Feline Immunodeficiency Virus – איידס של חתולים FIV

שם כותב המאמר: דר שרון רגב

מה זה FIV ?

נגיף האיידס של החתולים ( FIV ) התגלה לראשונה לפני כ-20 שנה. יש לו קרבה לנגיף ה- HIV שגורם לתסמונת הכשל החיסוני בבני אדם.

FIV מדביק חתולים בלבד!

איך החתול נדבק ב- FIV ?
דרך ההדבקה העיקרית היא על-ידי פצעי נשיכה (ולפיכך ב- FIV חולים בדרך כלל חתולים זכרים המשוטטים מחוץ לבית ומשתתפים בקרבות הגנה על הטריטוריה!), ישנן דרכי הדבקה נוספות ופחות שכיחות והן הדבקת הגורים על-ידי האם, הדבקה דרך מגע מיני והדבקה דרך עירוי דם שלא נבדק.

איך ניתן למנוע הדבקה של החתול ב- FIV ?

חיסון
יעילותו שנויה במחלוקת , ישנם 5 זנים מוכרים של הנגיף בחתולים. החיסון הקיים יעיל כנגד זן אחד בלבד ולפיכך יעילותו נמוכה מאוד אם בכלל.
אחת הבעיות המרכזיות במתן חיסון לא יעיל היא הבעייתיות באבחון החתול (ראה בהמשך).
מניעה – החזקת חתולים שאובחנו למחלה בתוך הבית וביצוע סירוס ועיקור ועל-ידי כך מניעת קרבות ונשיכות חתולים
מהם התסמינים של ה- FIV ?

המחלה נחלקת לשלושה שלבים עיקריים:

שלב ראשוני אקוטי
מספר שבועות אחרי הדבקות החתול מפתח סימני מחלה הכוללים חום, דיכאון והגדלה של קשרי הלימפה לרוב הסימנים קלים וחולפים תוך מספר ימים ולעיתים רחוקות יבחינו בהם הבעלים.

שלב שני ללא תסמיני מחלה
לאחר החלמה מהשלב האקוטי, שלב העשוי להימשך מספר שנים בהן החתול נראה קלינית בריא, אך הוא נשא של הנגיף.

שלב שלישי ביטוי כרוני של מחלה- “ AIDS like disease "
הרס של מערכת החיסון על-ידי הנגיף, תיתכן ירידה במשקל ופגיעה בתאי הדם האדומים והלבנים. בהמשך החתול נפגע מזיהומים שונים, הזיהומים הללו מגיבים לטיפול המקובל, אך לא במידה המצופה ולעיתים יש חזרתיות בסוף הטיפול.
בשלב זה ישנה הדבקה במזהמים שלא גורמים למחלה בבעל חיים בריא כך תיתכן פגיעה בכל מערכת בגוף. ככל שהדיכוי החיסוני מחמיר – קשה יותר לטפל בזיהומים המשניים.

אלו בדיקות נחוצות לגילוי המחלה?
כאשר חושדים ב- FIV יש לבצע בדיקה סרולוגית הבודקת הימצאות נוגדנים בדם.
תוצאה חיובית (כלומר נוכחות נוגדנים) מאשרת כי הייתה הדבקה והחתול נשא. ייתכן עם זאת כי חתול שנדבק בחודשיים האחרונים יראה תוצאה שלילית.

מה הפרוגנוזה (הסיכויים) של חתול חולה FIV ?

חתולים חיוביים ללא סימנים קליניים עשויים להישאר בריאים במשך שנים רבות!
לחתולים בשלב הכשל החיסוני הפרוגנוזה גרועה. על חתולים חולים להישאר בתוך הבית על מנת להגביל את חשיפתם למחוללי מחלות וכן על מנת למנוע הדבקה של חתולים אחרים.
תשובה חיובית בבדיקת הדם היא לא סיבה להמתת החתול.

אז מה עושים?

שומרים את החתול בתוך הבית! גם חתולים שהיו חתולי חוץ יכולים להתרגל לחיות בתוך הבית בלבד.
מעקרים ומסרסים – חתולים מעוקרים ומסורסים משתתפים פחות בקרבות חתולים.
לא להאכיל במזון נא – בשר עוף ודגים לא מבושלים יכולים להכיל טפילים ומזהמים שחתול חולה FIV עם מערכת חיסון פגועה לא יכול להתמודד איתם. מומלץ להאכיל במזון מסחרי איכותי.
חיסונים – יש להמשיך ולחסן את החתול בחיסון המרובע או המשולש.
טיפול בטפילים – טיפול מניעתי כנגד טפילי עור בהם פרעושים, תולעים וכיו"ב.
בדיקה רפואית כללית דו שנתית הכוללת בדיקות דם ושתן.

מה לגבי תרופות שמשמשות בחולי HIV ?
יש חילוקי דעות לגבי יעילות התרופה AZT שמשמשת לעיכוב נגיף האיידס באנשים מאחר ויכולה לגרום לדיכוי מוח עצם בחתולים. תרופות אחרות רעילות לחתולים ולכן לא מומלצות. רוב המחלות בחתולים חולי FIV נגרמות על-ידי זיהומים חיידקיים משניים ובהם ניתן לטפל בעזרת אנטיביוטיקה.