תיחשב לנורמלית, אבל כל מקרה של הקאות כדורי שיער מעל לפעמיים בחודש תיחשב ל"הקאות כרוניות בחתולים" ותחייב בירור רפואי מעמיק.

לעצור את ההתמרה הסרטנית.

סיבה נוספת לכך שאסור להתעלם מ הקאות כרוניות בחתולים, גם של כדורי שיער היא ריבוי עדויות ומחקרים שמראים שמחלת ה IBD, אם אינה מטופלת  בזמן יכולה לעבור התמרה סרטנית ולהפוך ל לימפומה של מערכת העיכול.

חתולים רבים שהקיאו לעיתים קרובות  כדורי שיער קיבלו תכשירים שונים ודיאטות נגד כדורי שיער למעשה הסתירו IBD ורק כאשר המחלה עברה התמרה סרטנית והפכה ללימפומה ומצב החתול התדרדר מאוד נעשו הבדיקות הנחוצות באיחור רב.

לסיכום :

חתולים שמקיאים יותר מפעמיים בחודש או מקיאים לעיתים קרובות כדורי שיער יכולים לסבול מ IBD או לימפומה ולכן אסור להתעלם מהקאות כרוניות בחתולים.

קישורים :

Chronic Vomiting in Cats a Sign of Serious Disease, Study Says