טוקסופלזמוזיס והריון – מאמר קצר

טוקסופלזמוזיס בהריון

טוקסופלזמוזיס – הקשר בין צואת חתולים והריון

טוקסופלסמוזיס הינה מחלה שנגרמת ע"י טפיל (פרוטוזואה) שנקרא טוקסופלסמה גונדי  (Toxoplasma gondii). טפיל זה פוגע ברוב בעלי החיים, בעיקר בכבשים, חתולים ובני-אדם, אך גם חרקים, דגים ותולעים יכולים להיות נשאים.

טוקסופלזמוזיס – מה הסיכון לעובר?

בזמן מחלה אקוטית (ראשונית) בטוקסופלסמוזיס יתכנו מספר סימנים כגון: חום, קשרי-לימפה מוגדלים, קשיות שרירים, כאבי פרקים וכאבים בבטן עליונה (כתוצאה מפגיעה בכבד ובטחול). סימפטומים אלו יכולים להיות קלים עד בלתי מורגשים, הם יכולים להמשך בין שבוע ל-12 שבועות ובטעות יכולים להיות מאובחנים כשפעת או מונונוקלאוזיס.

כאשר אישה נדבקת בזמן ההריון, הטפיל יכול לעבור את השליה ולפגוע בעובר. גודל וסוג הפגיעה תלויים בשלב של ההריון בזמן ההדבקה. הדבקה בשלבים המוקדמים של ההריון יכולה לגרום להפלה או ללידה מוקדמת. זאת בעוד הדבקה בשלבים המאוחרים של ההריון יכולה לגרום בעובר לעיוורון, ו/ או לפגיעות עצביות שונות (hydrocephalus, microcephaly,  פיגור) לעיתים הבעיות לא נראות בלידה ומופיעות בשלב מאוחר יותר בחיים (.

עם זאת, רק 30%-40% מההדבקות של נשים הרות גורמות לפגיעה בעובר. הבעיות שתוארו לעיל קורות רק כאשר אדם נדבק בטפיל הטוקסופלסמה בפעם הראשונה. זאת אומרת שאדם שנדבק שנית לא יחלה שוב, כלומר אם מדובר באישה בהריון – הטפיל לא יעבור דרך השלייה לעובר. (לא מדובר על אנשים עם מערכת חיסון מדוכאת כגון חולי איידס ומטופלים בכימותרפיה בהם תתכן מחלה בהדבקה חוזרת).

טוקסופלזמוזיס בהריון

טוקסופלסמה, חתול והריון – שאלות נפוצות

ש: איך בני-אדם נדבקים בטוקסופלמוזיס?
ת: ישנן שתי צורות בסיסיות של הטפיל – הצורה האחת (oocyst) מופרשת בצואה של חתולים, והצורה השנייה נמצאת ברקמות הגוף של בעלי חיים כגון כבשים וחזירים. אדם שאוכל אחת משתי הצורות הללו עלול להדבק.

ש: אם לחתול שלי יש טוקסופלזמה חתולים, האם הוא לא יראה סימני מחלה?
ת: לא בהכרח, צורת הטפיל שמדבקת לבני-אדם היא הצורה שנמצאת במעיים ומופרשת החוצה בצואת החתול. בקרב חתולים ייתכנו טוקסופלזמה תסמינים אקוטים כמו בבני-אדם, אך לרוב בחתולים בוגרים הסימנים קלים ובדרך כלל לא מובחנים. בחתולה בהריון הטפיל יכול לעבור דרך הרחם אל העוברים.

ש: איך החתול שלי מהווה לי סיכון?
ת: רוב ההדבקות של אנשים בטוקסופלזמוזיס נגרמות עקב אכילת בשר לא מבושל היטב ולא ע"י מגע עם צואת חתולים. לרוב חתול יפריש את הטפיל רק בשבועיים הראשונים שלאחר ההדבקה הראשונית. חתול שנדבק פעם שניה ברוב המקרים לא יפריש שוב את הטפיל בצואה. על מנת שצורת הטפיל שמופרשת בצואה תהפוך מדבקת עליה לשהות באוויר 24-48 שעות, ולכן יש לנקות את ארגז החול מידי יום .

ש: האם ניתן לעשות בדיקת דם לחתול על מנת לגלות אם נדבק בעבר בטוקסופלזמוזיס?
ת: תוצאה שלילית בבדיקת הדם משמעה שהחתול מעולם לא נדבק בטפיל וכאשר יידבק יפריש אותו בצואה למשך כשבועיים. תוצאה חיובית בבדיקת הדם משמעה שהחתול נדבק בעבר בטפיל ואם יידבק שוב סביר שלא יפריש את הטפיל שוב בצואה.

ש: איך אפשר להימנע מהדבקה בטוקסופלזמוזיס?
ת: ישנם מספר כללים המסייעים למנוע הדבקה –

  1. לא לאכול בשר שאינו מבושל מספיק !!!
  2. לשטוף ידיים לאחר שמנקים את ארגז החול של החתול.
  3. לא לתת לחתול לאכול בשר לא מבושל או מוצרי חלב לא מפוסטרים.
  4. לנקות את ארגז החול מידי יום.
  5. לא לשתות ולאכול מוצרי חלב לא מפוסטרים.
  6. לכסות ארגזי חול בהם משחקים ילדים על מנת שלא יזדהמו בצואת חתולים.
טוקסופלזמה חתולים

חתולים והריון – הנחיות נוספות לנשים בהריון

  1. לבדוק קיומם של נוגדנים אצל האשה לפני כניסה להריון. תוצאה חיובית משמעה שהאשה נדבקה בעבר, ולא תעביר את המחלה לעובר, כמו כן נוכחות נוגדנים מקטינה את הסיכוי להדבקת העובר באם האם תדבק שוב במהלך ההריון. תוצאה שלילית משמעותה סיכון גדול יותר להדבקת העובר אם האם נדבקת במהלך ההריון.
  2. להשתמש בכלים נפרדים (סכין וקרש חיתוך) לבשר לפני ואחרי בישול.
  3. ללבוש כפפות בעת עבודה בגינה.
  4. לשטוף ירקות ופירות במים ובסבון לפני אכילה.
  5. לא להתעסק עם ארגז החול של החתול.
  6. להמנע ממגע עם חתולי רחוב.
  7. לא לאפשר לחתול לעלות על מיטות.

חשוב לזכור שלמרות שישנה אפשרות להדבק בטוקסופלסמוזיס מחתול, לא נמצא קשר בין גידול חתול להדבקה במחלה. מצד שני כן נמצא קשר בין הדבקה במחלה ועבודה עם בשר לא מבושל (משחטה, קצביה).

לסיכום, טוקסופלסמה היא מחלה זיהומית שיכולה להוות סיכון לעובר במהלך ההריון. עם מודעות, הקפדה על היגיינה וצעדים פשוטים, ניתן להבטיח הריון בריא ולמנוע פגיעה עוברית כתוצאה מטוקסופלסמה.

ד"ר שרון רגב – בית חולים וטרינרי

מחפשים וטרינר קבוע לבדיקות שגרתיות? מעוניינים במרפאה ביתית שתהיה זמינה למקרי חירום? המרפאה הווטרינרית של ד"ר שרון רגב היא הכתובת עבורכם.

בית החולים הווטרינרי של ד"ר שרון רגב שם דגש על מתן שירותי רפואה וטרינרית ברמה הגבוהה ביותר, תוך שימוש בציוד חדיש ומתקדם וגישה הוליסטית לטיפול. צוות המרפאה מורכב ממומחים וטרינרים מנוסים, אחיות וטכנאים רפואיים מסורים, וצוות פקידות אדיב.

במרפאה ניתן להנות ממגוון שירותים רפואיים:

  • רפואה פנימית – אבחון וטיפול במגוון מחלות, החל מבעיות עיכול ועד למחלות כרוניות.
  • כירורגיה – ניתוחים פשוטים ומורכבים, כולל ניתוחי חירום.
  • טיפולי שיניים – ניקוי שיניים, עקירות, טיפולי שורש ועוד.
  • הדמייה מתקדמת – רנטגן, אולטרסאונד, CT ו-MRI.
  • אשפוז 24 שעות ביממה – צוות מקצועי זמין 24/7 תחת השגחה צמודה.
  • שירותי חירום–  זמינות 24/7 במקרי חירום.

בית החולים הווטרינרי של ד"ר שרון רגב מציע פתרון רפואי מקיף ואיכותי עבור חיות מחמד, תוך הקפדה על מתן יחס אישי ותשומת לב לכל פרט.

לפרטים נוספים ולקביעת תור מוזמנים ליצור איתנו קשר עוד היום בטלפון – 03-6742467.

קישור למאמר יותר מפורט בנושא טוקסופלזמוזיס והריון באדיבות עמותת הרופאים הוטרינריים לחיות מחמד.
ויקיפדיה  :  טוקסופלזמוזיס
מתוך פורום חי אונליין : טוקסופלזמה וחתולים.
דילוג לתוכן