זיקנה בחתול, תסמונת הכשל הקוגניטיבי, דמנציה וסניליות בחתולים.

שם כותב המאמר: דר' שרון רגב

כמו בני אדם גם החתולים סובלים מסימני זיקנה, ממחלות זיקנה כמו סניליות דמנציה וירידה בתפקוד הקוגניטיבי.
המחלה פוגעת בכ-20% מכלל החתולים מעל גיל 12 ובכ-50% מהחתולים מעל גיל 15, כאשר בערך 20% מהם סובלים גם מבעיות של מתן שתן וצואה בבית מחוץ לארגז הצרכים.

סימני הדמנציה הנפוצים הם:
-בלבול.
-חוסר שקט.
-התעוררות באמצע הלילה ביללות חזקות.
-חוסר שמחת חיים.
-יללות בלתי מוסברות.
-עשיית צרכים בבית לא בארגז.

בעלי החתול לעיתים קרובות משייכים את הסימנים לדברים אחרים כמו לבעיות התנהגות או מחלות זיקנה אחרות ולכן אינם עירניים או מודעים לדמנציה המתקדמת בחתולם ולכן גם נמנעים לתת טיפול מתאים.

אבחון המחלה: נעשה על ידי בירור מדוייק של ההיסטוריה הרפואית של החתול, וכן שלילת בעיות אחרות שיכולות לגרום לתסמינים דומים לדמנציה או לירידה בתפקוד הקוגנטבי של החתול, לדוגמא : שלילת מחלות כליה כגון אי ספיקה כלייתית, או דלקות בדרכי השתן. שלילת כאבים ראומטיים וכאבי מפרקים הנפוצים מאוד בחתולים זקנים, ושלילת מחלות לב.

טיפול :
למזלנו הרב קיימים טיפולי וטרינר טובים ומוצלחים בדמנציה בחתולים, מטרת הטיפול היא לעצור את התקדמות המחלה ולהחזיר לחתול את שמחת החיים והרצון לחיות. כמו במחלות רבות הצלחת הטיפול תלויה בגילוי מוקדם של המחלה ככל הניתן, וככל שנגלה ונטפל מוקדם יותר הצלחת הטיפול תהיה גדולה יותר.
וטרינרים ממליצים על תוספי מזון מסוג חומצות שומן חיוניות, חומצות אמיניות חיוניות ובאנאי אוקסידנטים הוכיח את עצמו כיעיל מאוד בדמנציית ובכשל קוגניטבי של חתולים וגם של כלבים. במקרים מתקדמים משתמשים ממש בתרופות המשפיעות על התקדמות המחלה. את הצלחת הטיפול ניתן לראות כבר מספר שבועות לאחר התחלתו.

חשוב מאוד לטפל בד בבד במחלות זיקנה אחרות הגורמות לחתולים כאבים רבים כמו בעיות שיניים ודלקות חניכיים, כאבי מפרקים , דלקות בדרכי השתן וכן מחלות לב.

חשוב מאוד להפעיל את החתול בעזרת גירוי למשחק, על בסיס קבוע על מנת לעודד את מחזור הדם .