טיפול בתוכים, הצלחת טיפול בתוכים בבית.

טיפול בתוכים

יסודות טיפול בתוכים

מאת: דר' סתיו כשר.

 ידע כללי :

על מנת להצליח יש לדעת מספר עובדות על טיפול בתוכים.

קיים מגוון גדול של תוכים הנבדלים בגודל, באופי, וברמת הרעש שהם עושים.

התוכים חיים בטבע בלהקות גדולות ורועשות ומבלים את רוב שעות היממה באינטראקציות חברתיות ובחיפוש מזון.
כשאנו מכניסים תוכי לביתנו , אנחנו למעשה אמורים להוות תחליף ללהקה שלו- אם לא נספק לו עניין ע״י תשומת לב, לימוד, וחברתיות, הוא ירגיש בודד ומשועמם . כמו כן, כשאנו מספקים לו מזון נגיש בכלוב בצורה פשוטה- הוא לא משקיע זמן ואנרגיה בחיפוש המזון. התוצאה היא שהתוכי מקבל הרבה אנרגיה מהמזון שאנו נותנים לו, אך לא מוציא מספיק אנרגיה, לא מקבל גירוי חברתי ושכלי מספק מסביבתו וזוהי מתכונת להתפתחות של בעיות התנהגות שונות: תוקפנות כלפי הבעלים, השמעת קולות צורמים, התנהגות ״מינית״ ורכושנית כלפי הבעלים, מריטת נוצות ועוד.

תוכי שרק ישב בכלוב ויאכל יהפוך לתוכי משועמם ואומלל.

משך החיים של התוכים משתנה לפי הסוגים השונים- החל ממספר שנים בתוכונים ועד עשרות שנים בתוכים הגדולים- יש לזכור שכשאנו מכניסים תוכי לביתנו זו התחייבות לטווח ארוך ולעיתים ארוך מאוד!!

לכן כשבוחרים לגדל תוכי חשוב להקפיד על 3 נושאים בכדי להבטיח את בריאותו הפיזית והנפשית:

  1. תזונה נכונה וחיפוש מזון
  2. חברתיות
  3. גורמים המשפיעים על בריאות

 תזונה:

חלק חשוב ביותר מגידול ו טיפול בתוכים הוא התזונה. 

טיפול בתוכים היא בראש וראשונה האכלה נכונה. טעות נפוצה היא להאכיל תוכים בגרעינים וזרעונים- זהו מזון עשיר בשומן ודל בערכים תזונתיים. התוכים מאוד אוהבים את הגרעינים ואף עשויים ״ להתמכר״ אליהם ולסרב לאכול מזונות אחרים, אך חשוב להבין שתוכי שניזון מגרעינים הוא כמו ילד שניזון מחטיפים בלבד!

התזונה הנכונה עבור תוכים מורכבת מ:

  1. 70% כופתיות ייעודיות לתוכים,
  2. עוד כ-25% ירקות מגוונים(פלפלים, ברוקולי, בטטה מבושלת, תירס, קטניות מונבטות ועוד)
  3. ושאר 5% הם מזונות הניתנים כפרס בעת למידה או לעידוד התנהגות נכונה -פירות, אגוזים, גרעינים. מותר ואף רצוי לתת לתוכי טעימות ממזון שאנו מכינים בבית בתנאי שמדובר במזון בריא (כולל פסטה, אורז,קטניות מבושלות, לחם מקמח מלא).

יש לדאוג שירקות ופירות יהיו שטופים היטב לפני הגשתם לתוכי, ולפנותם מהכלוב לפני שיתקלקלו.
יש לספק לתוכי מים נקיים כל הזמן.
אם התוכי שלכם רגיל לאכול גרעינים בלבד,יש להרגילו לכופתיות בהדרגה .( ראה קישורים בסוף המאמר).
סוגי כופתיות:Nutribird  ,GM Breeder ,Zupreem, Kaytee

 חיפוש מזון( באנגלית foraging)-

לא פחות חשוב מתזונה נכונה, חלק חשוב ביותר של טיפול בתוכים הוא חיפוש המזון!
המטרה היא לספק לתוכי אתגר מחשבתי וכן תעסוקה והוצאת אנרגיה במהלך היום. יש לספק לתוכי אתגרים במציאת המזון ע״י החבאת המזון, צעצועים המכילים בתוכם מזונות שונים, אינטראקציה עם הבעלים בחיפוש מזון. בתוכי שאינו רגיל לחפש מזון, יש להתחיל ב״החבאה״ פשוטה מאוד ( כגון כיסוי חתיכת מזון בנייר) ובהדרגה להתקדם ברמת התחכום הנדרשת כדי להשיג את המזון.

ניתן למצוא באינטרנט רעיונות מגוונים להעסקת תוכים בחיפוש מזון environment enrichment for parrots

 חברתיות:

בני האדם החיים עם התוכי באותו בית הם ״הלהקה״ שלו ועליהם ליצור עמו קשרים חברתיים ע״י משחק, לימוד/אילוף, שיחה, ולמעשה שיתוף בכל מה שקורה בחיי הבית.

ישנן פעולות שאנו עושים מתוך רצון להראות לתוכי אהבה, אך מתפרשות אצלו כהתנהגות זוגית ועלולות לגרום לו להתנהג כלפי הבעלים באופן מיני או רכושני לדוגמא: ליטופים מרובים על הראש, ישיבה על כתף הבעלים, נשיקות פה למקור…

 גורמים המשפיעים על בריאות:

-שינה-

תוכי זקוק ל- 10-12 שעות שינה בחושך וללא רעשים והפרעות חיצוניות. קיצור משך השינה מאותת לתוכי שהיום מתארך והלילה מתקצר- בטבע זהו סימן לרבייה ועלול לעודד התנהגות מינית כלפי הבעלים או בתוכים מסוימים יצירת ביצים לא פוריות. כמו כן, תוכי שלא מקבל מספיק זמן מנוחה עלול להראות יותר בעיות התנהגות.

אם הכלוב העיקרי של התוכי נמצא במקום מרכזי בבית בו יש פעילות עד שעות מאוחרות, ניתן להקצות כלוב קטן יותר לשינה, שימוקם בחדר אחר בו ניתן לספק חושך ושקט. בכלוב כזה יש לשים רק מקל/ענף לישיבה, מעט אוכל, ומים. ניתן לכסות את הכלוב בבד דק כדי להפחית חדירת אור.

 

-רחצה-

רחצה הינה חלק בלתי נפרד מ טיפול בתוכים.
רצוי לאפשר לתוכי ״להתרחץ״ לפחות פעם- פעמיים בשבוע. יש תוכים שיאהבו לטבול בקערית מים, יש שיטבלו במי ברז זורמים, ויש שיעדיפו ״ערפול״ ע״י ריסוס עדין של מים מעליהם עם שפריצר של צמחים.
הרחצה מעודדת טיפוח וסידור הנוצות ע״י התוכי,( ותוך כדי כך מריחת שומן על הנוצות מבלוטות מיוחדות בעור) ,מסירה ממנו אבק ותורמת לבריאות העור. אם התוכי שלכם לא התרחץ בעבר, יש להרגיל אותו בהדרגה ע״י עירפול לא ישירות עליו אלא מעליו ( כך שייפול עליו ״ערפל״ עדין של מים).

 

-הכלוב ומיקומו-

הכלוב צריך להיות רחב לפחות פי 2 מרוחב מוטת הכנפיים כשהן פרושות לצדדים, וגבוה לפחות פי 2 מאורכו של התוכי כולל הזנב. ככל שהכלוב גדול יותר כך יתאפשר לתוכי להיות יותר פעיל ולכן מומלץ הכלוב הכי גדול שאפשרי.
יש להמנע ממיקום  הכלוב באזור בו יש רוחות פרצים, חום גבוה מדי או קור קיצוני.

מומלץ שלא למקם את הכלוב קרוב מדי למטבח. סירים בעלי ציפוי טפלון פולטים בעת הבישול גזים שהם רעילים לתוכים. כמו כן המטבח צופן בחובו עוד סכנות כגון אש, מים רותחים וכיוב׳.

בהנחה שהתוכי מורגל לבני הבית ולאינטראקציה איתם, מומלץ למקם את הכלוב במקום מרכזי בו התוכי יהיה מעורב בחיי המשפחה.

 

-רעלים-

מזונות אסורים לתוכים: אבוקדו, שוקולד. מומלץ לא לתת לתוכים מזונות מעובדים,שומניים, עתירי סוכרים,או עשירים במוצרי חלב.

יש למנוע גישה של התוכי לחמרי ניקוי, תרופות , חפצים המכילים עופרת או צבועים בצבעי עופרת.

אין לעשן בסביבת התוכי, או לצבוע/לסייד בנוכחותו.

 

מתי יש להביא את התוכי למרפאה?

  1. כשרוכשים תוכי חדש מומלץ להביאו למרפאה לבדיקה כללית כדי לוודא שאינו חולה .
  2. במידת הצורך- הבאת התוכי לקיצוץ נוצות תעופה וצפרניים.
  3. בכל מקרה של סימני מחלה- הפרשות מנחיריים או עיניים, תוכי המתנהג באפאטיות, פחות פעיל, פחות אוכל, שינוי בצבע או מרקם הצואה וכיוב׳
  4. בדיקות דם לאבחון זויג, ושלילת מחלות שונות.

באם יש צורך להביא את התוכי למרפאה רצוי לתאם את הביקור לשעה בה יהיה פחות עומס כדי לא לגרום לתוכי לסטרס ( רעש, כלבים ..) ולוטרינר בצוות שעוסק בטיפול בתוכים. מומלץ להביא את התוכי בכלוב נשיאה קטן יחסית ולא בכלוב הגדול בו הוא חי בדרך כלל.

אם אינכם בטוחים אם יש צורך להביא את התוכי, אל תהססו להתקשר אלינו ולהתייעץ.

 

קישורים מומלצים בנושא טיפול בתוכים  והעשרת סביבתית:

 

http://goodbirdinc.com

http://www.parrotenrichment.com

http://www.behaviorworks.org

 

דילוג לתוכן