לג פרטס בכלבים legg perthes disease

לג פרטס בכלבים

מחלת לג פרטס בכלבים legg perthes disease

דר' שרון רגב

מחלת לג פרטס,  שמות רבים לה :  Legg-Calve-Perthes disease, aseptic necrosis of the femoral head, avascular necrosis of the femoral head'  ו

בעברית אפשר להוסיף : "נמק אספטי של ראש עצם הירך או נמק אווסקולרי של ראש עצם הירך".

מחלת לג פרטס בכלבים גורמת לצליעה שמקורה במפרק האגן בכלבים מגזע קטן ובתערובות של גזעים אלו.

המחלה מופיעה בדרך כלל בגילאים 5 עד 8 חדשים ולעיתים עד גיל שנה ובעיקר בגזעים קטנים וזעירים .

כיצד נגרמת מחלת לג פרטס בכלבים ?

הבעיה מתחילה כאשר יש מסיבה בלתי ידועה ירידה באספקת הדם לראש עצם הירך ( מפרק האגן בנוי בצורת עלי ומכתש והנמק הוא בחלק העלי ). חלקים מראש עצם ירך שאינם מקבלים מספיק דם למעשה מתים ועוברים נמק והסחוס שנמצא מעליהם קורס פנימה וכך הכדור מאבד את צורתו הכדורית.

המפרק אשר אינו מתפקד יותר כעלי ומכתש גורם לכאבים וצליעה, הכלב משתמש פחות ברגל והשרירים מתחילים לאבד מנפחם ולהתנוון.

במרבית המקרים המחלה תוקפת רגל אחת , ב 15% מהמקרים נפגעות שתי הרגליים.

מחלת לג פרטס בכלבים מופיעה בעיקר בכלבים מגזע :

פודל טוי ופודל מיני
בישון פריזה
בוסטון וקארן טרייר
ציואואה
פינצ'ר
פקינז ופאג סיני
פומרניאן

כיצד מאבחנים מחת לג פרטס בכלבים ?

לג פרטס בכלבים

מפרק אגן תקין בצד ימין וחולה בצד שמאל

האבחנה מתבססת על הסימנים הקליניים :

צליעה
כאב
ירידה בנפח שריר
וכל אלו בכלבים קטנטנים.

אישור האבחנה נעשה בעזרת צילום רנטגן בו מדגימים את השינויים האופיניים למחלה.

כיצד מטפלים במחלת לג פרטס בכלבים ?

הטיפול במחלת לג פרטס בכלבים משלב ללא ספק טיפול כירורגי.
ניתן לשלב תרופות אנטי דלקתיות ומשכחי כאבים שיכולים לעזור אבל לא יכולים לפתור את הבעיה.

ניתן לפתור את הבעיה בעזרת ניתוח בו מירים את ראש עצם הירך, את האבר שנפגע במחלה. אנשים רבים נרתעים מהסרת ראש עצם הירך מאחר והוא מהווה חצי מהמפרק וקה להבין כיצד הכלב יוכל לתפקד בהמשך. ובכן מרבית הכלבים חוזרים לתפקד היטב לאחר הניתוח, הגוף מיצר מעין מפרק מדומה והכלבים, במיוחד הקטנים חוזרים לתפקוד כמעט מלא.

היום אופציה כירורגית נוספת היא החלפת המפרק במפרק מלאכותי, ניתוח זה נותן תוצאות טובות אולם הוא גם פולשני הרבה יותר מהסרת ראש עצם הירך , קיים אחוז מסויים של סיבוכים והוא גם יקר בערך פי 3-4 מהניתוח  להסרת ראש עצם הירך.

השגחה לאחר הניתוח ?

הכלבים בדרך כלל מתחילים לשאת משקל על הרגל שנותחה תוך שבוע עד שבועיים לאחר הניתוח,
בתקופה זו הכלב מקבל משכחי כאבים ואנטי דלקתיים.
הפיזיוטרפיה הטובה ביותר לניתוח היא לאפשר ולעודד לכלב להתרוצץ ולשחק ככל הנין קרוב למועד הניתוח.