פרעושים וקרציות – 5 הסיבוכים הנפוצים ביותר.

פרעוש

חמשת הסיבוכים החשובים ביותר שנגרמים על ידי פרעושים וקרציות.

פרעושים וקרציות נחשבים לטפילים חיצוניים, וכשמם כך הם, טפילים החיים על חיות המחמד שלנו, עוקצים נושכים מוצצים דם, מגרדים אבל לא פחות חשוב, ואולי אפילו יותר, עלולים לגרום ללא מעט סיבוכים. להלן חמשת הסיבוכים החשובים ביותר:

1. אלרגיה ודלקת עור כתוצאה מעקיצת פרעושים .

flea allergy dermatitis

דלקת עור מעקיצות פרעושים

כלבים וחתולים אלרגיים לעקיצת פרעושים מראים גרד חזק, דלקות עור, ההתקרחויות קשקשת וזיהומים משניים. כלב אלרגי שנעקץ על ידי פרעוש יחוש גרד במשך שבועיים לאחר העקיצה,

2. הדבקה בתולעים.

Snapshot 1 (11-03-2015 14-44)

תולעת סרט ליד פי הטבעת של חתול

הפרעושים הם מקור העיקרי לתולעי הסרט שחיים במעי חיות המחמד שלנו. התולעים  עוברות לכלב או לחתול עם בליעת פרעושים אגב גירוד עם השיניים או ליקוק. התולעים יכולות לעבור לבני אדם.

3.  ברטונלה בחתולים. מחלת שרטת החתול.

חתולים יכולים להיות נשאים של החיידק ברטונלה הנזלה  (Bartonella Henselae) שגורם למחלת "שרטת החתול".  החתולים הופכים לנשאים ממגע עם פרעושים וצואת פרעושים. המחלה יכולה להיות מועברת ע"י שריטה לבעלי מערכת חיסון מוחלשת. טפיל דם אחר, ״המוברטונלה״  שפוגע בחתולים מגיע מבליעת פרעושים. הטפיל מתמקם בכדוריות הדם האדומות וגורם לפיצוץ הכדוריות, לאנמיה קשה ולמחלת חום.

4. קדחת קרציות.

מחלה המועברת לכלבים על ידי עקיצת קרציות.  המחלה היא מחלת חום קשה, גורמת לכלבים החולים לאנמיה ולחוסר בטסות דם וכתוצאה מכך לדימומים, לעיתים דימומים מהאף וללא טיפול תגרום למוות.

5. טפילי דם נוספים , בבזיה הפטוזואון ואחרים.

קיימים סוגים רבים של טפילים שמועברים מפרעושים וקרציות  לכלבים, בני-אדם ובעלי חיים אחרים.  החולים לא תמיד מראים סימנים,  אלה שכן מראים סימנים סובלים מחום, חולשה ואנמיה כתוצאה מהרס כדוריות דם, כאבי שרירים ועצמות.

לסיכום : כאשר אנחנו מגלים כלב או חתול נגוע בפרעושים או בקרציות עלינו לעשות יותר מאשר סתם להדביר אותםעל מנת למנוע את המחלות שהזכרנו, יש לעקוב אחרי חיית המחמד ובמידת הצורך לאבחן ולטפל בהתאם.

קישורים  : 1.  מחלת שריטת החתול.