גם לחיות יש כאבי שיניים

שם כותב המאמר: דר שרון רגב

גם לחיות יש כאבי שיניים!

תארו לעצמכם איך ייראו השיניים שלכם אם לא תצחצחו אותן כל יום. אותו דבר חל על שיני החיות, בכללן חתולים וכלבים. אם אינכם דואגים לטיפול שיניים סדיר לחיית המחמד שלכם, אתם מזניחים גורם חשוב בבריאותה הכללית.
מחלת חניכיים (מחלה פריאודונטלית) היא אחד המצבים השכיחים ביותר שרופאים וטרינרים נתקלים בהם כיום. הבעיה מתחילה כשמאפשרים לפלאק (רובד חיידקי השן) ולאבנית להצטבר על שיני החיות. הפלאק הוא משכן לחיידקים, העלולים לזהם את רקמת החניכיים ואת שורשי השיניים, ולגרום למחלות ולנשירת שיניים. מלבד ההשפעה השלילית על חלל הפה, החיידקים עלולים לחדור לזרם הדם דרך רשת כלי הדם הענפה הנמצאת בקרבת החניכיים והשיניים.
במחקרים שנערכו לאחרונה, נמצא קשר בין מחלות מסוימות של הלב, הכבד והכליות לבין חיידקים אלה.

סימנים לבעיות בבריאות הפה של החתול או הכלב

ריח רע מהפה לאורך זמן

רגישות באזור הפה

התעסקות בפה עם הכפות

חוסר תיאבון

פלאק (במקרים רבים אינו נראה לעין אם אינו מוכתם)

חניכיים מדממים, מודלקים או נסוגים

אבנית (חומר קשה, בצבע חום-צהבהב)

שיניים רופפות או חסרות

קושי באכילה ובלעיסת מזון

הטיפול בשיני החתול או הכלב

הצעד הראשון בדאגה לבריאות הפה של חיית המחמד שלך, הוא לפנות לרופא וטרינר לבדיקה יסודית של הפה. ייתכן שהבדיקה תראה כי צריך לנקות את שיני החיה מעל ומתחת לקו החניכיים. בדומה לבני אדם, חיות זקוקות לטיפולים מקצועיים אלה באופן סדיר. לצורך הניקוי יש להרדים את החיה. ההתקדמות שחלה באחרונה בשיטות ההרדמה ובחומרי ההרדמה, צמצמה מאוד את הסיכונים שנלוו להרדמה בעבר. אם בכל זאת יש לכם חששות בנוגע להרדמה, דברו על כך עם הרופא הווטרינר.

הטיפול בבית

מאחר שצחצוח שיניים נחשב לשיטה היעילה ביותר לסילוק פלאק, רוב הרופאים הווטרינרים ממליצים על תכנית היגיינה של הפה, הכוללת צחצוח שיניים. חשוב להשתמש במברשת שיניים ובמשחת שיניים המיועדות לחיות. מברשות שיניים לחיות הן רכות במיוחד, ומעוצבות כך שיתאימו לפה החיה ולשיניה. למשחות שיניים לחיות יש טעמים האהובים על החיה, ואין צורך לשטוף אותן. אל תשתמשו במשחות שיניים או בנוזלים לשטיפת פה המיועדים לבני אדם, או בסודה לשתייה! רבים מהמוצרים האלה מכילים חומרים שאסור לבלוע, בנוסף על כך שטעמם חריף לחיות ואינו מתאים להן. אם צחצוח שיניים אינו מעשי מסיבה כלשהי, הרופא הווטרינר יוכל להמליץ, בחלק מהמקרים, על שטיפת פה אנטי-בקטריאלית. למוצרים אלה יש הרכב המיועד במיוחד לחיות, ובשימוש יומיומי הם יכולים לסייע בהאטת הצטברות הפלאק.

תזונה

התזונה יכולה להוות גורם עיקרי בהתפתחות פלאק ואבנית. מזונות רכים או דביקים עלולים לתרום להצטברות פלאק, אם כי לא הוכח בוודאות, וכתוצאה מכך להתפתחות מחלת חניכיים. מזון יבש, ביסקוויטים, וחטיפים ומזונות מיוחדים המיועדים לניקוי השיניים, יכולים לסייע בסילוק הפלאק מעל קו החניכיים. כמו כן, ניתן להשתמש בחטיפי לעיסה דנטליים, שעברו עיבוד מיוחד, המיועדים לחתולים ולכלבים. החטיפים המחוספסים והגמישים האלה יכולים להוות חלופה טובה בימים שבהם אינכם מצחצחים את שיני החיה. עם זאת, רק צחצוח שיניים יכול לסלק פלאק ושאריות מזון מתחת לקו החניכיים. זה בדיוק המקום שבו משגשגים חיידקים גורמי מחלות, וגורמים לגירוי, לדלקת ולזיהום.

הוראות לטיפול בבית

לא קשה לצחצח שיניים לחיה, והטיפול אינו דורש זמן רב. הצעד הראשון הוא לבחור זמן נוח, שבו אתם וחיית המחמד רגועים. בימים הראשונים, פשוט החזיקו את החיה כמו שאתם עושים בדרך-כלל כשאתם מלטפים אותה. לטפו בעדינות את הלחי שלה מבחוץ באצבע, במשך דקה או שתיים. אחרי כל טיפול כזה, תנו לחיה פרס הולם ושבחו אותה. בימים הבאים – אחרי שהחיה תתרגל לפעילות זו – שימו מעט משחת שיניים לחיות על האצבע, ותנו לחיה לבדוק את הטעם. חתולים וכלבים אוהבים את טעם המשחה ותוך זמן קצר יראו בה פרס. בשלב הבא, הרגילו את החיה למברשת שיניים או מברשת אצבע מיוחדת לחיות. שימו מעט משחה על המברשת; הרימו בעדינות את השפה העליונה של החיה, וצחצחו את אחת השיניים העליונות. בתנועה סיבובית אטית, צחצחו רק את השן הזאת ואת קו החניכיים שסביבה. מדי יום, הגדילו בהדרגה את מספר השיניים שאתם מצחצחים, אבל התקדמו לאט. אל תעברו את גבול הנוחיות של החיה. עלו ל-30 שניות של צחצוח בכל צד. וזכרו: אחרי כל טיפול, תנו לחיה פרס והרבה שבחים!

חשוב
עליכם לפעול בסבלנות, ולהתקדם לאט ובעדינות. אל תחסכו בליטופים ובשבחים. תוך זמן קצר, אתם וחיית המחמד שלכם תצפו לבילוי המשותף שלכם, בזמן הטיפול החשוב הזה.

 

דילוג לתוכן