מחלת האדרנל בחמוסים

מחלת האדרנל בחמוסים.


מחלת האדרנל בחמוסים או נשירת פרווה בחמוסים

שם הכותבת: ד"ר סיגל קרופניק.

בלוטת האדרנל או יותרת הכליה, בעברית, הן זוג בלוטות אנדוקריניות (להפרשה פנימית), הממוקמות בצמוד לכליה. בלוטת האדרנל מפרישה הורמונים שתפקידם לווסת מספר רב של תפקודים בגוף. אדרנלין (אפינפרין) הוא הורמון עיקרי. תפקידו בגוף, להגיב למצבי עקה וסטרס. קורטיזול הינו הורמון המשפיע על חילוף החומרים בגוף ועל מערכת החיסון. הורמוני בלוטת האדרנל אחראים גם על ייצור הורמוני המין (אנדרוגנים).

בלוטת האדרנל

מבנה בלוטת האדרנל

מהי מחלת האדרנל בחמוסים?

מחלת האדרנל בחמוסים גורמת לפעילות יתר של בלוטת האדרנל (היפראדרנוקורטיסיזם). בבני אדם ובכלבים, היפראדרנוקורטיסיזם נקראת מחלת קושינג.
מחלת האדרנל בחמוסים היא סוג אחר של מחלה.
בחמוסים, הפגיעה ההורמונאלית העיקרית הינה של הורמוני המין, הפועלים ביתר. יתר פעילות של בלוטת האדרנל יכול להיגרם עקב שגשוג יתר של הבלוטה (היפרפלזיה), גידול שפיר או ממאיר של הבלוטה. האבחון בין המחלות השונות יכול להיעשות רק ע"י פרוצדורה כירורגית ונטילת ביופסיות.

מהם הסימנים הקליניים של מחלת האדרנל בחמוסים?

  • • נשירת שיער: בעיקר בזנב ובחלקו האחורי של הגוף, יכול אפילו להגיע לנשירת שיער מאסיבים של כמעט כל חלקי הגוף. זהו הסימן העיקרי של מחלת האדרנל בחמוסים.
מחלת אדרנל בחמוסים

התקרחות בזנב רגליים אחוריות ובטן בחמוסה עם מחלת האדרנל בחמוסים

  • • גירוד: 30% מהחמוסים הסובלים ממחלת האדרנל יפתחו גירוד. לפעמים עד זב דם.
    • נפיחות איבר המין, בנקבות: ב-70% מהנקבות הסובלות מ מחלת האדרנל בחמוסים.
נפיחות בנרתיק בחמוסה עם מחלת האדרנל בחמוסים

נפיחות בנרתיק בנקבה עם מחלת האדרנל בחמוסים

• אנמיה: בעיקר בנקבות. אנמיה תראה בבדיקות הדם הנלקחות ע"י הוטרינר אבל הסימנים העיקריים הם ריריות חיוורות (בעיקר בחניכיים) וחולשה לא אופיינית.
• אגרסיביות: אגרסיביות ופעילות מינית מוגברת תראה בחלק מהחולים במחלת האדרנל בחמוסים. נפוץ יותר בזכרים.
• בעיות במערכת השתן: עקב הפרשה מוגברת של הורמון הטסטוסטרון, זכרים נוטים לפתח גם הגדלה של הפרוסטטה (בלוטת הערמונית). הגדלה זו יכולה לגרום לבעיות במתן שתן.

כיצד מאבחנים את מחלת האדנרל בחמוסים?

מחלת האדרנל בחמוסים, בעלת סימנים מאוד אופייניים, אך יש צורך לבדוק ולאשש את החשש למחלה על-ידי בדיקות דם כלליות, בדיקת דם ספציפית להורמוני בלוטת האדרנל בחמוסים (בדיקת דם זו נשלחת לחו"ל) ואולטרסאונד. אולטרסאונד נועד להדגים את גודל הבלוטה.

מהו הטיפול במחלת האדרנל בחמוסים?

הטיפול במחלת האדרנל בחמוסים יכול להיעשות כירורגית או רפואית. בהחלטת סוג הטיפול הוטרינר לוקח בחשבון מספר גורמים. למשל, גיל החמוס ומינו, רמת הסימנים הקליניים ואיזו בלוטה (ימין או שמאל או שתיהן) מושפעת יחד עם שיקולי הבעלים.

הטיפול הכירורגי ב מחלת האדרנל בחמוסים :

סיכויי הצלחת הניתוח לכריתת הבלוטה השמאלית טובים יותר מאשר  הבלוטה בצד ימין בשל המבנה האנטומי. בלוטת האדרנל הימנית קרובה מאוד לוריד הנבוב הראשי (Vena cava) והכבד. כריתת שתי הבלוטות עלולה לגרום לסיבוכים עקב חוסר הפרשת ההורמונים.

חמוס גידול 1

ניתוח ב מחלת האדרנל בחמוסים. חץ שחור – כבד. חץ אדום – וריד נבוב תחתון. עיגול אדום – גידול אדרנל שעוטף את הוריד הראשי של הבטן

טיפול רפואי תרופתי ב מחלת האדרנל בחמוסים :

קיימות בשוק מספר תרופות היכולות להקל על הסימנים הקליניים ולעכב את התקדמות מחלת האדרנל בחמוסים.

המעקב הרפואי אחרי מחלת בלוטת האדרנל בחמוסים.

הסימנים הקליניים נעלמים כ-2-6 שבועות לאחר ניתוח. צמיחת השיער יכולה לקחת זמן עד להשלמה מלאה של הפרווה, אפילו עד 5-6 חודשים ומחלת הבלוטה נעצרת.
הטיפול התרופתי יעזור להפחית את הסימנים הנראים לעין והסימנים הקריטיים כגון האנמיה אבל הטיפול אינו אפקטיבי לאורך זמן ורק יעכב את גדילת הבלוטה, בעיקר לאלו הסובלים מגידול ממאיר.

 

קישורים מומלצים:

כל מה שעליך לדעת על מחלת האדרנל בחמוסים – בחסות VIN

דילוג לתוכן