קרע ברצועה הצולבת אצל כלבים

קרע ברצועה הצולבת הקדמית בברך אצל כלבים

דר' שרון רגב

מה זה רצועה צולבת בברך ?

הברך הוא מפרק  מסובך באופן יחסי, הוא מורכב מעצם הירך למעלה, עצם השוק למטה, פיקת הברך מלפנים , ועצם קטנה נוספת מאחור שנקראת ה פבלה (Fabella ). בין עצם הירך לבין עצם השוק יש שתי פיסות של סחוס שנקראות מינסקוסים, שהם למעשה כריות משככות זעזועים. כל המבנים הללו מחוזקים אחד לשני ברצועות וגידים רבים. בין עצם הירך לעצם השוק קיימות שתי רצועות שצולבות אחת את השניה בצורת X שתפקידן למנוע תנועה קדימה ואחורה של מפרק הברך ולאפשר רק את כיפוף הברך לאחור, אלו הן הרצועות הצולבות. קרע ברצועה צולבת אצל כלב

איך מאבחנים קרע ברצועה צולבת אצל כלבים ?

קרע ברצועה הצולבת אצל כלבים הוא פציעת הברך הנפוצה ביותר בכלבים ומלווה בהופעה פתאומית של צליעה חמורה על רגל אחורית עד כדי חוסר נשיאת משקל.  המפתח לאיבחון הוא הדגמה של תנועה יחודית של הברך שנקראת תנועת מגירה, והיא יכולה להופיע רק עם קריעת הרצועה הצולבת הקדמית. בנוסף יש עיבוי של החלק הפנימי של קופסית הברך ועיבוי בצקתי של רצועת פיקת הברך. המצאות 3 הממצאים הללו מוכיחה חד משמעית קרע ברצועה הצולבת אצל כלבים. בנוסף יש לעשות צילומי ברך ואגן כדי לשלול פגיעות נוספות .

כיצד בודקים את סימן המגירה ב קרע ברצועה הצולבת אצל כלבים ?

הבדיקה נעשית  בטשטוש עמוק או בהרדמה קלה וזאת בגלל מסת השריר בכלבים גדולים שאינה מאפשרת ביצוע הבדיקה בזמן עירות. הוטרינר יטשטש את הכלב, ישכיב אותו על צידו ובעזרת מספר תנועות ידגים או יפסול הימצאות סימן המגירה, באותה הזדמנות יש לבצע צילום רנטגן של הברך משתי זוויות .

קרע רצועה צולבת אצל כלבים

 

 

 

כיצד נוצר קרע ברצועה הצולבת אצל כלבים ?

ישנם שני מופעים אפייניים לקרע ברצועה הצולבת אצל כלבים:

  1. כלב צעיר ונמרץ משחק באגרסיביות ובטעות עושה צעד לא נכון, וגורם לפגיעה בברך. בדרך כלל זה מתבטא בצליעה חריפה מאוד. מחקרים מראים שגזעים מסויימים רגישים במיוחד : גולדנים, לברדורים, רוטווילר, אקיטה, סנט ברנרד ואמסטפים.
  2. או כלב מבוגר יותר, עם עודף משקל, עם רצועות שחוקות ועייפות יכולים להראות קרע חלקי או מלא של הרצועה הצובלת, תנועה אחת לא במקום מביאה את הרצועה לקריעה.

בכלבים גדולים, עם עודף משקל אשר קרעו רצועה צולבת בברך, קיימת סבירות גבוהה שגם הרצועה בברך השניה תיקרע תוך שנה.
קרע ברצועה צולבת אצל כלבים אינו מוגבל רק לכלבים גדולים, גם כלבים קטנים ובינוניים יכולים לקרוע את הרצועה , בעיקר במשחק פרוע או בטראומה אחרת.

כיצד מטפלים ב קרע ברצועה הצולבת אצל כלבים?

הטיפול ב קרע ברצועה הצולבת אצל כלבים הינו כירורגי, כלומר יש לנתח את הברך הפגועה. כל טיפול אחר הוא זמני וההקלה שהוא יביא תהיה זמנית.
קיימות 3 טכניקות ניתוחיות לטיפול בקרע ברצועה צולבת אצל כלבים:
טכניקה חוץ מפרקית : הברך נפתחת באופן כירורגי, מנקים מתוכה את שאריות הרצועה הקרועה, בודקים את המניסקוסים לפגיעות ואם יש קרעים או פגיעה במניסקוס מנקים את החלקים החולים. לאחר מכן הברך נתפרת חזרה. בהמשך, בעזרת שתל של כבל רפואי מניייליון מחקים את תנועת הרצועה שנקרעה , אבל מחוץ לפרק. השיטה הזאת  מתאימה יותר לכלבים קטנים ובינוניים.  

 קרע ברצועה צולבת אצל כלבים

תיקון קרע ברצועה צולבת על ידי קיבוע חוץ מפרקי.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TPLO  =  Tibial Plateau Leveling Osteotomy:
טכניקה כירורגית  יותר מודרנית וחדשנית שמשנה את המבנה הפיזי של המפרק ומכתיבה על ידי ניסור וחיבור מחדש של המפרק ביומכניקה חדשה שאינה מאפשרת או מגבילה את תנועת המגירה.

קרע ברצועה הצולבת אצל כלבים

 

 

 

 

 

 

 

Tibial Tuberosity Advancement  TTA  :
שיטה נוספת חדשנית  המערבת חיתוך עצם, הרבה יותר מהירה מהקודמת, פחות פולשנית ועם תוצאות טובות מאוד.
השיטה הזאת משמשת אותנו בניתוחים של תיקון קרע ברצועה צולבת אצל כלבים מעל 20-25 ק"ג בהצלחה רבה.      

מה תהליך ההחלמה אחרי ניתוח לתיקון קרע ברצועה הצולבת אצל כלבים ?

אחרי ניתוח לתיקון רצועה צולבת קרועה אצל כלבים יש לשמור על הכלב במנוחה מלאה במשך שלושת השבועות הראשונים, לאחר מכן יש להגביר בהדרגה את הפעילות של הכלב במשך שלושת השבועות הבאים עד כדי 50% מהפעילות הרגילה .
בהמשך ניתן להביא את הכלב בהדרגה לפעילות מלאה. החלמה מלאה מהניתוח : 4-6 חדשים.

כיצד ניתן לשפר החלמה אחרי ניתוח קרע ברצועה הצולבת אצל כלבים ?

1. .הגבלה בתנועה, כדי שאפשר יהיה לחזור לפעילות כמה שיותר מהר יש לשמור על מנוחה מלאה בשלושת השבועות הראשונים שאחרי הניתוח, כלומר הכלב כל היום בבית או בכלוב פרט ל 3 יציאות קצרות מאוד לעשיית צרכים. בזמן הזה כמובן לא משחקים ולא טיולים ולא פגישות עם כלבים אחרים.

2. שמירה על משקל תקין. אולי הדבר המשמעותי ביותר מבחינת החלמה לאורך זמן, עודף משקל הוא גורם קטלני בפגיעות ברך.

3. תוספי מזון מיוחדים לעצמות ומפרקים, אומגה 3, גלוקוזאמין קונדרואיטין וכד'.

4. פיזיוטרפיה מיקצועית. האמצעי הטוב ביותר שניתן להעניק לכלבך הוא שיקום על ידי בעל מקצוע, וטרינר שהתמחה בפיזיוטרפיה יכול לתת  לכלב את הסיכוי הטוב ביות להחלמה מלאה.

מה יקרה אם לא ננתח קרע ברצועה צולבת ?

ללא רצועה צולבת פרק הברך סובל מחוסר יציבות, תנועות לא מבוקרות גורמות לשחיקה מוגברת של הסחוסים, המניסקוסים ושל עצמות הברך, תהליך שבסופו של דבר יגרום לדלקת ולשינויים ניווניים של הברך.
על העצמות יופיעו דרבנים ושגשוג של רקמה גרמית ודלקת פרקים ניוונית.

במחקר שנעשה על כלבים עם רצועה צולבת קרועה ושלא נותחו, לאחר 6 חדשים  85% מהכלבים מתחת ל 15 ק"ג משקל גוף חזרו לתנועה נורמלית , לעומת רק 15% מהכלבים מעל ל 15 "קג. כלומר 85 % מהכלבים מעל 15 ק"ג לא יחזרו לתנועה תקינה לאחר קרע ברצועה הצולבת וללא ניתוח.

 האם ניתן לטפל  כאשר מתגלה קרע ברצועה הצולבת אצל כלבים, חודשים או שנים לאחר הפציעה ? 

 כלבים עם דלקת פרקים בברך שנגרמה בעקבות קרע ברצועה הצולבת סובלים בדרך כלל מצליעה במאמץ וכאבים תוך כדי הליכה וריצה.
בכלבים אלו ניתן לבצע את הניתוחים TPLO ן TTA , . ניתוחים אלו אמנם לא יביאו להחלמת הדלקת בברך , אבל יעצרו את התקדמותה, ואף יביאו להקלה בסימנים ובכאבים.

קישורים רלוונטיים :

קרע ברצועה הצולבת הקדמית בברך  מאת האקדמיה האמריקאית לכירורגיה וטרינרית.

 

 

דילוג לתוכן