גידול תאי מאסט בכלב – Mast cell tumor

גידול תאי מאסט

גידול תאי מאסט בכלב – Mast cell tumor

כותב המאמר: דר אורן פאר


 

רקע :

לפני שמדברים על גידול תאי מאסט יש להבין  כי פיסיולוגית , תאים מסוג מאסט נמצאים גם בחיה בריאה, אלו הם תאים נורמליים שמשמשים את הגוף, במצבי אלרגיה, כך לדוגמא, לאחר עקיצת דבורה, איזור העקיצה אדום, מגרד ונפוח מעט זאת כתוצאה מנדידת תאים מסוג Mast המסתננים לאיזור ומשחררים חומרים כדוגמת היסטמין הגורמים לסימפומים הללו. מלבד אותם גזעים אצלם ניתן להניח שהחשיפה לגידול היא גם תורשתית, לא ידוע לנו מדוע כלבים מפתחים גידול זה.

אבחון

"דוקטור, מצאתי גוש על הכלב נראה מאוד קטן, נראה לי שזה שום דבר…" מבחינתו כל גוש חיצוני שלא אמור להיות במיקומו הנוכחי – חשוד. ייתכן ומדובר בעקיצה, בדלקת מקומית, בזיהום אבל ייתכן גם שלא, ובעוד אלה יעברו לאחר שעות/ימים, אם מדובר בגידול , הרי שלבד הוא לא יעלם. ייתכן אף שלא תשימו לב ובבדיקה שגרתית אקראית נגלה גוש חשוד על עור הכלב. גודל הגוש עשוי לנוע ממילימטרים ועד לסנטימטרים, והוא יכול להרגיש רך/קשה למישוש בדרך כלל לא מלווה בכאב מצד הכלב במישוש המקום (בניגוד לדלקת/ פצע מזוהם).

לאחר שהגדרנו את מיקומו נשתמש בטכניקת אספירציה ישירות מהמקום ( Fine NiddleAspiration ), באמצעות מחט, כדי לדגום תאים מליבת הגוש. הבדיקה כמעט ואיננה מלווה בכאב.

את הנוזל "נמרח" על משטח זכוכית לבדיקה מיקרוסקופית , לאחר כ-10 דקות נוכל להרגיע אתכם ולומר שמדובר בגוש שפיר או שמדובר בגידול מסוג גידול בתאי מאסט.

הממצא המיקרוסקופי מקנה לנו תמונה כמעט מוחלטת באשר לסוג הגידול, אך איננו נותן את קצב הגידול? האם הגידול חדר לרקמות השכנות? האם שלח גרורות? לשאלות אלה נקבל מענה באמצעות ביופסית עור.

 

זה מה שנראה תחת עדשת המיקרוסקופ,

גידול תאי מאסט

 

לצד תאי הדם האדומים, ניתן לראות בתאים סגולים בגדלים שונים, העמוסים בנקודות בגוון בהיר יותר -אלו הגרנולות המכילות היסטמין ומצויות בתוך כל תא מאסט. הממצא המיקרוסקופי מקנה לנו תמונה כמעט מוחלטת באשר לסוג הגידול, אך איננו נותן את קצב הגידול? האם הגידול חדר לרקמות השכנות? האם שלח גרורות? לשאלות אלה נקבל מענה באמצעות ביופסית עור

ביופסיה

תהליך המבוצע ע"י וטרינר ובהרדמה מלאה, במסגרתה נסיר את הגידול ברדיוס של 2-3 ס"מ (על מנת להשאיר רקמה נקייה תאי גידול) ונשלח את הדגימה למעבדה פתולוגית. בתום 4 ימים נקבל תשובה.
צריך להדגיש כי לפני נטילת הביופסיה נמליץ על בדיקת דם, בדיקת שתן וצילומי בית חזה הן כדי לראות מה מצבו הכללי של הכלב והן להתרשם האם יש גרורות במקומות אחרים. במצבים בהם קשרי הלימפה שבסמוך לגידול מוגדלים, נמליץ להסיר גם אותם ולשלוח למעבדה.

 

ממצאי מעבדה – נתונים היסטולוגיים

הגידול נחלק ל-3 דרגות על בסיס מספר פקטורים:

גידול תאי מאסט מדרגה I :

השלב הכי פחות אגרסיבי מבין 3 הדרגות, תאי הגידול מאוד ממוינים. אם הפתולוג יתרשם שגבולות הביופסיה נורמליים, כלומר אין עדות לתאים גידולים בשוליים של הגידול, הרי שניתן לומר שהגידול מקומי, לא פולשני, למעלה מ-90% סיכוי שהגידול לא יופיע שוב למשך שנה לפחות.

גידול תאי מאסט מדרגה I I :

אגרסיבים יותר, עלולים לשלוח גרורות בעיקר לקשרי לימפה סמוכים, לטחול ולמח עצם. ללמעלה מ-50% מהכלבים שהגידול הוסר יופיע גידול מאותו סוג בטווח של 10 חודשים. אם לא הופיע בפרק זמן זה, קרוב לוודאי שלכלב לא תהיה חזרתיות ב-5 השנים הבאות.

המלצתנו בדרגה זו להתחיל בטיפול כימותרפי על בסיס פרוטוקול שניצור עבורו. (ראה מאמר בנושא טיפול כימותרפי).

גידול תאי מאסט מדרגה I I I :

אלימים במיוחד, תאי הגידול לא ממוינים, נטייה גבוהה לשלוח גרורות לאברים פנימיים. גם כאן נבנה טיפול כימותרפי אך חשוב קודם לכן למפות את הכלב ולבחון הימצאות גרורות וגודלן, זאת באמצעות C.T

לגידולים שהופיעו באזור המפשעה, על שק האשכים, בצמוד לפי הטבעת, ליד הבושת , יש נטייה להתנהג באלימות המאפיינת גידולים מדרגה I I I .

 

קישורים

גידול של תאי מאסט בכלבים – עדכון 2020

Canine mast cell tumors

 

דילוג לתוכן