טיפולים כימותרפיים לחיות מחמד

טיפולים כימותרפיים לחיות מחמד

טיפולים כימותרפיים לחיות מחמד

דר' שרון רגב

מהם טיפולים כימותרפיים לחיות מחמד ?

טיפולים כימותרפיים לחיות מחמד מוגדרים כבחירת שימוש בתרופה או בחומר כימי לטיפול בגידולים סרטניים או מחלות אחרות.

טיפולים כימותרפיים לחיות מחמד נועדו להאריך את תוחלת חייו של החולה לצד שיפור באיכות חייו ופה טמון ההבדל המהותי בגישה לטיפול כימותרפי בחיות מחמד לעומת הטיפול בבני אדם.

מהי המטרה בטיפולי כימוטרפיה בחיות מחמד ?

בבני אדם המטרה המוצהרת היא להביא את החולה לרמיסיה מלאה (החלמה קלינית) ולשמר אותו לאורך זמן ככל הניתן.
טיפולים כימותרפיים לחיות מחמד אינם מכוונים לריפוי , אנו מעונינים ל"כווץ" ככל שניתן את הגידול ואם ניתן אז כמובן להעלימו לתקופה ארוכה ככל שניתן עם דגש על איכות חיים . ( בניגוד לגישה באנשים שם יש להעלים את הגידול וכפי שלצערנו אנו יודעים לעיתים,במחיר של תופעות לוואי קשות אשר בעיקר באות לידי ביטוי בהקאות, שלשולים, חולשה קרחות, דיכוי מח עצם וכיו"ב.)

שלושה עקרונות מובילים אותנו במחשבה על טיפולים כימיים בחיות מחמד :

  1. אנו לא מאפשרים להם לחוות כאב
  2. אנו לא מאפשרים להם להיות בבחילה ( לחוות בחילות והקאות)
  3. אנו לא מאפשרים להם לרעוב ( או לא לאכול בגלל החומרים הכימיים)

 

כיצד החומר פועל?

גידול סרטני מוגדר כתא/רקמה שיצאו מכלל שליטה וגדלים בקצב מהיר, קצב התפשטות שונה בין תא לתא, התרופה פועלת למניעת חלוקת התא הגידולי וחסימתו. ההבדלים בסוגי החומרים ניחנים במנגנון פעולתם, מידת רגישותם לתאים הגידוליים, תדירות נתינתם , תופעות לוואי אפשריות ועלותם. בסוגי גידולים שונים, אנו משלבים בין התרופות השונות כדי להגביר את יעילותן לצד הפחתה במינון היחסי של כל אחת מהן ובכך כמעט לבטל תופעת לוואי אפשרית.

כיצד ניתן טיפולי כימוטרפי לחיות מחמד?

מרבית התרופות ניתנות דרך הוריד ומשולבות עם תרופות במתן דרך הפה, לעיתים אף ע"י הבעלים.

מהו משך הזמן שחיית המחמד שלי תקבל טיפול כימוטרפי ?

משך זמן מתן החומר ותדירותו נגזרים מסוג הגידול, מידת אלימותו, סבילות החיה לחומר הניתן, הטיפול עשוי להינתן על בסיס יומי, שבועי ו/או חודשי. 

האם אני כבעלים חשוף לחומר שהחיה מטופלת?

שוב, מאוד תלוי בסוג החומר הכימותרפי, המלצתנו לאחר כל * טיפול, למשך 48 שעות ליצור הפרדה בין החיה לבעלים (להימנע מנשיקות, שינה משותפת במיטה וכיו"ב), לנקות צרכים עם כפפות (לטקס רגילות) וכך עם כל הפרשה מצד החיה (הקאות, פליטות) אם החיה עשתה שתן ו/או צואה בבית יש לנקות את האזור עם מעט כלור מהול במים. לאחר מכן ועד לטיפול הבא ניתן להתנהג כרגיל.

* אלא אם כן ניתנה הנחייה מפורשת אחרת מצד וטרינר .

מהן תופעות הלוואי בטיפולי כימוטראפי בחיות מחמד?

במשך כל תקופת הטיפול סביר להניח שאתם לא תרגישו כי החיה מקבלת טיפול כימותרפי, ייתכן כי במסגרת פרוטוקול טיפול אחת התרופות שתינתן תגרום לאי נוחות, להקאות ו/או שלשולים לתקופת זמן קצרה, ייתכן כי בספירת דם נמצא שחל דיכוי של מח העצם, אך גם זה, מניסיוננו, ביטוי זמני. אם , נמצא שהטיפול איננו מתאים לחיה ו/או תופעות הלוואי חריפות, או שננסה לבנות פרוטוקול טיפול שונה, או שנעדיף להימנע מטיפול.

קישורים חשובים

מהי כימותרפיה ולאילו תופעות לוואי עלי להיערך? בית החולים האוניברסיטאי

Chemotherapy for Dogs: Everything You Need to Know

 

 

דילוג לתוכן