חיסונים לחתולים וחשיבותם

שם כותב המאמר: דר אורן פאר

החיסונים נועדו להגן על החתול ממחלות מידבקות נפוצות, המסכנות את בריאותם וחייהם. החיסונים גורמים לגוף החיה לייצר נוגדנים, שיגנו עליהם מהמחלות.
חתולים חשופים יומיום לסכנת הידבקות במחלות קשות שונות העוברות בינהם באמצעות מגע ישיר (הרחה, ליקוק, מריבה וכדו’) או מגע עקיף עם חפצים ומקומות שונים, שהזדהמו בגורמי המחלה (למשל ,באמצעות סוליות נעליים שדרכו במקום שהייתה בו לפני כן חיה חולה, אפשר להביא את המחלה המידבקת הביתה)

חיסון משולש/מרובע
מכיל תרכיב משולב המגן נגד מחלות חתולים נפוצות.
החיסון המשולש מכיל תרכיב נגד חתלתלת, קליצי וירוס ורינוטרכאיטיס,ואילו החיסון המרובע מכיל גם תרכיב נגד כלמידיה שניהם ניתנים ע"י וטרינר.
1. חתלתלת -מחלה נגיפית קטלנית נפוצה, הגורמת שלשול, הקאות מתמשכות, התייבשות מהירה, דיכאון ויללות עזות בזמן מגע. המחלה פוגעת במעי הדק, בכבד, בטחול ובמח העצמות, וגורמת למוות זמן קצר בלבד לאחר הופעת סימניה. המחלה ניתנת למניעה ע"י החיסון.
2. קליצי וירוס- מחלה נגיפית הגורמת לדלקת בדרכי הנשימה העליונות מלווה בעיניים דומעות, אף זולג והתעטשויות, נשימה כבדה ושיעול, ופצעים בחלל הפה ובלשון.
3. רינוטרכיאיטיס – מחלה נגיפית קשה הפוגעת בדרכי הנשימה העליונות וגורמת לדלקת מלווה בהפרשות בעיניים, באף ובקנה הנשימה. סימני מחלה נוספים הם חום גבוה, אדישות, התעטשות בלתי פוסקת, דלקת ריאות ולעיתים גם פצעים מוגלתיים על הלשון.
4. כלמידיה (כלמידיופילה) – מחלה הנגרמת ע"י חיידק הפוגע בעיקר בגורים צעירים. גורמת לדלקות עיניים ולעיתים לדלקת בדרכי הנשימה. מופיעה יותר אצל גורים היוצאים מהבית או חסרי בית.
תרכיב נגד כלמידיה מופיע רק בחיסון המרובע.

מתן החיסון המשולש/מרובע: חיסון ראשון לגורים בני 8-9 שבועות, חיסון שני בגיל 12 שבועות ובהמשך פעם בשנה למשך כל החיים.

חיסון נגד כלבת
מחלת הכלבת העלולה לפגוע ביונקים ובכללם חתולים. עם זאת בהשוואה לכלבים שכיחות מקרי הכלבת אצל חתולים היא נמוכה מאוד. מתן החיסון בגיל 3-6 חודשים, ובהמשך -פעם בשנה, במשך כל החיים.