פחד מרעשים אצל כלבים

פחד מרעשים אצל כלבים

שם כותב המאמר: דר אורן פאר

פחד מרעשים אצל כלבים עשוי להופיע בשלב יחסית מאוחר לחייהם ולא ברורה הסיבה מדוע  מראות חיות רגישות ואף התנהגות קיצונית ביותר כתגובה לרעשים סביבתיים.
ידוע, כי לטראומה או צלקת מהעבר כמכלאות, התעללות, הפרדה בגיל צעיר מידי וכיו"ב יש משקל בהתהוות הפחד. פחד מושרש עשוי להיהפך ל"פוביה" קרי – תגובה חריפה, מוגברת וקבועה לרעש. סף הרגישות עשוי להיות כה נמוך עד כי החיה תגיב באותה עוצמה גם באירועים שקודם לכן לא היוו גורם ביצירת הפחד כך, בדוגמת פחד מסופות, החיה עשויה לזהות מאפיינים כ-ריח גשם, שינויים בלחץ הברומטרי וכן הלאה, ותגובתה תהיה זהה.

זוהי בעיה נפוצה בקרב כלבים, משמעותית פחות אצל חתולים. מחקרים מראים שיש גזעים החשופים לכך יותר, אלה כוללים בעיקר גזעי תצוגה ועבודה כדוגמת רועה גרמני, קולי, ביגל ובאסט.

תגובת בעלים עשויה להקרין ולתרום להתפתחות תגובה דומה אצל החיה, כך אם קולות זיקוקים יצרו עצבנות ואגרסיביות אצל הבעלים עשויה להיות לכך השפעה על החיה.ובאותו אופן בכיוון הנגדי במקרה של בעלים רגוע.

בין הסימנים השכיחים לביטוי הפחד ניתן למצוא שינויים גופניים והתנהגותיים, כך:

במישור הגופני:

אישונים מורחבים.
אנורקסיה, חוסר תיאבון.
ריור מוגבר.
הלחתה מוגברת.
ריקון בלוטות סירחון.
רעידות.
ובמישור ההתנהגותי:

מציאת מחבוא/מקום מסתר- במיוחד אצל חתולים.
מתן צרכים במקום המגורים.
ניסיונות להימלט מהמקום כמו חפירה, זינוק לעבר חלונות או טיפוס על קירות – במיוחד אצל חתולים.
היצמדות אובססיבית לבעלים.
אי ציות לפקודות.
נביחות ויללות.

דרכי טיפול

אין מתכון בטוח למיגור הפחד אך בהחלט ניתן למזער אותו עד כדי ביטוי מינורי בלבד. יעילות הצלחת הטיפול תלויה במספר פקטורים ובכלל זה חומרת הפחד, האם מופיע באפיזודות בלתי צפויות, עונתיות או ללא הרף ומעל הכול, מעורבות הבעלים בנעשה ויכולתם להשקיע לא מעט זמן.

בתור התחלה חשוב להבהיר טעות מאוד נפוצה כי מילות עידוד או לחלופין עונשים אינם רצויים.

להגיד ולעודד כלב בעת פחד כלשהו "זה בסדר" יפורש על ידו "כפרס" על תגובתו ולמעשה יעודד אותו להגיב כך בהמשך. באותה נשימה אין לגעור בכלב המראה סימני מצוקה מאחר ואלה עלולים רק להתחזק.

לרוב הטיפול נחלק לשלושה מרכיבים עיקריים:

שינוי סביבתי
התאמה התנהגותית.
טיפול רפואי

שינוי סביבתי:

על ידי שינוי הסביבה רמת החרדה עשויה לרדת, שינוי הסביבה עשוי להפחית את עוצמת הרעש אליו החיה חשופה.

הפחתה או חסימה של רמת הרעשים:

הפעלת מייבש שיער או מזגן עשויים להפחית את עוצמת הרעש המגיע מהסביבה החיצונית, לטלוויזיה ולרדיו אפקט דומה. הכנסת החיה לחדר החשוף בצורה המינימאלית לרעשים סביבתיים כחדר אטום, חדר ללא חלונות, מרתפים, חדר אמבט וארונות (בעיקר אצל חתולים). חלק מהלקוחות דיווחו על פקקים באוזניים שהצליחו להפחית משמעותית תגובה לזיקוקים.

הגברת רמת הפעילות של החיה

כאשר הרעש הוא צפוי , כדאי "להתיש" את החיה בפעילות אירובית (חתולים- עכברי משחק כלבים- כדורים, ריצה, מקלות ועוד) כך שברגע הופעת הרעש החיה תהיה עייפה ותגובתה לרעש החיצוני תהיה פחות חריפה. בנוסף ממחקרים ידוע, כי פעילות מעלה את רמות הסרוטונין וזו גורמת לתחושת רוגע.

מתן דוגמא אישית

רמת המודעות שחיות מחמד מגלות כלפי הבעלים גבוהה מאוד ולכן חשוב להישאר רגועים ולא עצבניים.

בריאות ומצב תזונתי טוב

בעיות בריאותיות עשויות להגביר את רמת ה"סטרס" ובכך להבליט התנהגויות פחד קלות..

התאמה התנהגותית

קיימות טכניקות שונות לסיוע בתגובת החיה לרעש:-

תנאים סביבתיים נגדיים – שילוב הגירוי השלילי המתקבל כתוצאה מהרעש הסביבתי בגירוי (תגמול) חיובי. לדוגמא הזמן היחיד שהחיה מקבלת צ’ופר, משחק ו/או צעצוע כלשהו הוא ממש לפני רעמים או זיקוקים וכן במהלכם. לכלבים הנהנים מנסיעות בכלי רכב- יש להסיע אותם בסמוך לרעשים החיצוניים ובמהלכם, כך לאחר זמן החיה עשויה לקשר בין הגירוי השלילי לחיובי ולהפעיל דפוס התנהגות חיובי.

העלאת סף הרגישות ( Desensitization ) – תגובת החיה יורדת ככל שהיא נחשפת לרעשים העולים בהדרגה. זהו תהליך פורה בעיקר בכלבים משמעותית פחות בחתולים. בהקשר זה ניתן להשתמש ב C.D

של קולות נפץ, רעמים, זיקוקים וכיו"ב. יש להשמיע את הדיסק בווליום עולה בהדרגה ולוודא שלא מתפתחת תגובת פחד ו/או רגישות במהלך השמעת הדיסק ולהפעיל את הטכניקות שלעיל, קרי- משחק, פעילות מוגברת, מתן צ’ופר וכדומה, וכך לעלות בפרק זמן של עד שנה את עוצמת הקול. על אף שיש חיות המגיבות בפרק זמן קצר משמעותית.

טיפול תרופתי

השימוש בתרופות נחלק לתרופות הניתנות בסמוך לשעת המצוקה ואלה הניתנות על בסיס קבוע.

התרופות הניתנות בסמוך לרעשים סביבתיים (יום העצמאות, פורים, סופות רעמים וכיו"ב) ניתן לתת אותן על בסיס חד פעמי מספר שעות לפני תחילת האירועים ובאישור רופא וטרינר כך לדוגמא טיפול באמצעות ואליום, בהקשר זה יש להכניס לרשימת התרופות גם תרופות מהסל המשלים, ההומאופטי כפרחי באך, רגיעונים וכיו"ב.

תרופות לטווח ארוך ניתנות לרוב במשולב כדי להעצים את האפקט של כל אחת ויחד עם זאת להוריד את המינון היחסי של כל אחת כדי למנוע תופעת לוואי. תרופות לדוגמא:

אמיטריפטילין
ואליום
פרוזאק
פרוקסטין
קסנקס

המלצה להתחיל בטיפול מתבססת על בדיקה גופנית מלאה, בדיקות מעבדה בסיסיות (דם, שתן) ודורשות מעקב רפואי צמוד במרפאת וטרינרים .

דילוג לתוכן