חיסונים לכלבים וחשיבותם

חיסונים כלבים נועדו להגן על הכלב ממחלות מדבקות נפוצות, המסכנות את בריאותם וחייהם. החיסונים גורמים לגוף החיה לייצר נוגדנים, שיגנו עליהם מהמחלות השונות, גם אלו הנפוצות יותר וגם אלו שפחות.

לחיסונים חשיבות גבוהה כיוון שכלבים חשופים יומיום לסכנת הידבקות במחלות קשות שונות העוברות ביניהם באמצעות מגע ישיר (הרחה, ליקוק, מריבה וכדו’) או מגע עקיף עם חפצים ומקומות שונים, שהזדהמו בגורמי המחלה (למשל, באמצעות סוליות נעליים שדרכו במקום שהייתה בו לפני כן חיה חולה, אפשר להביא את המחלה המדבקת הביתה).

חיסונים לכלבים לפי גיל, שכיחות והכיסוי שהם נותנים

ישנם מספר חיסונים נפוצים לכלבים שכדאי להכיר. להלן רשימת חיסונים לכלב:

• חיסון נגד כלבת- הכלבת הינה מחלה קטלנית העלולה לפגוע ביונקים בין היתר באדם, בכלב ובחתול. מקור ההדבקה הוא לרוב שועלים הנגועים בנגיף. חיסון זה הוא חובה עפ"י חוק וכיום הוא ניתן בצמוד לתשלום עבור רישיון להחזקת כלב של הרשות המקומית. מתחילת שנת 2005 גם התווספה לחובת החיסון, חובת סימון בשבב אלקטרוני, המתבצעת פעם אחת לכל כלב.  מתן החיסון: בגיל 3-6 חודשים, ובהמשך – פעם בשנה, במשך כל החיים. חשוב לציין, באירופה וצפון אמריקה חיסון נגד כלבת ניתן לאחר חיסון גורים אחת ל- 3 שנים. ניתן להניח כי גם בישראל אפשר לחסן אחת ל 3 שנים אבל השירותים הווטרינריים, משרד החקלאות והחוק באופן כללי מחייב חיסון אחת לשנה.

• חיסון משושה- תרכיב משולב המגן כנגד 6 מחלות כלבים נפוצות:
  1. פרוו- וירוס – מחלה נגיפית קשה הפוגעת בעיקר בגורים ובכלבים צעירים אך גם בבוגרים. גורמת לתופעה של שלשול דמי, הקאות, חום, דיכאון והתייבשות וסכנת מוות בתוך מספר ימים. מתן החיסון כחיסון נפרד או משושה – לגורים בני 9-6 שבועות ובהפרש 2-4 שבועות עד לגיל 4 חודשים. בהמשך פעם בשנה, במסגרת החיסון המשושה.
  2. כלבלבת – מחלה הגורמת לכלבים צעירים וגם בוגרים לתופעות קשות של הצטננות, דלקת בדרכי הנשימה ובריאות, דלקת עיניים, הקאות, שלשול, חום גבוה, עוויתות שרירים, ופגיעה במערכת העצבים. מחלה זו חשוכת מרפא וגורמת למוות בייסורים לכלב שאיננו מחוסן, יחד עם זאת נציין, כי ברשותנו תרכיב אשר יעילותו הוכחה ב-2 מקרים, המציל כלבים אלו באם התגלו תסמיני המחלה בשלב מוקדם מאוד.
  3. דלקת כבד נגיפית – מחלה קטלנית הפוגעת בכבד וגורמת לצהבת ולתופעות של חום גבוה, חוסר תיאבון ובצקת בקרנית (הגורמת להיווצרות עיניים ’כחולות’)
  4. עכברת סוג 1 (leptospirosis) – מחלה קטלנית הגורמת לפגיעה קשה בכבד ולסימני צהבת.
  5. עכברת סוג 2 (leptospirosis) – מחלה קטלנית הגורמת לפגיעה קשה בכליות.
  6. פראאינפלואנזה – מחלה נגיפית הפוגעת בדרכי הנשימה וגורמת לשיעולים ולנזלת.
  • חיסון נגד שעלת מכלאות (kennel cough) – מחלה נפוצה הגורמת דלקות בקנה הנשימה ובריאות. סימניה הם שיעולים קשים, טורדניים ויבשים, והקאות ריר. וטרינרים מחסנים נגדה בעיקר כלבים העומדים להיכנס לפנסיון או להסגר וכלבים לפני תערוכה או כל אירוע אחר בו יימצאו בחברת כלבים רבים אחרים. ניתן למנוע את המחלה ע"י חיסון באמצעות וטרינר, אחת לחצי שנה. מתן חיסון :חיסון ראשון לגורים צעירים בהמשך אחת לחצי שנה.
חיסונים לכלבים

חיסונים לגורים – זמני מתן החיסון המשושה

חיסון לכלב משושה מתחיל עם החיסון הראשון בגיל 5-6 שבועות ופעמיים שלוש נוספות (במקרים מסויימים ייתכנו 4 חיסונים) בהפרש של 3 שבועות זה מזה עד גיל 16 שבועות (הגיל בו נעלמים הנוגדנים המנטרלים, אותם ינקו הגורים עם חלב אימם). חיסון משושה נוסף ינתן בגיל שנה ולאחר מכן כל 3 שנים. היוצא מהכלל הוא חיסון נגד עכברת מסוגים 1,2,3,4 והוא ינתן אחת לשנה.

חיסון לכלבים – שאלות נפוצות

ש: האם יש תופעות לוואי לחיסונים?
ת: תופעות לוואי לחיסונים הן נדירות בדרך כלל,  אך הן יכולות לכלול: חום קל, עייפות, אובדן תיאבון, כאב באזור החיסון. תופעות אלו בדרך כלל חולפות תוך 24 – 48 שעות. במקרים נדירים, ייתכנו תופעות לוואי חמורות יותר, כגון תגובה אלרגית.

ש: האם כל כלב צריך להתחסן?
ת: כן, כל כלב צריך להתחסן, גם כלבים שחיים בבית . חיסונים חשובים להגנה על הכלב מפני מחלות קשות, גם אם הוא לא בא במגע ישיר עם כלבים אחרים. מחלות אלו יכולות להיכנס לבית דרך מגע עם אנשים, חפצים או בעלי חיים אחרים.

ש: איפה ניתן לחסן את הכלב שלי?
ת: ניתן לחסן כלב אצל וטרינר פרטי או במרפאה וטרינרית ציבורית . וטרינר מוסמך יוכל להעריך את הסיכונים והיתרונות של חיסונים עבור הכלב ולבנות עבורו תוכנית חיסונים אישית.

חיסונים מהווים אמצעי יעיל להגנה על כלבים מפני מגוון מחלות זיהומיות קשות ומדבקות. הקפדה על תוכנית חיסונים קבועה, תוך התייעצות עם וטרינר מוסמך, חשובה ואף הכרחית לשמירה על בריאותו של הכלב לאורך זמן.

ד"ר שרון רגב –  מרפאה וטרינרית מוסמכת

מחפשים מקום מקצועי לחסן בו גור? מעוניינים בתוכנית חיסונים מותאמת לכלבכם? בית החולים הווטרינרי על שם ד"ר שרון רגב הוא הכתובת עבורכם.

אנחנו במרפאה מציעים מגוון שירותים רפואיים בכל תחומי הרפואה הווטרינרית כולל חיסונים, בדיקות מעבדה וטיפולי שיניים. לפרטים נוספים ולקביעת תורים, מוזמנים ליצור איתנו קשר עוד היום במספר –  03-6742467.