חרדת נטישה בכלבים, סימנים ודרכי טיפול

חרדת נטישה בכלבים


חרדות אצל כלבים

הכלב הוא מטבעו חיית להקה,  ולכן זה כלל לא מפתיע שהוא חש חרדה כאשר הוא נשאר לבדו. עם קצת עזרה מרבית הכלבים יכולים להסתגל להישאר לבדם ולהיות רגועים ונינוחים ואפילו לפרקי זמן ממושכים. להרגיל את הכלב להישאר לבדו זו פעולה חשובה שתשפר את איכות חייו באופן משמעותי למשך כל חייו. אחד מכל 6 כלבים סובל מחרדת נטישה בדרגה כלשהיא. כלבים אלו מתנהגים נורמלי לחלוטין כשבני המשפחה נמצאים בבית אבל נכנסים להתקפי חרדה כאשר הם נשארים לבד. מקרים של חרדת נטישה נפוצים יותר אצל גורים או בוגרים שאומצו ממכלאות, תחנות הסגר או מעמותות לרווחת בעלי חיים.

מהם סימני חרדת נטישה בכלבים?

1. התנהגות הרסנית שמתחילה עם עזיבת הבית או ממש לפני העזיבה שמופנית כלפי דלתות חלונות כלובים ושאר פתחי היציאה.  ההתנהגות ההרסנית יכולה להיות מופנית גם כלפי חפצים אישיים כגון שלטי טלויזיה, כריות, בגדים וכד'.

2. נביחות ויללות, מאופיינות בצליל מונוטוני, כלומר אותה נביחה שוב ושוב ללא שינוי בעוצמה או בצליל, כנ"ל גם לגבי יללות כאשר כלב נובח כשיוצאים מהבית / הכלב בוכה כשהוא לבד.

3. עשיית צרכים, צואה או שתן או שניהם. ההפרשות ימצאו במספר מקומות שונים מאחר והכלב הולך הלוך וחזור בבית, בלחץ ומידי פעם עושה את צרכיו. הצואה פעמים רבות יכולה להיות רכה רירית או שלשול.

4. ריור , מאחר וחרדה גורמת לכלבים לרייר, ימצאו שלוליות או סימני רוק במקומות בהם הכלב הראה התנהגות הרסנית, כלומר ליד הדלתות או בכלוב. חשוב לציין שכל הסימנים הללו  יכולים להופיע גם במחלות אחרות אבל מה שעושה את זה לחרדת נטישה היא העובדה שזה קורה כל פעם שהכלב נשאר לבד.

מה יכול להוות טריגר להופעת חרדת נטישה?

  1. שינויים בלוחות הזמנים של בני הבית, לדוגמא מעבר דירה,  בעלים שהיה בבית בחופשה ממושכת ולפתע חזר לעבודה.
  2. מוות של בעלים או של חיית מחמד אחרת.
  3. כלבים מאומצים לאחר שהות ארוכה בתחנות הסגר או בעמותת לרווחת בעלי חיים.
  4. כלבים מסויימים יכולים להראות חרדת נטישה בגיל צעיר מאוד למרות שמעולם לא עברו חוויה טראומטית מוכרת לבעליהם.
מרפאה וטרינרית תל אביב

מהו הטיפול בחרדת נטישה בכלבים?

טיפול בחרדות אצל כלבים או בכללי, הטיפול בחרדת נטישה מאוד מאתגר מאחר והכלב סובל מהחרדה בעיקר כשהבעלים לא נמצא איתו למתן תמיכה.

כמו בכל בעיות ההתנהגות יש לשלב בין שינויים סביבתיים, שינויי התנהגות,  שינוי יחסי הגומלין בין הכלב לבין הבעלים ולעיתים שימוש בתרופות נגד חרדה.

שינויים התנהגותיים:

שינויים התנהגותיים יש לעשות בשלבים:

במידה ומחליטים להשתמש בתרופות הרגעה נוגדות חרדה יש לאפשר להן להתחיל להשפיע בהתאם לסוג התרופה. כדאי להימנע מלעזוב את הכלב לבד עד שהתרופות יתתחילו להשפיע ולהפחית את החרדה, אבל במקרה וחייבים לצאת כדאי להשתדל לנסות ולקחת את הכלב אתכם, או לחילופין להשאיר אצל חברים או להביא דוג סיטר, יש לעשות הכל כדי להפחית ולקצר את משך החרדה. אם בכל זאת יצאתם מהבית הימנעו מלצאת ולחזור ושוב לצאת ולחזור, אם יש מספר סידורים יש לתכנן ולעשותם ביחד .

  1. יש להקפיד שהכניסות והיציאות שלנו מהבית תהיינה מהירות וחלקות וללא טכס הכנה ליציאה.
  2. יש לתכנן את כל הפעילויות עם הכלב ויש לסיימן עד ל 30 דקות לפני היציאה, האכלה, טיול הליכה ועשית צרכים.
  3. אין לעזוב את הבית בפחד או בלחץ .
  4. יש להשאיר צ'ופרים או ממתקים עם השהייה או מוחבאים בתוך צעצועים מיוחדים ממש לפני היציאה מהבית.
  5. בחזרה הבייתה להוציא לצרכים לאחר שנרגע.
  6. יש לשים לב האם התנהגויות של לפני יציאה מהבית גורמות לכלב לחרדה, לדוגמא לבישת מעיל , או לקיחת מפתחות או נעלת נעליים. במידה והכלב מראה חרדה יש לבצע את הפעולות האלה פעמים רבות משך היום ולא לצאת מהבית לאחריהן. לדוגמא: יש לקחת את צרור המפתחות ואם הכלב מראה סימני לחץ יש להתיישב ולהמתין עד שהכלב יירגע. מטרת תרגיל זה היא לשבור את הקשר בין לקיחת המפתחות והיציאה מהבית.
  7. יש ליצר לכלב מרחב בטוח, כמו מיטה או כלוב טיסה, שבהם הכלב אוהב להיות כאשר אתם בבית, ללמד אותו  בסבלנות ובהדרגה לאהוב את המרבץ או הכלוב וליצר לו פקודה כמו לך למיטה. במידה והכלב יאהב את המרחב הבטוח הוא ירגיש שם בטוח גם כאשר יהיה לבד בבית.
  8. שימוש בפרומונים מלאכותיים להרגעת הכלב.
  9. תרגילים בעצמאות. לימוד הכלב לחוש בטחון כשהוא לבד זה האמצעי העיקרי והכי חשוב בלהתגבר על חרדת הנטישה

להלן מספר רעיונות שבהם ניתן להיעזר:
ללמד את הכלב לאכול מתוך משחק או מאכיל איטי גם כשאתם בבית. ולכן כאשר אתה עוזב את הבית זה  יכול להעסיק את הכלב הרבה לאחר שעזבתם.

כלב חרדתי , צריך ללמד את הכלב ללכת למיטה או למרחב הבטוח שלו גם כאשר אתה בבית, ממש עומד לידו בתחילה ולאחר שהכלב נרגע והתרגל,  בהדרגה להתרחק .

10. אסור בשום פנים ואופן להעניש את הכלב  (צעקות, תיקונים, קולרי נביחות, קולרים חשמליים או רועדים  או כל עונש אחר) אם הראה סממנים של חרדת נטישה.  חשוב לזכור שכאשר הכלב הורס, או עושה צרכים בבית או נובח את נשמתו הוא אינו כועס או מעניש אותך , הוא נמצא במצוקה וכל מה שהוא רוצה זה שתחזור אליו הביתה כדי שיוכל לחוש שוב ביטחון. ענישה בדרך כלל רק מעצימה את החרדה.

  • תרופות נוגדות חרדה: השימוש בתרופות נגד חרדה נועד להקל על הכלב ועל הבעלים לבצע את כל שינויי ההתנהגות שדנו בהם – סעיפים 1 עד 10. לא כל מקרי חרדת הנטישה דורשים התערבות תרופתית אבל בהרבה מאוד מקרים התרופות עוזרות להשיג תוצאות חיוביות יותר. התרופות שאנחנו משתמשים בהן לטיפול בחרדת נטישה בכלבים  משפיעות על רמות ה"סרוטונין" שבמוח. ההנחה היא שלבעלי חיים חרדתיים יש רמת סרוטונין נמוכות מהרגיל והתרופות  הללו עוזרות להעלות את רמת הסרוטונין. חשוב ביותר להבין שהתרופות אינן באות להחליף את השינוי  ההתנהגותי אלא הולכות איתו יד ביד להשגת תוצאות טובות יותר בקלות רבה יותר.
דילוג לתוכן