רפואה אלטרנטיבית – ביטוי ברפואה הוטרינרית

שם כותב המאמר: ליאורה מרק

רפואה אלטרנטיבית – ביטוי ברפואה הוטרינרית

Trigger Point /נקודת גירוי/הפעלה/עוררות/תגובה בחיות

מהו ? Trigger Point
– הגדרה.
1. – מיקום.
2. – סיבות ואופני היווצרות.
3. – תסמינים וזיהוי.
4. – דרך הטיפול.
5. – מקרים לדוגמא.
6. – סיכום.
הגדרה : ברפואה המערבית trigger point הוא אזור מגורה ביתר הנמצא בתוך רצועה היושבת בתוך שריר משורטט או ברקמה העוטפת אותו או הרקמה הסמוכה אליו.הנקודה רגישה למגע,דהיינו כשלוחצים עליה מופיע כאב,או לסירוגין מופיע "כאב מיוחס". ("כאב מיוחס" משמעותו שהכאב מופיע באזור אחר מזה של הרקמה הפגועה,משום שהאזור "המיוחס" מקושר מבחינה עצבית לאזור הפגוע). כינוי נפוץ לתאור נקודה שכזו היא:"שיש בתוך קוץ".רפואה הסינית נקודות אלו נקראות Ouch point או A shi point . אלו נקודות רגישות למישוש ומשמשות בדרך כלל לטיפול בהפרעות המופיעות בסביבתן הקרובה ,כ"כ יכולות לטפל בבעיות הרחוקות מהנקודות עצמן. סביר להניח שהשם Ouch point מושפע מהקולות שמושמעים כאשר מפעילים לחץ על הנקודות הרגישות.
מיקום : נקודות ה- trigger point עשויות להופיע בכל אזור בגוף. לרוב תופענה בנקודות אנטומיות ידועות.(כאלה הקבועות מבחינת המיקום שלהם בגוף ומבחינת השלכתם על איברים פנימיים ) הנקודה מופיעה לעיתים כבליטה מתחת לפני שטח העור ומתגלה בד"כ במישוש. בבעלי חיים מרבית נקודות הטריגר תואמות עם נקודות דיקור ידועות. נקודות ה- trigger point מופיעות בשריר משורטט,בטנדונים,בתוך ליגמנטים,בתוך מעטפת מפרקים,במעטה של העצם,בעור,במקומות החיבור של השריר,בבטן(מרכז) השריר,(בד"כ במקום חיבור העצב לשריר). ברפואה הוטרינרית זוהו ותוארו בכלבים 9 trigger point , ההשערה היא שקיימות נקודות נוספות אך הן טרם זוהו. דוגמאות למיקום נקודות :שריר הכתף,השריר הארוך החיצוני של הזרוע מתחת לכתף,חזית אגן הירכיים,שרירי העכוז הגדול,פנים הירך בתוך המפשעה.
סיבות ואופני היווצרות : מצב זה מתרחש בד"כ כתגובה ל:
א. טראומה-חבלה ישירה כתוצאה מפגיעת מכה על שריר.
ב. מתיחת שריר-נוצרת בד"כ מפאת יתר מאמץ או פעולה רצופה מוגזמת , היעדר
מתיחת מפרקים ושרירים או חוסר במנוחה.
ג. בעיות עצביות , בעיות רגשיות , אי שקט ו/או שעמום .
ד. חוסר בפעילות שרירית ועודף נוזלים בסיבי השריר הגורמים להחלשה בזרימת הדם
ולירידה של כמות החמצן.
ה. שינויי טמפרטורה(ישיבה במזגן,השריר נתפס).
ו. מחלות פנימיות הכרוכות בחום וזיהומים ויראליים.
כתוצאה מהחלשה בזרימת הדם וירידת כמות החמצן מצטברת רעילות בסיבי השריר באזור ספציפי , מצב המעודד / ממריץ את העצב המוטורי המקומי לפתח כאב. חבלה שנגרמת לשריר משחררת מגוון חומרים ,ביניהם סוג של סוכר המתפשט בין מעטפות השרירים הסגורות.מצב זה גורם ללחץ על כלי הדם והעצבים.הרעלים הלכודים באזור יוצרים בליטה נוקשה (המופיעה מתחת לשטח פני העור) זו מהווה מקור לכאב.
תסמינים וזיהוי :
נקודות הטריגר מחלישות את השריר ומונעות מהתארכות מלאה של השריר במקום שבו הם ממוקמות (כשהשריר נפגע הוא הופך חלש,קצר והדוק)הן גורמות לכאב באזור. התקצרות השריר מחלישה את התנועה של המפרקים הסמוכים. השריר עשוי להשתקם לכדי אורך מלא בעקבות טיפול בנקודת הטריגר. זיהוי הנקודה מתבצע ע"י מישוש החיה לאיתור אזור הכאב, במידה ונשללת האפשרות לשייך את הכאב למפרק ספציפי, לעצב,לבעיית עצמות ולערכים לא תקינים בבדיקות השגרתיות (דם,צילומי רנטגן,ביופסיה).מישוש זהיר של השרירים יגלה בליטה (נודולה)במבנה נוקשה,יתר חום באזור ספציפי בהשוואה לאזורי גוף אחרים ,תגובת כאב מועצמת (תוך כדי המישוש) הנוטה להיעלם בעקבות טיפול , יחד עם תחושת הכאב.
מישוש מעורר בד"כ כאב, פרפור/עווית שרירים,קיפול חזרה/משיכה פנימה של הגפיים,ואפשרות לדפוסי התנהגות אגרסיביים. (כלבים נושכים,סוסים בועטים), לעיתים קורעת החיה פרווה באזורים מסוימים ומלקקת אזורים אחרים בבשר החי,האזורים הפגועים עלולים להיות תוצאה של trigger point .
גודל/קוטר "נקודת הטריגר" תלוי במשקל החיה ובגודל השרירים המעורבים ועשוי להשתנות מכ-3 מילימטר ביחס אל 1 ק"ג (יורקשר טרייר) עד לכ-5 ס"מ ביחס אל 50 ק"ג (רועה גרמני בשריר ה- Triceps ).עומק "נקודת הטריגר" משתנה ותלוי באותם המשתנים.
1. דרך הטיפול :
א.שיטות לא פולשניות:
1. מתיחה וכיווץ שרירים
2. הידרו-תרפיה חמה מעל האזור הספציפי (תורם משמעותית לאפקטיביות של הטיפול,לרבות כמשחרר רקמות הסיבים והמרצת זרימת הדם באזור).
3. שיטת ה- SEW (בה מומלץ להתחיל)
S-Stroking לחץ קטן ליטוף עדין,המטרה הרגעה.
E-Effleurage לחץ עמוק , המטרה לנקז לימפה ודם.
W-Wringing לחץ נמוך,תנועת סחיטה כל כמה שניות , המטרה להגביר סירקולציה.
בהמשך חימום השרירים בשיטה זו משתמשים באגודל, לשים ומשחררים את סיבי השריר הגדוש והרגיש.אח"כ מניחים את האגודל מעל הבליטה ולוחצים עד שהשריר נרגע.תהליך השחרור עשוי לקחת כמה שניות עבור trigger point שצצו לאחרונה או עד דקה עבור trigger point במצב כרוני.
אחרי הטיפול אפשר להשתמש בהידרו-תרפיה קרה כדי להרגיע את קצות העצבים ולהגביר את הזרימה.
ב.שיטות פולשניות – שיטות פולשניות כוללות דיקור יבש של "נקודות הטריגר" או הזרקה של אחד מן הרכיבים הבאים (בנוזל):לידוקאין(נגד כאבים),ויטמין B12 , הומוטוקסיקולוגיה ,סליין,תמיסת הרטמן.
כשמזריקים אל נקודת טריגר ,מזהים צביטה,פרכוס בשריר.צביטה זו היא התכווצות זמנית של סיבי השריר המעידה על הזרקה מוצלחת.אחרי ש"נקודת הטריגר" טופלה היא עשויה להיעלם באופן חלקי או מלא בתוך מספר שעות,הבליטה מוקטנת והכאב נעלם.ע"מ להעלים את "נקודת הטריגר" מומלצים לפחות 3 טיפולים.
בדיקור יבש משאירים את המחט עד שקפיצות השרירים מפסיקות בטווח זמן שבין חלקיק שנייה עד שתי שניות,דוקרים ומוציאים את המחט.ניתן לדקור מכל הכיוונים עם כמה מחטים.בסוסים ופרות אפשרי להשאיר את המחט 20 דקות..
הרעה במצב ה- trigger point עלולה להיגרם כתוצאה מתזונה לקויה,דלת ויטמינים וברזל,מחלות ויראליות,אלרגיות ולעיתים חיסונים חוזרים.

מקרים לדוגמא:
1.כלב מעורב בן 9 שנים נפל מגובה 2 קומות,מייד לאחר הנפילה אובחנה צליעה ברגל ימין אחורית.
טיפול וטרינר משלים החל לאחר מחצית השנה ממועד הנפילה.בוצע טיפול באקופונקטורה.לאחר שבוע מתחילת הטיפול לא נצפו שינוי/הטבה במידת הצליעה.בבדיקה וטיפול נוספים באותה שיטה עדיין לא חלה הטבה.בטיפול השלישי תוך כדי מישוש עמוק יותר ,נוצר מגע בנקודה אשר גרם בכלב לתגובה תוקפנית.בהמשך הבדיקה באותו אזור אותרה מעין "נודולה"באגן-צד ימני עליון מעל נקודת דיקור BL 54 , הסתבר שזו אחת מ -9 הנקודות המזוהות כמצוין בסעיף 2 ששמה: Gluteus Medius trigger point .בהמשך בוצע דיקור אל תוך הנקודה שאותרה.בתום שבוע מטיפול זה פחתה הצליעה ונקודת ה"טריגר" קטנה.בהמשך הטיפולים (5 במספר) בוצעה באותה נקודה הזרקה שהכילה נוזל (ע"פ מרשם הומוטוקסיקולוגי),בעקבות זאת נעלמה נקודת ה"טריגר" ויחד איתה גם הצליעה!
2. כלבת גולדן רטריבר בת 7.5 שנים,נדרסה בגיל 4 שנים ,עקב כך נפגעה בגפיים האחוריות,לא ניצפו תופעות חריגות מיידיות בעקבות התאונה אולם כעבור מספר שנים החלה לצלוע ברגל ימין אחורית וכמו כן הפסיקה לרוץ.במהלך בדיקה תוך כדי מישוש נקודת הדיקור GB 34 ( Peroneus Longus trigger point )שבאזור הברך ברגל הפגועה זוהתה נודולה. לחץ מקומי קל בנקודה זו, גרם לתגובת כאב חריפה בכלבה (יללות).
הטיפול שבוצע כלל דיקור בנקודה הנ"ל ובנקודות נוספות באותו אזור.התוצאות לא אחרו לבוא:בתום 7 טיפולים, פסקה הצליעה ונקודת ה"טריגר" נעלמה.

סיכום :

"נקודות הטריגר" הן גילוי חדש יחסית ברפואה הוטרינרית.הן יכולות בין היתר להסביר צורות מסוימות של צליעה בכלב שאינן מוסברות באופן אחר.
טיפול כולל הזרקה לנקודות התגובה או דיקור יבש או עיסוי בנקודות אלו עשוי לרפא צליעה בערך ב-60% מהמקרים בפרק זמן קצר (בערך 3 שבועות).
עדין לא מובן לגמרי מדוע "נקודות הטריגר" נעלמות כאשר הן מגורות ."נקודות הטריגר" רווחות יותר בחיות מבוגרות ובחיות צעירות המשמשות בספורט,כמו סוסי מרוץ וגרייהאונדים.

 

דילוג לתוכן