מחלת שריטת החתול

שם כותב המאמר: דר' שרון רגב
מחלת שריטת החתול – CAT SCRATCH DISEASE

המחלה באדם :

מהי מחלת שריטת החתול ואיך נדבקים בה?

המחלה נגרמת על ידי חיידק שנקרא "ברטונלה" שנישא ברוק של חתולים נגועים. החיידק יכול בתנאים מסויימים לעבור מחתולים לבני אדם.
מחלת שריטת החתול היא מחלה יחסית קלה לבני אדם בריאים אבל יכולה להיות בעייתית לאנשים עם מערכת חיסון חלשה כמו חולי סרטן, חולי סכרת וחולי איידס.

מהם הסימנים למחלת שריטת החתול?

יכולה להופיע שלפוחית או פצע מזוהם במקום הנשיכה או השריטה של החתול, יכולים לעבור 3-10 ימים מהנשיכה עד הופעת הסימנים. מתפתחת דלקת של בלוטות הלימפה האזוריות. לדוגמא אם הנשיכה היא ביד אז יתנפחו בלוטות הלימפה בבית השחי. לפעמים המחלה מלווה בחום נמוך.

האם עליי ללכת לרופא אם ננשכתי או נשרטתי על ידי חתול?

יש להתקשר לרופא המשפחה במקרים הבאים :
-נשיכה או שריטה של חתול שאינם מחלימים במהרה.
-אזור של אודם וכאב סביב נשיכה או שריטה של חתול שאינם משתפרים תוך יומיים.
-הופעת חום מספר ימים אחרי נשיכה או שריטה של חתול.
-בלוטות לימפה נפוחות וכואבות אחרי שריטה או נשיכה מחתול.
-כאבי פרקים או עצמות או עייפות מוגזמת המופיעים 2-3 שבעות אחרי נשיכה או שריטה מחתול.

איך נדבקים במחלת שריטת החתול ?

על ידי שריטה או נשיכה של חתול נשא. לפעמים ההדבקה יכולה להיות אפילו דרך רירית העין אחרי ליטוף של פרווה של חתול נשא. רבים מהאנשים שחולים במחלה אינם זוכרים כלל שננשכו או נשרטו.

איך מאבחנים את מחלת שריטת החתול?

אם ננשכת או נשרטתם על ידי חתול והופיעו הסימנים הרופא יאבחן על סמך זה בלבד או שיעשה בדיקת דם לאישוש האבחנה.

איך מטפלים במחלת שריטת החתול?

במרבית המקרים המחלה עוברת ללא כל טיפול מיוחד. לפעמים נחוץ משכך כאבים ומוריד חום (נורופן, אדוויל וכד') .
במקרים מסויימים יש לקחת אנטיביוטיקה לפי הוראת רופא המשפחה.

ברטונלה בחתולים :

איך חתולים נדבקים במחלת שריטת החתול ?

חתולים נדבקים במחלה מפרעושים שנושאים את החיידק בגופם, החתול בולע את הפרעושים ונדבק. חתולים הנגועים בפרעושים רבים נושאים על גבם הרבה מאוד רפש וצואת פרעושים שנראים כמו כתמים שחורים בפרוות החתול.. ההדבקה היא על ישי שריטה בצפרניים מלאות ברפש פרעושים.  אם החתולים נשמרים נקיים ללא צואת פרעושים על גופם הסבירות להדבקה יורדת פלאים.

האם החתולים נהיים גם הם חולים במחלה ?

התשובה לשאלה זו שנוייה במחלוקת. רק לאחרונה הוכח שהחתולים אינם סתם נשאים של המחלה, אלא ממש יכולים לחלות במחלת חום, דלקת עיניים וכאבי שרירים ועצמות. לחיידק הברטונלה יש חלק במספר מחלות נוספות של חתולים כמו דלקות של חלל הפה, דלקות בשריר הלב ועוד.

האם החתול שלי נגוע בחיידק מחלת שריטת החתול ?

קיימות 5 בדיקות אפשריות לגילוי המחלה, כשלכל אחת יתרונות וחסרונות. אין בדיקה שיכולה לתת תשובה מוחלטת . יתרה על כך אין כל צורך לערוך בדיקות כאלו אלא רק במקרים בהם ישנה סכנה למי מבני הבית שמערכת החיסון שלו פגועה כמו חולי סכרת , חולי איידס או מטופלים בכימוטרפיה לסרטן. במקרים אלו יש לעשות בדיקה אחת או יותר להוכחת המחלה.

כיצד מטפלים בחתול נשא מחלת שריטת החתול ?

כיום הטיפול המומלץ ביותר הוא באנטיביוטיקה שנקראת "אזיטרומיצין" למשך 3 שבועות. טיפול זה ינקה 83% מכלל החתולים החולים.

מניעת הדבקת בני אדם ב מחלת שריטת החתול

אנשים עם איידס חייבים להיות מודעים לסכנת חיידק הברטונלה ולשקול בכובד ראש האם הם רוצים חתול בבית. אם בכל זאת הם רוצים עליהם לקחת חתול מעל גיל שנה ובבריאות טובה.
אמנם הוצאת צפרניים לחתולים ככל אינה מומלצת אך אצל חולי איידס יש לשקול זאת או לעשות הכל כדי למנוע שריטות מהחתול.
אסור להרשות לחתול ללקק פצעים פתוחיםן או חתכים.
יש לטפל בחתולים נגד פרעושים בצורה מאוד נמרצת, ולדאוג לנקיון הפרווה מצואה והפרשות פרעושים.

קישורים מעניינים

מחלת שריטת החתול מ ויקיפדיה